Review: Call of Duty: Black Ops 3 - Awakening DLC

RDJ134 11 maart 2016 om 02:40 uur

Het is alweer meer dan vier maanden geleden dat Call of Duty: Black Ops III uit kwam, dus is het tijd voor DLC om de multiplayer mode wat op te rekken met nieuwe mappen en een hele nieuwe zombie mode. Nu kreeg de PlayStation 4 de nieuwe content met de naam Awakening al weken geleden als eerste, maar was pasgeleden de Xbox One-versie aan de beurt en van de laatstgenoemde kan je hieronder mijn mini-review lezen.

Skyjacked
Skyjacked is voor de echte diehard Call of Duty Black Ops-veteranen geen onbekende, want dit is een remake van Hijacked uit CoD: Black Ops 2. Alleen is het luxe jacht van toen nu ingeruild voor een vliegend jacht in de lucht en uiteraard strakker en meer futuristisch. Deze map is zeer close combat en rechttoe rechtaan, waarbij je een confrontatie met je tegenstanders kan omzeilen door buitenom over de muur te rennen of als je geluk hebt snel naar voren de middelste ingang in en dan onder de machine kamer door om zo achter je vijanden te komen en deze te trakteren op een regen van kogels of een mes in hun nek.

Op deze map valt totaal niks aan te merken en zal een verwelkoming zijn voor de fans die al lang meelopen met de franchise. Het is snel en confronterend en alles wat je verwacht in een Call of Duty multiplayer map.

Rise
Rise is een construction site aka bouwplaats dat zich bevind in de buitenwijken van Zurich en die behoorlijk chaotisch kan overkomen als je één van de drie routes neemt die vol met hoeken en gangen zit, waaruit elk ogenblik één of meerdere nieuwe tegenstanders tevoorschijn kunnen springen. Nu is de spanning bij het spelen van Call of Duty altijd al aanwezig, maar deze map is juist voor de gamers die snelle kills willen maken en in beweging willen blijven om zo hun vijanden uit te schakelen zonder dat je deze al van een kilometer aan ziet komen. Deze map is indoor en outdoor (zelfs een stukje onder water is mogelijk) en heeft een lekkere beklemmende sfeer.

Dankzij het wallrunnen in Call of Duty: Black Ops III is deze map geen standaard run and gun, want soms is het verdomd cool om hier interactief gebruik te maken van je omgeving. Iets waar ik zelfs een paar keer goed van heb kunnen genieten. Dus wederom een prima map.

Splash
Geheel volgens Call of Duty: Black Ops-traditie zit er weer een verlaten pretpark bij die heerlijk groot en uitgebreid is. Want met Splash kan je alle kanten op behalve via het midden en de buitenzijdes. Het heeft een hoop kamers en gangen waar je als speler of spelers doorheen kan bewegen en dit is weer lekker met close combat acties als je opeens oog in oog met een vijand komt te staan. Wat deze map zo ongelofelijk knap maakt is niet alleen hoe deze is opgebouwd, maar ook hoe deze er uit ziet. De kleuren zijn echt gruwelijk mooi fel als je een goede HDTV hebt, en dat gaat ook op voor de decorstukken die bestaan uit een gigantisch octopus en een piratenschip waar je via diverse gangen in, uit en op kan. Als je dit gezien hebt zou je willen dat dit een echt waterpretpark zou zijn, waar je een dagje uit zou willen doorbrengen.

Het enige waar spelers hier op kunnen bitchen is dat er niet veel wallrunning plekken zijn, maar dat geeft het eigenlijk een lekker ouderwets Black Ops 1 & 2 gevoel. Ik kan je nu alvast vertellen dat Splash mijn favoriete multiplayer map van dit moment is en ik iedere keer van elke minuut geniet wat dit level te bieden heeft. Simpelweg perfect.

Gauntlet
Tot slot is er nog Gaunlet. Een map die eigenlijk bestaat uit drie verschillende mappen. Verwarrend? Ja, dat was het voor mij de eerste keer dat ik het speelde ook. Het ene moment loop je door een stedelijke omgeving vol met steegjes, om vervolgens opeens door een stuk jungle te banjeren en als je dan nog steeds denkt WTF, dan ben je aanbeland in een ijsomgeving. De reden dat deze map in drie stukken is gehakt komt omdat dit een military training facility is, maar wat je eigenlijk moet lezen is dat de makers drie verschillende mappen hadden die niet werkten en dit schijnbaar in één map gesmurft hebben onder het mom van trainingscomplex. Eerlijk is eerlijk: het is ondanks het vreemde concept best wel lekker spelen en wisselen krappe stegen zich snel in voor wat grotere ruimtes en voor wie zich binnenin begeeft dikke close combat.

Elke Call of Duty-gamer zal zich hiermee kunnen vermaken, want in de praktijk heb ik vaak gezien dat mensen deze map wegstemden of simpelweg de party verlieten omdat ze dit niet wilde spelen. Persoonlijk kan ik dit goed begrijpen, want dit is serieus de slechtste map van deze DLC en die ik in een hele lang tijd heb gespeeld.

Der Eisendrache
Geen Call of Duty: Black Ops-titel is compleet zonder een nieuw hoofdstuk in de zombies verhaallijn. Deze pakt wederom groots uit en keren de oude bekenden Richtofen, Nikolai, Takeo en Dempsey terug voor hun origins story. Want in een groot kasteel is een hoge concentratie Element 115 aanwezig en hierdoor struikel je over de nazi-zombies die het op jou en je team hebben gemunt. De gameplay is wederom als vanouds; je begint in een kleine ruimte bij de kabelbaan in dit geval, en door het verzamelen van punten kan je meer gebieden openen en wapens aanschaffen. Speaking of: in deze nieuwe chapter zitten namelijk twee nieuwe "wonder"-wapens, namelijk de Ragnarok DG-4 en de Wrath of the Ancients. Beide zijn gebaseerd op de gravity spikes en de sparrow-boog die in de gewone multiplayer mode zit.

Naast de uitdagende gameplay zitten er ook een aantal leuke dingen in, zo is het mogelijk om een draak (ja, je leest het goed) op de zombies los te laten. Of als je drie schedels schiet, de zombies in skeletten te veranderen. Dus qua gameplay, verhaal en uitdaging zit het zeer goed en een must play voor iedereen die zin heet in een leuke co-op met vrienden of met vreemden.