Review: Helix - Seizoen 2 (Blu-ray)

RDJ134 30 augustus 2015 om 01:13 uur

Het eerste seizoen van Helix was simpelweg briljant te noemen, het had een heel erg cool verhaal dat alle kanten op stuiterde en een heerlijke claustrofobische sfeer die je echt bij je keel greep. Daar overheen was ook een Resident Evil-achtig sausje met een kwaadaardig bedrijf gegoten en hoppa een ongelofelijk vette tv-serie. De fans gilden om meer en kregen dan ook dit jaar meer, alleen waren deze wat teleurgesteld omdat het eerste seizoen moeilijk was te overtreffen. Het tweede en laatste seizoen (serie is ondertussen gecanceld) is nu op dvd en Blu-ray verkrijgbaar en van de laatstgenoemde mediadrager kan je nu hieronder mijn recensie lezen.

Het tweede seizoen begint niet ver na de gebeurtenissen van het eerste seizoen waarbij we zagen hoe Alan Farragut (Billy Campbell) nu een persoonlijke vendetta heeft met de Ilaria Corporation, waar de onsterfelijke Julia Walker (Kyra Zagorsky) nu werkt. Alan heeft hun hoofdkwartier opgeblazen en is als een soort van Punisher nu bezig de organisatie kapot te maken. Ondertussen is er weer een nieuwe uitbraak van een Narvik-achtig virus op een boot waarbij alle opvarende op één na waren overleden aan een mysterieuze ziekte. Hiervoor mag de CDC komen opdraven en zijn het Peter Farragut (Neil Napier) en Sarah Jordan (Jordan Hayes) uit het eerste seizoen en het nieuwste lid van de CDC Dr. Kyle Sommer (Matt Long) die de puzzel van de dodelijke ziekte mogen gaan ontrafelen en ASAP een kuur ervoor te vinden. De enige overlevende Leila Weisner (Cristina Rosato) vertelt het team dat ze een eiland met de naam St. Germain hadden aangedaan waarna alle ellende is begonnen.

De groep reist nu af naar het eiland, waar ze noodgedwongen achterblijven en daar veertien dagen te blijven omdat het Amerikaanse leger even wat andere prioriteiten heeft. Eenmaal op St. Germain duurt het niet lang voordat ze er achter komen dat ze niet alleen zijn en worden begroet door een groep bewoners van een commune die er al eeuwen in een immens groot klooster wonen en immuun lijken te zijn voor het virus dat op hun eiland woedt. Deze commune, die eerder een enge sekte is, staat onder leiding van de charismatische Brother Michael (prachtrol van Steven Weber, die bij tv-seriekijkers bekend is door zijn diverse rollen en recent was te zien in iZombie), die zich een god voelt tussen de mensen die alles doen voor hem.

Ondertussen lijkt ook Julia Walker op St. Germain te zijn aangekomen, want de leden van de Ilaria Corporation blijken toch niet zo onsterfelijk te zijn als dat ze zelf dachten. Het nieuwe virus maakt ze heel langzaam ziek en zal het niet lang duren voor ze ook zullen overlijden. Het antwoord voor een medicijn blijkt zich op het eiland te bevinden, alleen is het aan haar om samen met een mysterieuze vreemdeling uit te vinden wat het is en hoe ze samen met haar ras kan overleven. Alleen is de oplossing iets gecompliceerder dan ze zou verwachten. Leuk detail is dat Julia haar verhaallijn (waar je als kijker steeds tussen heden en verleden switcht) zich afspeelt in de toekomst na een wereldwijde virusuitbraak en weet je dus dan al eigenlijk dat het CDC gefaald heeft. Als tot overmaat van ramp ook Alan zich (in het verleden) op het eiland bevind en Michael ook nog eens een man van vele gezichten blijkt te zijn is er een hoop stront aan de knikker die het verhaal diverse keren, verschillende kanten opstuurt met een paar hele leuke verrassingen tussendoor en op het einde.

Het zal je duidelijk zijn dat het tweede seizoen van Helix minder sterk was dan zijn voorganger, maar het verhaal over een 'Three of Life' op het eiland, immortals en hoe verleden hand in hand gaan was voor mij tot het laatste moment zeer bevredigend. Sure, het is niet het poolgebied, maar het eiland van St. Germain is beklemmend, het heeft niet alleen de sekte van Michael als bewoners, maar ook grote geheimen die je als kijker echt niet ziet aankomen. In eerste instantie was ik net als veel fans van deze serie een beetje teleurgesteld, omdat het behoorlijk anders was dan het eerste seizoen waar alles nog fris en verrassend was. Maar als je erover nadenkt was dit seizoen lang en breed niet zo slecht als veel mensen willen geloven en is het jammer dat er nooit een derde zou komen omdat je duidelijk kan zien dat dit een opzet naar een groter geheel was. Het is gewoon een lekkere aanvulling en had ook de nodige WTF-momenten zoals in de 'kraamkamer' die zo ziek is dat het net zo goed (ik val in herhaling) een setting uit Resident Evil kon zijn.

Deze Blu-ray heeft zoals je verwacht een prachtig mooi 1080p-beeld dat messcherp en vol met details zit, die het beste uitblinken in de bosrijke scènes en de kleren van de karakters waar je de pluisjes op kunt tellen. Het kleurenpallet is aan de doffe kant en de keren dat we fellere kleuren krijgen zijn deze zeer helder te bewonderen. Ook op het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, valt niks aan te merken. Nachtelijke geluiden klinken rondom je heen en ook scènes in het klooster brengen zoveel details door middel van echo's, voetstappen en sleutels die je in de verte voor en achter je hoort. Er zijn weinig echte actiescènes, maar wanneer er geschoten wordt klinkt dit precies zoals je verwacht, waarbij ik trouwens het geluid van een grote brand nog wil aanhalen, want dat is zo fookin' vet rondom je heen dat je er bijna onrustig van zal worden. Op de drie schijfjes staan overigens enkele extra's die komen in de vorm van deleted scenes die eigenlijk allemaal niet zo heel erg spannend zijn.