Review: Forgotten Girls (Les Oubliées)

RDJ134 14 april 2015 om 02:19 uur

Bij miniseries denken we vaak gelijk aan Amerika met grote bekende acteurs en actrices, maar vaste bezoekers van Eigenwereld.nl weten dat ik niet vies ben van series uit Scandinavië, Australië en Frankrijk. Deze landen weten vaak betere miniseries te maken dan wat uit Hollywood komt. Zo viel recent Forgotten Girls (Les Oubliées) bij mij in de brievenbus en deze gaat over een politie-agent die een aantal verdwijningen onderzoekt en hier alles aan doet om deze op te lossen en de dader ervan te vinden. Klinkt erg cliché, maar is net even anders dan je zal verwachten.

Forgotten Girls (Les Oubliées) vertelt het verhaal van politieluitenant Christian Janvier (Jacques Gamblin) die zich al vijftien jaar bezighoudt met de verdwijning van zes jonge vrouwen, wiens vermissing allemaal een ding gelijk hadden, namelijk dat de politie hun kleren netjes gewassen en opgevouwen terugvond en hier tussen zat elke keer een Mariabeeldje. Door deze 'handtekening' weet Janvier 100% zeker dat dit door één en dezelfde persoon gedaan moet zijn, alleen is deze sluw genoeg om al zijn sporen uit te wissen en de politie voor een raadsel te stellen. Wanneer er na jarenlange stilte opnieuw een jonge vrouw verdwijnt en wederom de kleren netjes opgevouwen zijn met een beeldje er tussen, is het voor Janvier duidelijk: de moordenaar is terug om nieuwe slachtoffers te maken. Samen met zijn nieuwe collega Olivier Ducourt (Aïssa Bussetta) bijten ze zich vast in deze zaak en vinden ze een spoor naar een stomerij waar de kleren zijn gereinigd en hierdoor komt taxichauffeur Roland Guerrand (Arsène Jiroyan) in hun vizier. Is dit de man achter de verdwijningen of dient hij slechts als dwaalspoor?

Normaal gesproken zijn mijn intro's over het verhaal en de karakters een blok tekst langer, maar voor een miniserie zoals dit levert het alleen maar spoilers op en dat is natuurlijk niet wat we willen in een recensie. Zoals begrijpelijk is, zijn er de nodige plottwists en zien we dat deze zaken een diepe impact hebben gehad op Janviers zijn privéleven en zelfs zijn geestelijke gezondheid. Deze agent verliest langzaam aan zijn shit, heeft black-outs en waanideeën; iets waar zijn familie ook de gevolgen van voelt en toeziet hoe hun geliefde vader en echtgenoot afzakt. Dat is trouwens zo'n ongelofelijk pluspunt aan deze serie: emoties worden in rauwe vorm getoond en zien we Janvier zelfs huilen. Dit maakt het een stuk realistischer dan wat je vaak in Amerikaanse producties ziet, waarbij de agenten stoere schietende mannen zijn zonder of amper met emotie. Maar dit is Franse cinema en dat is nou eenmaal een stuk rauwer en schimmiger. Dit gaat trouwens ook op voor de manier hoe alles in beeld wordt gebracht en je zelfs van een gritty sfeertje mag spreken.

Forgotten Girls is een heerlijke thriller met zeer sterk acteerwerk van de acteurs die heel menselijk overkomen zonder in overacting te vervallen. Deze miniserie, die bestaat uit zes afleveringen, kijkt heerlijk weg, zoals altijd heb ik hier de tijd voor genomen zodat ik dit in één zit kon doen. Elke aflevering doet je gelijk smachten naar de volgende, omdat je wil weten wat er gaande is en, sterker, wie er nu eigenlijk echt de persoon achter de verdwijningen is. Het beeld van de twee dvd's is voor dit type mediadrager prima en goed kijkbaar. Ook het geluid, dat komt in het standaard 5.1 Dolby Surround, is niks op aan te merken en klinkt zoals je verwacht vol en dynamisch. De schijfjes hebben verder geen extra's, wat overigens best jammer is omdat ik wel wat meer van de productie had willen zien.