Review: The Bridge - Seizoen 2

RDJ134 24 januari 2016 om 01:32 uur

Vorig jaar december kon je hier op Eigenwereld.nl mijn recensie van The Bridge (Bron/Broen) lezen, en deze Scandinavische serie (die een matige en inmiddels gecancelde Amerikaanse versie kreeg) is simpelweg briljant door zijn erg coole verhaal, mooie beelden en het prachtige acteerwerk van Sofia Helin en Kim Bodnia. Lumière was zo vriendelijk om ons het tweede seizoen te sturen en daarvan kan je hieronder mijn recensie vinden.

Het tweede seizoen speelt zich dertien maanden na de gebeurtenissen van het eerste seizoen af, en zien we hoe een stuurloos schip tegen de Oresundbrug, die Denemarken en Zweden met elkaar verbindt, vaart. Bij nader onderzoek door de politie worden er in het ruim vijf vastgebonden personen gevonden die er slecht aan toe zijn en naar het ziekenhuis worden gebracht. Het rare hier is dat deze vijf mensen niet de bemanning is, want deze zijn dus vermist. Omdat de mensen in het ruim bestaat uit drie Zweden en twee uit Denemarken mogen de Deense agent Martin Rohde (Kim Bodnia) en de Zweedse agente Saga Norén (Sofia Helin) samenwerken aan deze zaak, die een hele bizarre wending neemt als blijkt dat de gevonden opvarende besmet zijn met een zeer besmettelijke ziekte.

Dit is slechts het topje van de spreekwoordelijke ijsberg, want verantwoordelijk is een groep milieuterroristen die een hele eigen agenda hebben en hun boodschap op een hele creepy manier laten zien via een video waar ze allen dierenmaskers dragen. Deze groep begint in rap tempo met het plegen van aanslagen door het verspreiden van dodelijke virussen en beloven een grande finale. Dus moeten beide agenten overuren draaien om deze groep te stoppen en dit gaat niet zonder slag of stoot en blijken een hoop dingen niet altijd te zijn wat ze lijken te zijn en dit houd je als kijker tien uur lang gekluisterd aan je tv, want als je eenmaal aan deze serie begint is het door de cliffhangers heel erg moeilijk om te stoppen met kijken.

The Bridge laat wederom zien dat de beste series komen uit Scandinavië, want op één of andere manier weten deze een goed verhaal te laten flirten met de donkere kant van de maatschappij en mensen die zeer gestoord kunnen zijn. Dit tweede seizoen begint een klein jaar na het eerste en zien we hoe Martin Rohde (Kim Bodnia) door de gebeurtenissen uit het vorige seizoen (waarbij hij zijn zoon verloor) nu zwaar getraumatiseerd is en overduidelijk worstelt met problemen, iets wat de acteur Kim Bodnia zeer sterk neerzet, waarbij de scène dat hij naar de gevangenis gaat om de moordenaar van zijn zoon te confronteren met zijn daad een prachtig stuk acteerwerk is.

In tegenstelling tot Martin is Saga Norén (die een soort van autistisch is) nu verwikkeld in een relatie met een persoon die ze toch niet helemaal zo goed lijkt te kennen. Dat is niet zo heel erg vreemd, aangezien ze zelf nog altijd wereldvreemd is en zorgt wederom voor een aantal leuke en scherpe momenten in de serie. En dat laat zien dat Sofia Helin een zeer goede actrice is die een heel erg leuk en tegelijk een tragisch karakter weet neer te zetten en het mooi is om te zien hoe Martin en Saga samen, zonder enige oordeel, het perfect met elkaar kunnen vinden. Ondanks hun problemen en tekortkomingen.