Review: From Dusk Till Dawn - Seizoen 1

RDJ134 9 april 2015 om 02:42 uur

In 1996 verscheen de inmiddels horror-cultklassieker From Dusk Till Dawn, die was geschreven door Robert Kurtzman en Quentin Tarantino, waarvan de laatstgenoemde ook één van de hoofdrollen in de film speelde. Naast hem schitterde ook George Clooney en een te lange cast met een indrukwekkende lijst van beroemde acteurs en actrices. Nu kreeg deze film vorig jaar een tv-serie die is gebaseerd op de film en was het Robert Rodrigues die plaats nam op de directorstoel om ons het verhaal opnieuw en vooral uitgebreider te vertellen. Dit eerste seizoen is nu uit op onder andere dvd en van deze box kan je hieronder mijn recensie lezen.

From Dusk Till Dawn begint met een achtervolging van een meisje in een jungle die door Maya-priesters gevangen en geofferd wordt in een put vol met slangen. Dan verschuift de film zich naar de huidige tijd waar Texas Ranger Earl McGraw (Don Johnson, meest bekend van zijn rol in Miami Vice) samen met rookie partner Freddie Gonzalez (Jesse Garcia, bekend door zijn rol als Rafi in de tv-serie Sons of Anarchy) praten over het nut van een kerkelijke doping en een slijterij aandoen. Earl haalt er een fles drank, gaat naar de wc en vraagt aan de bediende of hij toevallig vreemde mensen heeft gezien, want er is een overval geweest op een bank verderop door de Gecko-broertjes die ook een gijzelaar hebben genomen. Alleen hadden deze zich verstopt in de winkel en schiet Richard aka Richie (prachtige en creepy rol van Zane Holtz) Earl neer en belandt hij met zijn broer Seth (D.J. Cortrona) in een shootout waarbij iedereen op Freddie na (die een kogelwerend vest draagt) wordt doodgeschoten en de boertjes er vandoor gaan.

Want hun opdrachtgever voor de overval Carlos (Wilmer Valderrama beter bekend als Fez uit That 70's Show) wil dat ze met de buit komen naar de Titty Twister even over de grens van Mexico, een bar annex bordeel waar uitschot, vrachtwagenchauffeurs en bikers samenkomen. Alleen zoekt elke politieagent van de staat Texas nu naar Richie en Seth en moeten deze improviseren. Dit doen ze door een motel aan te doen, waar Richie overigens de vrouwelijke gijzelaar van de bank vermoord omdat een geest (het meisje die we aan het begin zagen) dit wilt. Daarna gijzelen de broers de pastoor Jacob Fuller (Robert Patrick van The X-Files, Scorpion) en zijn kinderen Scott (Brandon Soo Hoo) en Kate (Madison Davenport die we eerder in The Possession en Noah zagen), omdat ze een camper hebben en niet opvallen om de grens over te steken. Ondertussen heeft Freddie niet alleen wraak gezworen om de dood van Earl te wreken, maar ook de achtervolging ingezet. Wanneer de Gecko's aankomen bij de Titty Twister komen ze er al snel achter dat deze plek een oude Maya-tempel is vol met bloeddorstige vampieren en moeten ze samen met de Fullers een weg naar buiten vechten en blijkt Richie bovendien een band te hebben met deze vervloekte plek en een rol te spelen in een groter geheel.

From Dusk Till Dawn de serie is echt fookin' briljant te noemen, want het is eigenlijk de film in een uitgebreidere versie en geeft ons veel meer diepgang en achtergrond van de karakters. Zo zien we hoe Richie vroeger zijn vader vermoorde en bat shit insane is geworden door dingen in het verleden, die het pad voor de gebeurtenissen in de Titty Twister vormen. Ook de achtergrond van de demoon/vampieren-koningin Santanico Pandemonium en Carlos wordt mooi verweven in het verhaal dat nu veel voller overkomt naar de fans van de film (ik benadruk film, want de twee vervolgen erop waren slechter dan slecht) en de mensen daar niet mee bekend zijn. De kracht van deze serie zit hem vooral in de erg sterke cast met jonge en oude veteraanacteurs. Zo is Zane Holtz diegene die alle aandacht naar zich toe trekt als totaal onvoorspelbare psychopaat Richie (die in de originele film door Quentin Tarantino werd gespeeld), maar ook D.J. Cortona die nog vrij onbekend is bij het grote publiek zet zijn karakter met volle overtuiging neer, net als George Cloony dat in 1996 ook deed.

Buiten dat het verhaal nu bijna tien uur duurt en waarvan een tweede seizoen al is bevestigd, schittert deze serie ook op andere niveaus, want de dialogen zijn echt fookin' briljant, messcherp, grappig en vol verwijzingen naar popculture toe. Maar er zitten meer verwijzingen in dan je denkt, want de echte Robert Rodrigues- en Quentin Tarantino-fans zullen net als ik juichen wanneer Seth met zijn vriendin afspreekt in de fastfoodketen van Big Kahuna Burger, waarvan de hamburger en de milkshake een grote rol spelen in Pulp Fiction uit 1994. Daar houd het niet op, want ook wordt er een verwijzing gemaakt naar het bekend koffertje uit de eerder genoemde film. Dat geeft het voor fans van de twee regisseurs toch weer een extra lading. Ook visueel schittert het met lange open shots tot vage camerastandpunten waarop je zo nu en dan letterlijk in een loop van een vuurwapen kijkt.

Dit brengt ons bij de beeldkwaliteit van deze box, die bestaat uit drie schijfjes. Deze is voor dit type mediadrager prima in order en dit komt mede doordat de hele serie al digitaal is opgenomen en niet een filmtransfer heeft gehad en heb ik maar weinig beeldruis (soms bij de donkere scènes) of andere ongein mogen spotten en daarbij moet ik zeggen dat ik hier meer op let dan de doorsnee filmkijker. Het geluid, dat komt in 5.1 Dolby Surround, klinkt prima en sfeervol, waarbij ik de openingsscène in de jungle mag noemen voor de bladeren en insecten en de creepy geluiden in de Maya-tempel onder de Titty Twister. Dit maakt het heerlijk sfeervol en ook de mensen die een surround (head)set hebben zullen de woofer lekker horen beuken bij de actiescènes. De lijst met extra's is zo lang dat ik deze niet eens ga posten, maar ik kan je zeggen dat deze dik in orde zijn. Denk hierbij aan audiocommentaar, behind the scenes, reclamespotjes en veel en veel meer.