Review: Zombi

RDJ134 24 augustus 2015 om 21:33 uur

Wij van Eigenwereld.nl zijn er heilig van overtuigd dat de zombie-apocalyps onvermijdelijk is, en vroeger of later zal gaan plaatsvinden. Maar wij gamers zijn hier al jaren op voorbereid met tv-series als The Walking Dead en vijftig jaar aan zombiecinema. Alleen met de meeste videogames is het rechttoe rechtaan schieten op alles wat grommend op je afkomt. Maar bij Zombi, dat nu verkrijgbaar is voor de pc, PlayStation 4 en de Xbox One, is het heel anders. Want dit is een pure first person survivalhorrorgame, waarbij je niet struikelt over de health packs en munitie voor je wapens. Dus dook ik voor deze recensie een postapocalyptisch Londen in en hoe dat is verlopen ga ik je hier onder vertellen.

Als Zombi begint krijgen we eerst een hele lezing over hoe 400 jaar geleden een zekere John Dee (dat overigens geen fictief persoon is) een voorspelling deed, die bekend staat als The Black Prophecy, en eigenlijk over de zombie-apocalyps gaat. Nu was er een geheime organisatie met de naam Ravens of Dee die dit wilden tegenhouden, alleen is dat niet gelukt en is heel Engeland nu de speeltuin van een zombie-uitbraak, waarbij het grootste gedeelte van de bevolking nu is geïnfecteerd met een virus en alles en iedereen aanvalt. Wanneer de game echt begint ben jij één van de weinige mensen die deze ramp heeft overleefd en wordt aangesproken via een speaker door iemand die zichzelf The Prepper noemt. Deze man leidt je naar een ondergrondse schuilplaats diep in het metrostelsel van Londen en vertelt je langzaam aan wat je moet doen. Want regel één is nu overleven in een zeer vijandige en vooral erg dodelijke omgeving waar elke stap die je maakt je laatste kan zijn.

Het eerste wat je nu moet doen is je bug out vullen met spullen die je nodig hebt, zoals een keycard om in afgesloten omgevingen te komen, voedsel en EHBO-dozen om je health op pijl te houden en last but not least wapens om je te verdedigen tegen vele hordes undead die je tegen zal gaan komen. Alleen is dit niet makkelijk, want je als je start heb je alleen een 9mm pistool en een cricket bat (Shaun of the Dead iemand?) tot je beschikking en is je eerste opdracht naar buiten te gaan en CCTV junction boxes te scannen, waardoor je omgeving op je kaart getoond wordt en je kan zien waar je heen moet. De scanner die je voor de CCTV-boxen gebruikt is overigens ook verdomd handig voor je omgeving te scannen om handige items die zijn onderverdeeld in kleurtjes. Rode punten betekenen dat er iets te plunderen valt, oranje zijn deuren en blauw is vaak een opslagcontainer of -plek om spullen op te slaan. Want als je een beetje voorzichtig bent sleep je al snel van alles mee. Denk aan eten en drinken, wapens, explosieven et cetera.

Normaal gesproken zal ik je meer vertellen over het verhaal, maar deze komt er op neer: je beweegt op en neer tussen je safe house en bekende plekken in Londen waarbij je moet denken aan Buckingham Palace, Tower Bridge, de beroemde metro, het riool, typische Engelse winkelstraten en Council Housing. Je hebt altijd een opdracht waarbij je van punt a naar punt b gaat om iets te zoeken. Natuurlijk heeft dit verhaal de nodige draaipunten maar dat moet je gewoon ervaren. Dat brengt ons bij het personage, want een verhaal heeft altijd een hoofdrolspeler. Dus niet in Zombi, wat een prachtige move is van Ubisoft met deze titel. Het is onvermijdelijk dat je eerste karakter waar het spel mee opent dood zal gaan, wat er dan gebeurd is zeer cool. Want je keert namelijk terug in het lichaam van een andere overlevende in de safe house van The Prepper en speel je met dit nieuwe karakter weer het spel en je opdracht verder met alleen de basisspullen als een cricket bat en een handvuurwapen. Als je snel genoeg beweegt naar de locatie waar je dood ging, kan je het vorige karakter als zombie tegenkomen, deze uit zijn lijden helpen en zijn rugzak plunderen en zo een gedeelte van de verkregen wapens en spullen terugkrijgen. Doe je dit niet op tijd dan zullen deze voor altijd weg zijn. Dat is dan ook de reden waarom elke omgeving waar je doorheen beweegt lockers in de vorm van kasten, containers en kisten hebben, dus is het soms heel verstandig om wat dingen hier in op te slaan en zo het risico te spreiden.

