Review: Rurouni Kenshin Trilogie

RDJ134 22 juli 2015 om 00:51 uur

Eigenlijk had de onderstaande recensie van de Rurouni Kenshin Trilogie al weken geleden online moeten staan. Alleen had ik daar toen geen erg in door de E3 en de San Diego Comic Con die alle aandacht nodig hadden. Maar afgelopen weekeinde sloot ik mezelf op met de dvd-box en ben ik wederom weggeblazen door een stukje Aziatische cinema, maar daar kan je hieronder meer over lezen.

In 2012 verscheen Rurouni Kenshin van de regisseur Keishi Ohtomo die de moeilijke taak had om een bestaande manga om te zetten naar een live action film. Hierin zagen we het verhaal van Kenshin (Takeru Satô), dat zich afspeelt in 1878, een beruchte tijd voor Japan, omdat er toen voor werd gekozen om de grenzen te openen voor het westen en dit kwam met de nodige problemen en onrust. In de films volgen we het lot van Kenshin, die voorheen door het leven ging onder de naam Battousai, een Samurai die velen doden op zijn geweten heeft en nu eenzaam en alleen door het land heen trekt.

Hij heeft gezworen om zijn zwaard alleen nog te gebruiken (bloedschuld voor het verleden) om onschuldigen te beschermen en gerechtigheid te brengen waar het nodig is. Alleen is er nu een moordenaar actief die mensen afslacht onder zijn oude naam Battousai. Iets wat hij niet kan pikken en nu op onderzoek gaat naar wie deze persoon is en waarom deze slachtpartijen onder zijn naam uitvoert. Hierbij komt een pijnlijk verleden naar boven en duiken er oude vijanden op die nog het nodige met hem te verheffen hebben en blijkt dit alles een onderdeel van een groter complot te zijn.

In de twee andere films, Kyoto Inferno en The Legend Ends (die overigen één verhaal vormen en zijn opgesplitst), wordt Kenshin gedwongen om zijn zwaard weer op te pakken, ondanks dat hij had voorgenomen deze niet meer te gebruiken, want Makoto Shishio (Tatsuya Fujiwara) is van plan om de Japanse regering omver te werpen en hierdoor zal het land verscheurd raken en diverse oorlogen ontketenen. Dus heeft Kenshin geen andere keus dan zich in het conflict te mengen en komt het zelfs zover dat hij terug zal keren naar zijn oude leermeester, om een oude techniek te leren om alles tot een goed einde te brengen. Deze twee films hebben trouwens een zeer uitgebreide verhaallijn met diverse karakters en een love interest, dat diverse pagina's zou vullen.

Toen ik Rurouni Kenshin Trilogie binnen kreeg was ik niet bekend met de franchise of de manga/anime-achtergrond. Maar het is echt heel erg bruut en vooral visueel stunning. De gevechten worden uitgebreid met een snelle montage en camerapunten in beeld gebracht en zijn gruwelijk cool om te zien en laten je als kijker op het puntje van je stoel zitten. Springend, rennend en met de nodige slowdowns laten de scènes een goede indruk achter. Ik heb hier echt met een smile op mijn gezicht naar zitten kijken. Speaking of, het beeld van de dvd-box die wij mochten ontvangen is voor deze mediadrager zeer goed te noemen. Kleuren komen er goed uit en heb ik niet echt compressiefouten of andere ongein kunnen spotten. Het geluid, dat komt in 5.1 Dolby Surround, is ook prima. De dialogen zijn goed verstaanbaar en ook de subwoofer klapt tijdens de actiescènes er goed in. Tel daarbij ook nog eens drie uur aan extra's (de making of is een must see) op en kan je dus zeggen dat dit een hele nette release is.