Review: Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

RDJ134 7 december 2015 om 02:26 uur

Zoals je vast en zeker niet is ontgaan, is terreur helaas een keiharde realiteit, want tijdens en na de terroristische aanslagen in Parijs konden we zien hoe speciale elite-eenheden als de GIGN in actie kwamen en de gevechten aangingen met IS-strijders. Normaal gesproken zien wij als burgers weinig van deze teams in actie, maar nu zijn deze duidelijk in beeld. Nu verscheen er recent Tom Clancy's Rainbow Six: Siege voor de PC en de new gen consoles en daarin kan je nu zelf ervaren hoe het is om in zo'n eenheid te functioneren en dat op een zeer realistische manier.

Rainbow Six: Siege is niet je typische standaard militaire shooter waarbij je een episch verhaal volgt terwijl je duizenden tegenstanders vol pompt met lood. Sterker, deze titel is puur gericht op de multiplayer en het enige singleplayer gedeelte is de trainings levels die je kan doorlopen om zo alle controls en gameplay te leren. Want zelfs op normal is dit al heel erg pittig en een goede voorbereiding voor wat je online staat te wachten. Behalve het leren van de gameplay, zijn deze trainingen ook handig om roempunten te scoren, hiermee kan je Operators kopen en hun gear upgraden, maar daar komen we zo nog op terug. Ook maak je met de trainingen kennis met de vijf antiterreureenheden, namelijk: SAS, FBI SWAT, GIGN, Spetnaz en de GsG 9. Deze bestaan elk uit vier operators, die weer zijn opgedeeld in de aanval- en verdedigingsklasse.

Als je online gaat spelen ben je of aanvaller of verdediger, waarbij de missie altijd draait om het veiligstellen van een gebied, een bom of een gijzeling. Daarom is het ook belangrijk om de tutorials te kijken en de trainingen te doorlopen, want hiervoor krijg je roempunten, waarmee je een operator naar keuze kan unlocken. Deze hebben allemaal hun eigen specialiteiten en gadgets. Zo komt de SAS operator Sledge met een grote voorhamer die hele muren weg kan slaan en is het SWAT-lid Thermite die met een speciale lading een muur of deur vakkundig opblaast. Dit zijn dus twee voorbeelden van aanvallende karakters, maar neem je nu de verdedigers, dan is Castle (SWAT) een goede keuze, want deze kan ingangen met stalen platen afschermen in plaats van de standaard houten en heeft een mobiel schild die je neer kan zetten om zo dekking te zoeken in een vuurgevecht. Of Smoke van de SAS die weer prikkeldraad en remote C4-bommen heeft en zo zijn tegenstanders kan vertragen en je deze vervolgens kan trakteren op een explosie.

Na deze introductie is het tijd om online te gaan en mensen te blasten, hierbij heb je de keuze uit multiplayer waarbij je vijf tegen vijf gaat in de drie genoemde missies. Of je kiest Antiterreur (mijn favoriete modus) waarbij je met vijf spelers in totaal het opneemt tegen de AI van het spel. Zoals altijd is het heel erg leuk om met vrienden of clanleden te spelen, want dat is waar deze titel erg in uitblinkt, namelijk samenwerking met communicatie. Wie doet wat; één zorgt voor de inval (breach) met explosieven als afleiding en anderen komen tegelijk (granaat of flashbang gooiende) via de ramen naar binnen, wie houdt welke in- of uitgang gedekt et cetera. Maar... de realiteit is dat wanneer je zo solo gaat spelen zonder vrienden met deze titel, het soms een volledige ramp is. Mensen luisteren niet, rennen allemaal hun eigen weg in en ook assholes die je met opzet in de rug schieten ben ik helaas al tegengekomen. Daartegenover heb ik ook wat nieuwe gamers leren kennen met wie ik nu speel en die deze titel zeer serieus nemen.

De wapens die je tot je beschikking hebt zijn voor de gemiddelde gamer niets nieuws, je hebt je pistolen en revolvers, assault rifles, SMG's et cetera, die je ook allemaal kan voorzien van grips, kijkers, laser en een kleurige skin. Dan heeft iedere operator ook zijn eigen gadgets als een schild met verblindende LED's erop, prikkeldraad met scheermessen, barricades of diverse explosieven. Ook de locaties waar je op speelt zijn heel erg cool, waarbij je moet denken aan houten compounds, Russische ambassade, vliegtuig, villa in de Hollywood hills, een bank of het clubhuis van een 1% outlaw motorclub. Zoals je in deze video kan zien, hebben de makers van de game belooft alle toekomstige DLC GRATIS!! ja GRATIS!! te houden en dit met regelmaat uit te brengen, daarnaast wilt Ubisoft van deze titel een E-Sport game maken.

Tot nu toe is alles leuk en aardig, maar heeft deze titel een flink aantal grote problemen. Zo knalt de verbinding met de Ubisoft-servers er aan de lopende band uit en word je zo nu en dan ook helemaal van Xbox Live gekickt. Ik heb hierover rondgevraagd bij andere spelers van Siege en wat gegoogled en ik blijk dus niet het enige te zijn met dit zeer storende probleem, aangezien dit een game is die puur voor multiplayer is gemaakt. Dan zijn er nog een shitload aan bugs die ik tegen ben gekomen, waarbij ik zelfs letterlijk vast kwam te zitten tussen de buiten- en binnenmuur. Op zich allemaal met een patch te fixen, maar als je de game gekocht hebt en je krijgt dit soort problemen voor je snuffel, dan heb je alle recht om pissed off te zijn.