Review: Box of Horror - Volume 7

RDJ134 7 september 2015 om 01:32 uur

Boxen met een aantal films er in voor een zacht prijsje zijn altijd interessant te noemen, maar zoals met alles is het erg tricky en zeker met horrorfilms waarvan het gros altijd pure bagger is. Recent kreeg ik de Box of Horror - Volume 7 toegestuurd en daarin zitten drie horrorfilms die alweer wat ouder zijn en de bekendste ervan Halloween 2 is. Maar daar zo meer over.

The Thompsons (2012)

Een volledige recensie (Blu-ray) van The Thompsons kon je drie jaar geleden hier op Eigenwereld.nl lezen, dus vat ik het hele gebeuren even samen. Deze film is het vervolg op de culthit The Hamiltons uit 2006, waarin we een groep vampieren volgden die een groot bloedbad hadden aangericht in Texas en waarvan er nu enkele zijn uitgeweken naar Engeland. De groep is opzoek naar een eeuwenoude vampierenclan op het platteland, waardoor ze nog dieper in de problemen raken dan ze konden verwachten, waarbij bloederig en behoorlijk gestoord geweld hand in hand samengaan en wat ook expliciet in beeld wordt gebracht.

Deze film heeft uiteraard een b-movie vibe, maar weet zich toch net weer even boven de gemiddelde low budget horrorfilm te tillen. Het heeft seks, gore en nasty vampieren die tot in tegenstelling van Twilight wel slecht zijn en de mensheid als wandelende snacks zien. Het beeld van deze dvd is voor het type mediadrager oké te noemen. Het beeld is vrij helder en met amper tot geen compressiefouten en dat zal mede komen doordat er geen extra's op het schijfje aanwezig zijn. Het geluid, dat komt in het 'standaard' 5.1 Dolby Surround, klinkt prima en vol zoals je verwacht.

Halloween 2 (1981)

De jaren zeventig en tachtig waren de golden years voor het slasher genre, want in die tijd verschenen er onwijs veel horrorfilms met een maniak die het op één of meerdere mensen had voorzien. In 1987 maakt de filmregisseur [url=]John Carpenter een klassieker die zelfs tot op de dag van vandaag zeer geliefd is en de introductie was van horroricoon Michael Meyers. Een onstopbare psychopaat met een wit masker die het voorzien had op Jamie Lee Curtis, die hierdoor de titel Scream Queen een begrip maakte. Dit deel van de serie pakt gelijk op na de gebeurtenissen van de eerste film en zien we dat Michael Meyers toch niet zo dood was als dat de karakters in de film dachten en slaat deze ook weer gelijk aan tot moorden. Oftewel een rechttoe rechtaan standaard slasherfilm die zichzelf van moord naar moord voortsleept.

Halloween 2 loopt eigenlijk gewoon door waar het eerste deel ophoudt en vormt een goed doorlopend geheel. Mocht je deel één gemist hebben is dat ook niet echt een ramp, want het is een horrorflick met een losgeslagen psycho die iedereen op zijn pad vermoordt. Wat mij erg tegenviel met deze dvd is dat de film kwam in het 4:3-beeldformaat, oftewel gemaakt voor antieke tv's aangezien 16:9-breedbeeld alweer jaren de standaard is. Bovendien viel de kwaliteit van het beeld erg tegen en bespeurde ik meerdere keren ghosting waarbij het beeld als het ware een soort van veeg heeft. Wat erg jammer is, want op de film na staat er enkel nog een biografie van Jamie Lee Crutis op en was er ruimte genoeg voor de bitrate en meer. Zeer gemiste kans.

All Alone

Tot slot de derde en laatste film van deze Horror Box, die eigenlijk gewoon een thriller is en een beetje buiten de boot valt. All Alone vertelt het verhaal van twee jonge stelletjes in Los Angeles die beide behoorlijk verschillen. Zo is er de wat op zichzelf zijnde fotografe Maggie (Mandy Levin) met haar man Ben (Brice Williams) Cavett die een leraar is en graag schrijft in zijn vrije tijd. Hun leven is nogal simpel en hebben ze moeite om hun eindjes aan elkaar te knopen. Hun vrienden Alex (Suzy Cote) en Kyle Manning (David Haydn-Jones) hebben geen geldproblemen, hebben meerdere huizen en diverse luxe auto's. Als de film begint zien we dat de laatstgenoemden bij de Cavetts op visite gaan en zeiken over het eten en drank dat te goedkoop van smaak is en omgekeerd zien we hoe deze weer op de Mannings afgeven over hun levensstijl en hun verhalen over reizen en dure dingen.

Tijdens dit zeer gezellige etentje komt er ten sprake om gezellig een weekeinde met zijn vieren de bossen en bergen in te trekken om zo alle chaos die Los Angeles heeft te ontvluchten. Dus trekken beide stellen er vrolijk op uit, waarbij we makkelijk kunnen zien dat de Cavetts het iets meer naar hun zin hebben dan de Mannings die echte stads mensen zijn. Bovendien botsen de karakters nu in de wildernis meer met elkaar dan normaal. Maggie trekt zich wat meer terug en Kyle en Ben hebben een aanvaring tijdens het kampvuur waarbij ze elkaar net niet te lijf gaan. Ondertussen verschijnt er ook nog een andere kampeerster ter plekke met de naam Birch (Beth Navarro), die Maggie beter lijkt te kennen dan dat ze dacht. Bovendien gaan er twee mensen van beide stellen met elkaar naar bed en bedriegen zo hun partner, maar hebben ook nog eens moordplannen voor hun rivaal. Hoe dit alles gaat verlopen mag je zelf kijken.

All Alone is de beste film van de drie en ondanks het wat houterige acteerwerk van sommige acteurs, weet het verhaal erg boeiend te blijven. Want de vraag is hoe lang je ook samen bent met een persoon in een relatie, hoe goed ken je deze nu echt? Het beeld van deze dvd was voor dit medium prima in orde en had zelfs redelijk wat details, Niet echt heel spannend was de 5.1 Dolby Surround-track, want deze film bestaat hoofdzakelijk uit dialoog en op wat bosomgevingsgeluiden na niet echt noemenswaardig te noemen.