Review: The Evil Within: The Consequence DLC

RDJ134 4 mei 2015 om 02:42 uur

Een kleine maand geleden verscheen de eerste DLC voor The Evil Within, die als titel The Assignment had. Daarin volgde we het verhaal van Juli Kidman (met de stem van de actrice Jennifer Carpenter) die werkt voor een geheime organisatie met de naam Mobius en zich diep in de nesten had gewerkt. Deze DLC speelde lekker weg en was behoorlijk ziek te noemen met zijn monsters en andere fubar karakters. Maar goed, dit is een game uit de geest van Shinji Mikami, die al met de Resident Evil-franchise heeft bewezen dat hij zijn publiek kan verrassen met gestoorde en vooral bizarre creaturen. Nu is er dan The Consequence DLC verschenen, en daarin pakken we de draad voor het vorige DLC-pakket op en dragen we wederom de BH van Juli die nu haar laatste avontuur beleeft.

Aan het einde van The Assignment konden we zien (geen nood, ik ga niet op full spoileren) dat Juli brak met haar voormalige werkgever Mobius en er alleen voor kwam te staan. Nu was ze al gewaarschuwd dat haar acties gevolgen zouden hebben of zoals de titel van de DLC al zegt: The Consequence. Deze begint met dat Juli wakker wordt in haar appartement en denkt dat haar nachtmerrie in de STEM voorbij is. Maar helaas, voor haar wordt al snel duidelijk dat dit niet zo is en ze nog steeds in het systeem zit, samen met Ruvik die nog steeds achter Leslie aan zit. Dus nu moet Kidman een weg vinden en ondertussen Leslie redden. Dat is het verhaal waar je het mee moet doen, want ik wil namelijk zo weinig mogelijk spoilen.

Met Juli ga je dus op zoek naar een uitgang en is het weer sneaken, puzzelen en vechten, waarbij de nadruk op actie nu iets hoger is dan bij de vorige DLC en ook iets meer vuurwapens te vinden en te gebruiken zijn. Maar denk niet dat je nu non-stop kan gaan blasten, want ammo is dan wel voorhanden maar ligt niet voor het oprapen. Wederom is het dingen aan zetten en vooral goed opletten als je een ruimte in komt. Zijn er vijanden? Ja, kan je ze ontwijken en zo ja waar moet je heen? Uiteraard doe je dit met voorzichtigheid en vooral veel trial and error, want ook nu zal je vaak dood gaan. Hier komt trouwens ook een minpuntje wat de vorige DLC ook had, je vijanden vergeten soms heel erg snel. Zo kwam ik een ruimte binnen met vijanden waarvan er één mij spotte en ik snel een ventilatietunnel in dook en het gedrocht grommend (en in mijn fantasie ook kwijlend) hier voor bleef staan en er nog een monster bij kwam die gezellig mee gromde, maar na enkele seconden waren ze me weer vergeten en liepen ze weer hun scripted route alsof er nooit wat was gebeurd.

The Evil Within: The Consequence DLC speelt wederom als vanouds en ziet er nog steeds prachtig mooi uit dankzij hele slimme lichteffecten die deze content zoveel sfeer geeft. Dit gaat trouwens ook op voor het geluid dat echt fenomenaal is. Want je voetstappen galmen rond, in het begin hoor je heel lang een irritante klok echoën en ook zo nu dan hoor je dingen die onverklaarbaar zijn. Dus als je net zoals ik in het donker speelt, komt deze titel echt perfect tot zijn recht.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat deze erg lekkere titel in een kleine vijf tot zes uur is uit te spelen en wanneer de eindaftiteling begint er een hoop losse draadjes zijn weggewerkt en je als fan antwoord krijgt op een hoop vragen omtrent Mobius, het STEM-systeem en de geheimzinnige man in pak. Maar het laat ook de deur openstaan voor een onvermijdelijk vervolg. Nu kan ik wel gaan bitchen over dat het verhaal te pas en te onpas opgehouden wordt door flashbacks en ghosts die verschijnen, of soms de pop-ups die verschijnen, of de controls die nog steeds een beetje clunky zijn, maar als je het vorige deel hebt gespeeld weet je nu wel wat je te wachten staat lijkt mij en daarbij is met deze content de balans verbeterd zelfs.