Review: Project Root (Xbox One)

RDJ134 10 mei 2015 om 16:05 uur

Het Shmup (Shoot 'em Up) genre was in de jaren tachtig en negentig zeer populair in de arcadehallen en op de Super Nintendo en de SEGA Megadrive. Alleen is dit genre eigenlijk een stille dood gestorven en alleen nog populair bij de oudere retrogamers onder ons. Zo nu en dan duikt er via de PlayStation Store of Xbox Live Marketplace een titel op die de oude tijden probeert te doen herleven. Nu verscheen recent Project Root van OPQAM en mochten wij een recensiecode voor de Xbox One-versie ontvangen.



Het verhaal van Project Root gaat over de Prometheus Corporation die verantwoordelijk zijn voor de energietoevoer van de wereld, en heeft dankzij hun charismatische directeur Demetrio Watts vele doorbraken op technologisch gebied gemaakt. Alleen doet Prometheus zich mooier voor dan dat ze eigenlijk zijn, want ze hebben geheimzinnige plannen om de macht te grijpen en hun eigen agenda door te drukken. De enige die dit kunnen voorkomen zijn een handvol rebellen, waar jij als gamer onderdeel van bent. Dus stap je in een hightech vliegtuig en gaat de strijd aan met de vele golven vijanden die Prometheus je over 8 levels toewerpt.

Tot zover het verhaal, tijd om deze titel aan de tand te voelen op zijn gameplay, die op mij redelijk gemixt over kwam. De meeste oldskool Shmups zijn of side scrolling of vliegen naar boven toe, maar me Project Root heb je een free roaming wereld waarin je in kleine omgevingen rond kan vliegen en schieten op alles wat beweegt. Het vliegen doe je met je thumbsitcks van je controller en schieten met je triggers. Aangezien je over het speelveld vliegt heb je naast vliegtuigen ook gronddoelen die je moet uitschakelen, denk hierbij aan tanks, luchtafweergeschut en diverse gebouwen. Dus naast je gewone vuurkracht heb je ook raketten die je naar de gronddoelen vuurt, die je weer met je schouderknoppen gebruikt. Door goed je best te doen en power-ups op te pakken kan je genoeg kracht opbouwen voor special attacks die in één keer een hoop doelen en tegenstanders kunnen vernietigen. Deze komen in de saaie vorm van raketten en lasers.



Project Root is een vermakelijke en vooral zeer moeilijke arcadetitel die soms erg frustrerende is, want zo had ik vaak geen idee waar ik heen moest gaan, ondanks een rode stip op mijn radar. Ondertussen word je vaak beschoten zonder je tegenstanders te zien en vliegen de kogels en raketten opeens om je oren. Bovendien zijn de standaard omgevingen die bestaan uit onder andere jungles, sneeuw en industriële gebieden nu ook niet echt bijster origineel te noemen. Ook de controls en de camera laten soms te wensen over, waardoor je nu eenmaal snel het loodje legt en genadeloos weer van voren af aan mag beginnen, zonder dat er enige checkpoints zijn. Ook het upgradesysteem die je kan gebruiken, naarmate je meer XP verdient, stelt eigenlijk weinig voor. Wat jammer is, aangezien ik door alle slechte punten heen best de nodige potentie in deze titel kan zien.


Reageer