Review: Fallout 4

RDJ134 22 november 2015 om 17:13 uur

De Fallout-franchise is al sinds het eerste deel zeer geliefd en kreeg er vooral meer fans bij toen het derde deel uit kwam en Bethesda het actie-RPG genre vernieuwde. Diverse addon's, en een tussendeel dat de titel Fallout: New Vegas droeg, zijn ondertussen verschenen en zijn we alweer vijf jaar verder sinds het laatste deel uit kwam. Maar na geruchten vorig december was net voordat de E3 begon opeens SUPRISE!! hier een vierde deel, die nog dit jaar verkrijgbaar zal zijn. De game is ondertussen op de markt voor de PC, PlayStation 4 en de Xbox One, van de laatstgenoemde kreeg ik een recensie-exemplaar en ben ik begonnen aan het slenteren door de Wastelands met me trouwe viervoeter aan mijn zijde.

Vanaf het moment dat je Fallout 4 opstart weet het je gelijk op te zuigen in zijn wereld. De intro van het spel start met de woorden War, War Never Changes en neemt je mee naar de Tweede Wereldoorlog en we zien hoe de eerste atoombom een einde maakte aan het conflict en gelijk een alternatieve tijdslijn inslaat door ons een jaren veertig te tonen waarin atoomenergie voor goede dingen werd gebruikt en de wereld een betere plek was tot er later de grondstoffen opraakten en er wederom oorlog en chaos om de hoek kwam kijken. Want War, War Never Changes.

Na het spetterende introfilmpje ga je als speler gelijk aan de slag met de karakter editor, waarmee je een eigen karakter kan bouwen en helemaal naar eigen smaak, lichaam en zelfs geslacht kan aanpassen. Zoals je vast al (hier en hier) hebt gezien, gaan mensen er helemaal los mee en is Walter White uit de Amerikaanse tv-serie Breaking Bad een geliefd en populair karakter om na te maken. Als je hier klaar mee bent is het tijd om echt aan het spel te beginnen en dat doe je in het jaar 2077, de dag dat de spreekwoordelijke poep de muur raakt. Want je knusse leventje met je vrouw en kind en persoonlijke robot (CodsWorth) staat in één keer op zijn kop als er een nucleaire oorlog uitbreekt en de atoombommen op Amerika beginnen te vallen, maar gelukkig zijn er schuilplaatsen, die beter bekend zijn als de Vaults en daarvan ligt nummer 111 bijna bij je in de achtertuin en kunnen jij en je familie maar net ontsnappen terwijl de eerste bommen inslaan en de Vault-deuren zich net op tijd sluiten.

Al snel word je door de aanwezige doktoren verwezen naar een pod, die je dieper in de Vault zou moeten brengen, met nadruk op brengen. Want het blijkt een val te zijn en worden jij en familie ingevroren en wakker in het jaar 2087, waarbij je machteloos moet toekijken hoe twee figuren je vrouw doodschieten en je kindje meenemen. Tegen de tijd dat je uit je pod komt is deze Vault verlaten, de aanwezige wetenschappers zijn allemaal dood en lopen er reusachtige kakkerlakken rond die je aanvallen. Dus is het zoeken naar een uitgang en de ontvoerders. Dit is ook waar je eerste loot, een vuurwapen en een Pip-Boy, vindt en die je beiden hard nodig hebt voor je grote avontuur. Die begint waar alles eindigde bij je voormalige huis, waarbij CodsWorth nog steeds op je wacht en je de nodige tips geeft voor je de grote boze wereld intrekt. Dit is ook waar ik eigenlijk stop, want er is zoveel te beleven en gaat het verhaal door de keuzes die je maakt diverse richtingen uit, doordat deze altijd gevolgen en invloed op het verloop hebben.

Fallout 4 is, zoals je al doet vermoeden, zeer uitgebreid en doet een hoop dingen veel beter dan zijn voorgangers en daardoor is het voor de echte fans een verademing en de mensen die nu voor het eerst kennis maken met het Fallout-universum de perfecte binnenkomer. Nieuwe gamers hoeven overigens geen voorkennis van de andere delen te hebben en kunnen dus fris instappen. Er zijn zoveel dingen die ik jullie wil vertellen over deze game, en ik geen idee heb waar ik eigenlijk moet beginnen. Zo ziet het er ongelofelijk mooi en vooral kleurig uit, iets wat niet het geval was met de vorige delen die vooral een groene tint en grauwe kleuren had. De gameplay bestaat hoofdzakelijk uit gebieden verkennen, looten (verzamelen van spullen die je kan gebruiken voor bijvoorbeeld upgrades van je armour en wapens) en keuzes maken door interactie met karakters en fracties die invloed hebben op het verloop van je avontuur. Ondertussen moet je strijd leveren met shitloads aan vijanden die komen in alle vormen en maten. Nu we het over strijden hebben, ook hier heeft Bethesda weer veranderingen doorgevoerd. Zo kan je op de normale manier op vijanden schieten, maar is het leuker om gebruik te maken van V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System) die de tijd vertraagd terwijl je in real time kan bepalen welke lichaamsdelen je wilt raken. In de vorige Fallout-games stond de tijd dan stil, maar in dit vierde deel is het niet zo'n feest meer, want de tijd loopt heel langzaam door en hierdoor veranderen ook de hitpercentages doordat je tegenstander ook beweegt, en dit kan in je voor- en nadeel vallen.

Ook kan je nu een eigen nederzettingen opzetten en zoals de film Field of Dreams uit 1989 ooit zei: If you build it he will come. Oftewel hier komen mensen op af en deze moet je ook weer tevreden houden door bijvoorbeeld basisvoorzieningen en veiligheid te bieden. Ondertussen kan je de verkregen XP weer uitgeven aan Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck om op die manier je karakter beter, ervarener en sterker te maken. Daarnaast is het verstandig om veel side-missies te doen die niet alleen goed zijn voor XP, maar ook om vrienden en vijanden te maken die je echt helpen of laten vallen in later verloop van het spel. Dit maakt het echt zo ongelofelijk uitgebreid dat je hier echt weken, zo niet maanden, zoet kan zijn. Want alles draait hier om keuzes en wat je wel en niet wilt doen. De echte fans willen uiteraard elke centimeter verkennen en het onderste uit de kan halen, want zoals ik al zei: alles kan en niets moet.

Grafisch ziet Fallout 4 er goed uit en is dit een hele mooie game, maar je zou voor een new gen-game toch weer net even iets meer verwachten dan hoe het er nu uit ziet. Dit komt mede doordat deze titel nog draait op een engine die al een aantal Bethesda-games meedraait en nu toch wel een beetje aan zijn limiet lijkt te zijn gekomen. Maar ik zeg het nogmaals: het ziet er zeer goed uit en op wat kleine bugs na (collision detection, waarbij objecten soms door muren heen gaan), heb ik weinige te zeiken. Ook het geluid is dik in orde en vooral in het begin als er Radroaches rennen in Vault 111 hoor je ze in de verte, voor en achter met hun pootjes tikken. Oja, had ik al gezegd dat ik een fobie heb van kakkerlakken? En dus met 'iieeew aaaaw'-geluiden deze game speelde.