Review: The Team (Blu-ray)

RDJ134 5 juli 2015 om 15:36 uur

Lumiére heeft alweer een tijdje een eigen crimelabel waar hele coole films en miniseries op verschijnen. Zo ook The Team die gaat over een aantal moorden die tegelijk lijken te zijn gepleegd in drie verschillende landen. Waarbij we het wel en wee van de agenten volgen die proberen deze zaak op te lossen en de dader of daders te achterhalen en te vervolgen. Wij kregen de Blu-ray-versie en daarvan kan je hieronder mijn recensie lezen.

Als in drie verschillende Europese landen tegelijk drie vrouwelijk lichamen worden gevonden die allemaal op dezelfde manier zijn verminkt, gaat er bij Europol een rode vlag branden. Dit kan natuurlijk geen toeval meer wezen, maar het werk van een seriemoordenaar. Alleen hoe kan deze tegelijk in Kopenhagen, Berlijn en Antwerpen zijn 'werk' doen? Of zou er een groep zijn die internationaal opereert? Daarom mag het Joint Investigation Team (JIT) deze zaak gaan oplossen en deze bestaat onder andere uit: Herald Bjorn (Lars Mikkelsen, die seriefans kennen van zijn rol in House of Cards), Alicia Verbeeck (Veerle Baetens van Code 37 en Flikken Gent) en Jackie Mueller (Jasmin Gerat).

Als het JIT begint met het onderzoeken van de drie zaken komen ze er al snel achter dat er jaren geleden een soortgelijke moord heeft plaatsgevonden en dit dus niet de eerste keer is dat deze dader of daders hebben toegeslagen. Tijdens hun speurtocht komen ze er al snel achter dat de Modus Operandi (de manier hoe een moord of misdrijf gepleegd wordt) toch niet helemaal hetzelfde is omdat de verminkingen per zaak anders zijn. Zo zijn de vrouwen in het gezicht geschoten en is er een vinger afgeknipt. Alleen is dit bij het ene lichaam met een clean cut gedaan en bij de ander gewoon op een botte manier, en als we iets geleerd hebben is het dat seriemoordenaars altijd hun werk zeer serieus nemen. Dus het klopt niet, en hoe harder het Joint Investigation Team zich vastbijt in de zaken, hoe grotere beerput er open gaat. Want deze moorden blijken slechts een topje van een hele grote ijsberg in de vorm van een Europese criminele organisatie te zijn die zich bezighoudt met mensenhandel.

The Team is een heerlijk criminele serie die bestaat uit acht delen en die je gewoon in één keer wilt doorkijken, omdat het gewoon zeer lekker in elkaar steekt. De manier van vertellen toont je niet alleen de kant van het politieonderzoek, maar ook het privéleven van de drie agenten die allemaal hun eigen problemen en eigenaardigheden hebben, waardoor je net even wat meer diepgang krijgt en een menselijker gezicht van de karakters. Deze miniserie is geen Amerikaanse met agenten à la Robocop die wel even hardhandig met veel geweld een zaak oplossen. Dat is wat mij altijd wel bevalt aan Europese series en cinema, want mede door deze getalenteerde cast van acteurs voelt het allemaal meer realistischer aan.

Het beeld van de Blu-ray is zoals je verwacht van dit type mediadrager zeer strak en van erg goede kwaliteit. Zo zijn de felle kleuren goed vol en ook de grimmige scènes in de nacht en stedelijke omgevingen komen goed en vol detail naar voren en daar valt dan ook verder niks op aan te merken. Dit gaat ook voor het geluid op, dat komt in 5.1 Dolby Surround Master Audio en zeer scherp is. Want zoals je al verwacht is dit een serie die meer dialoog dan actie heeft, maar weet goed uit te blinken met sommige scènes en een goed volle track te brengen.