Review: Tiny Troopers Joint Operations

RDJ134 9 maart 2016 om 02:17 uur

Al een paar jaar lang verschijnen er voor de bekende oude en nieuwe consoles en handhelds de nodige arcadegames die je even oppakt voor 30 minuten of net iets langer, om vervolgens een echte videogame met verhaal te gaan spelen. Nu verschijnen er hier wekelijks een shitload van en zijn deze niet altijd even interessant voor deze website. Maar Tiny Troopers Joint Operations trok onze aandacht en leek leuk voor een recensie. Nu waren de makers ervan zo vriendelijk om een Xbox One-versie te sturen en of deze je geld ook echt waard is ga ik je nu vertellen in de onderstaande recensie.

Tiny Troopers Joint Operations is een top down twin stick shooter waarbij je dus van bovenaf je karakters ziet en deze bestuurd met één duimstick en schiet met de andere stick. Oftewel iedereen kan dit oppakken en spelen, hoewel het uiteraard wel is aan te raden om de training te doorlopen voor je aan het echte spel begint. Want naast gewone vuurwapens, kom je onderweg ook raketwerpers, granaten en ander speelgoed dat grote boem doet tegen, die je met je back en schouder buttons activeert. Dit is gewoon een heel erg simpel concept en dat is niet vreemd aangezien de Tiny Troopers-series zijn roots in de mobile gaming heeft, waar het free to play is met een goed verdienmodel.

Het verhaal van de game gaat over... uh ja, dat is een hele goede vraag, want voordat je daadwerkelijk los wordt gelaten om de wereld te redden of wat de fook het is dat je moet gaan doen, komt er een schreeuwerige generaal in beeld om je te motiveren en eerlijk gezegd lette ik niet goed op, want het boeide me geen ene reet omdat het er slecht uit zag dus skipte ik door naar de gameplay. Je begint je missies simpel in een tussenmenu, waar je later nieuwe gear, operatives (andere soldaatjes die met je mee lopen) en je uiterlijk kan upgraden en aanpassen met credits die je tijdens het spelen verdiend. Iets wat in een oogopslag is te overzien en te doen, maar ik wil bloed zien en tegenstanders vol met virtueel lood pompen. De missies van het spel zijn vrij simpel, ga van punt A naar punt B en schiet op alles wat je tegenkomt, maar als excuus moet je wel radiotorens en bunkers opblazen of andere karakters als journalisten in veiligheid brengen en gevangenen bevrijden. Deze missies zijn na verloop van tijd vrij simpel, saai en zichzelf herhalende en heel erg traag waardoor dus al snel de verveling toe sloeg.

Elke missie is tussen de vijf à zeven minuten en biedt naast je huidige objectives ook nog de mogelijkheid om collectables te verzamelen. Iets wat veel gamers inmiddels goed zat zijn, maar dat is een verhaal voor een andere dag. Wat ook opvalt zijn de graphics die het spel een speelgoedachtige vibe moet geven, en daar is het ook redelijk in geslaagd. Alleen ziet het er allemaal zo glad en kaal uit, dat je bijna begint te denken dat we hier met een schaamteloze port van iOS/Android naar de Xbox One te maken hebben. Omdat het een arcade shooter is, hoeft dit niet te betekenen dat het er bijna één op één als zijn mobiele versie eruit moet zien, ik verwacht dan toch wel dat de consoleversie wat strakker en gedetailleerder zou zijn. Het enige dat deze Xbox One-versie biedt is dat het eerste en tweede deel van Tiny Troopers in één game zitten en als bonus een zombie mode heeft.

Ja, je leest het goed, ook deze titel heeft zombies omdat deze nu eenmaal heel erg hot zijn sinds jaar en dag. Deze zombie mode is anders dan de missies die je in de gewone versie speelt, dit zijn gewoon waves van undead die op je afkomen en maar één ding willen en dat is je opvreten alsof je van snoep bent gemaakt. Dus blast je alles wat op je afkomt (wederom niet al te snel) en sleep je jezelf zo keer op keer door deze modi heen. Wederom: niks spannends of episch. Een ander minpunt dat ik helaas ben tegengekomen zijn de glitches die deze titel rijk is. Zo ben ik blijven plakken aan omheiningen (tip: blijf bij de randen van de map weg), bomen en rotsen. Waarbij zelfs de console gereset moest worden omdat niks meer reageerde na een freez die voortkwam uit het blijven plakken. Een ander minpunt is dat er geen pauzeknop aanwezig is, handig als je even gebeld wordt, Tinder checkt of simpelweg even naar de wc moet om te plassen. Enige optie hier is je map oproepen of gewoon dood gaan en denken fook dit.