Review: The Remaining

RDJ134 2 maart 2015 om 17:47 uur

Het einde van de wereld is een onderwerp dat al tig keer in films voorbij is gekomen, waarbij soms de reden in het midden werd gelaten, maar in The Remaining is het al snel duidelijk dat de Rapture aka de wegvoering is begonnen en zien we hoe een groepje vrienden zich staande probeert te houden tijdens deze gebeurtenis en de nasleep ervan. Iets wat een heel interessant concept zou moeten zijn, maar daar meer over in mijn onderstaande recensie van de dvd-versie die wij mochten ontvangen.

Als The Remaining begint, maken we kennis met een heel erg hecht groepje vrienden dat elkaar al jaren kent en zo te zien onafscheidelijk zijn en samen veel tijd doorbrengen. Twee van de groep, namelijk Skylar (Alexa PenaVega) en Dan (Bryan Dechart), hebben meer gevoelens voor elkaar en zijn een stelletje dat nu gaat trouwen. Uiteraard zijn voor deze grote dag alle vrienden en familie uitgenodigd. Hoewel Skylars ouders niet echt blij zijn met de keuze om het huwelijk in een mooi gebouw te laten plaatsvinden, want deze gelovigen hadden het graag in de kerk gezien, maar omdat ze zoveel van hun prachtige dochter houden, geven ze toch maar toe en breken hier eigenlijk traditie. Uiteraard zijn ook de beste vrienden van het stel, Tommy (Johnny Pacar), Jack (Shaun Sipos) en Allison (Italia Ricci), aanwezig om dit huwelijk te vieren met muziek, gezelligheid en natuurlijk veel drank.

Alleen als de het stelletje net het jawoord heeft gegeven klinkt er een keihard geluid en valt een groot gedeelte (dat is inclusief Skylar haar ouders) van de gasten dood neer en beginnen er brokken met vuur uit de lucht te vallen. In paniek slaat het vriendengroepje op de vlucht en is Skylar die gelovig is opgevoed van mening dat de wegvoering uit de bijbel is begonnen. Want volgens dit eeuwenoude boek begint de Rapture met het hoorgeschal uit de hemel, haalt God de echte gelovigen op en laat ongelovigen op aarde achter voor de duivel en zijn leger met demonen. Nu hebben de vrienden het moeilijk om te geloven dat het einde van de wereld is begonnen en onze wereld het strijdtoneel is geworden van de laatste eindstrijd tussen goed en kwaad. Ondertussen is Allison tijdens alle paniek kwijtgeraakt en heeft waarschijnlijk toevlucht gezocht in een kerk die dichtbij ligt. Deze kerk staat onder leiding van pastoor Shay (John Pyper-Ferguson die de ultieme bad guy speelde in de tv-serie Alpha's) die er goed de pest in heeft dat hij niet met de andere gelovigen is meegevoerd. Als dan ook nog eens Skylar door een demoon gewond raakt en de spanningen oplopen is het de vraag hoe dit alles zal gaan aflopen.

The Remaining is geen hele goede film; het verhaal over het einde van de wereld is nogal vrij standaard te noemen en de karakters worstelen met geloof, vriendschap en liefde terwijl de wereld die ze kennen uit elkaar valt waar ze bij staan. Ook vervalt het heel erg snel in de standaard clichés: Skylar raakt gewond en twee van de vrienden gaan opzoek in een ziekenhuis naar antibiotica; de priester die realiseert dat hij nooit een toegewijde gelovige was; et cetera. Dat waren de minpunten, want deze film onderscheid zichzelf van de andere flicks in dit genre. Het heeft hier en daar een aantal hele aparte creepy momenten en is in bijna elke scène een boom te zien, en waarom dit zo is kan je zien in de making of die als extra op het schijfje met deleted scenes staat.

De beeldkwaliteit van de film is voor dit type beelddrager dik in orde en heb ik niet echt ergens problemen kunnen spotten. Het enige waar ik een beetje probleem mee had was de kartelig overkomende ondertiteling. Het geluid van de film, dat komt in een standaard 5.1, valt niks op aan te merken. De bruiloft is vol met omgevingsgeluiden en als de Rapture plaatsvindt hoor je explosies en dingen inslaan om je heen. De bass komt dan ook zeer hard door je surround (head)set heen op dat soort momenten, die ook het hoogtepunt van de film zijn, aangezien 90% ervan uit dialoog bestaat. De making of die er als extra opstaat is zeker een must see, want er worden meer dingen en details in uitgelegd die je tijdens het kijken vast en zeker zijn ontgaan.