Zombi speelt overigens heerlijk weg, als je wel eens een first person shoorter hebt gespeeld, dan pak je de controls blindelings op. De gameplay van deze titel is zeer uitdagend, want zoals ik al zei: je zal veel dood gaan en loot verliezen. Dit komt doordat de AI van deze game niet dom is en je in no-time (al dan niet in groepsverband) kan overlopen en je in het nauw drijven. Dus is het goed opletten in een nieuw gebied waar de uitgangen zijn en deuren achter je kont te sluiten om zo niet opeens een dode verassing in je nek te krijgen. Ook al vind je tijdens het spelen steeds betere wapens, de munitie hiervoor ligt niet voor het oprapen. Sure, je komt de 9mm-patronen geregeld tegen, maar shotgun shells en andere bepaalde kalibers zijn schaars. Alle wapens die je tegenkomt in de game zijn te upgraden waarna ze een stuk krachtiger worden, want zombies vallen niet zomaar om in deze titel, je moet ze meerdere keren raken of echt gelijk goed in hun hoofd schieten. Wat overigens erg stressvol is als er opeens tien of twaalf van deze krengen sissend en grommend op je afkomen.

Deze titel steekt met kop en schouders boven alle andere zombiegames op de markt uit, door zijn intens creepy en vooral erg benauwde sfeer. Het is donker en grauw, waarbij je op bepaalde plekken je zaklamp moet gebruiken, die uiteraard na verloop van tijd zonder stroom zit en je ook hier goed moet inschatten waar en wanneer je deze moet gebruiken. Maar het is ook een feest van herkenning als je ooit in Londen bent geweest, want veel van de bekende toeristische plekken zal je aan doen alleen is dit nu veel minder gezellig dan in de realiteit. Elke stap die je zet kan je laatste zijn, en daarvoor is er een sonar die je laat zien of er vijanden in je buurt zijn, alleen wilde deze niet altijd goed werken. Zelfs als er een zombie voor mijn neus liep was deze niet met sonar op de map te zien, ook kwam ik trouwens hier en daar wat grafische glitches en kleine bugs tegen maar die verder niet noemenswaardig zijn.

Naast de redelijke lekkere gameplay en heerlijke vibe zijn het de graphics die opvallen. Want zoals je misschien wel of niet weet is Zombi een HD-remake/remaster van ZombiU dat drie jaar geleden als launchtitel beschikbaar was voor de Nintendo Wii U. De eerste momenten dat je Zombi speelt zal je denken dat het graphics uit 2009 voor een Xbox 360 of PlayStation 3 zijn, maar als je eenmaal aan het spelen bent zal je deze juist wat meer gaan waarderen, omdat deze zachte kleuren heel erg veel weg hebben van een comic en dat is iets wat ik natuurlijk altijd erg waardeer. Hoewel het ook kan dat de makers van deze game dit niet zo hebben bedoelt, dan hebben ze hun werkt niet echt heel goed gedaan. Wat wel goed is uitgewerkt, is het geluid die zoveel bijdraagt aan je speelervaring. De onheilspellende geluiden die de zombies maken als ze opeens opduiken en zorgen dat je een hartstilstand krijgt zijn geniaal. Ook de omgevingsgeluiden klinken met een surround (head)set prima in de oren en vullen veel details als voetstappen en echo's van wapens in. Ook de bass bij de explosies en schoten van zware wapens laten je subwoofer goed zijn werk doen.