Review: The Final Girls

RDJ134 20 maart 2016 om 16:12 uur

The Final Girls (2015) is een heerlijke horrorkomedie die een dikke knipoog geeft naar het slasher-genre dat vooral eind jaren zeventig en in de jaren tachtig zeer populair was. Deze film is overigens niet een standaard 'lach of ik schiet'-komedie of een gore fest met wat matige grappen. Het hele concept is behoorlijk anders dan je verwacht, sterker, deze hele film met een hoop bekenden was totaal anders dan ik verwachtte. Waarom ga ik je vertellen in de onderstaande recensie die ik aan de hand van de toegestuurde Blu-ray heb kunnen maken.

Als de film begint maken we kennis met Amanda Cartwright (Malin Akerman), die ooit schitterde als de scream queen Nancy in een jaren tachtig slasher-film met de titel Camp Bloodbath en sindsdien de moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Haar dochter Max (Taissa Farmiga, bij het grote publiek vooral bekend door haar rollen in de tv-serie American Horror Story) is trots op haar moeder, maar maakt zich zorgen over de toekomst. Na de zoveelste auditie die niks op heeft geleverd rijden moeder en dochter naar een restaurant toe terwijl ze Kim Carnes met Bette Davis Eyes keihard aan hebben staan op de radio en door het playbacken niet opletten en een ongeluk krijgen, waarbij Amanda overlijdt. Als de film een paar jaar later de draad weer oppakt woont Max bij haar tante Gertie (Alia Shawkat) in, en is nog steeds niet over de dramatische gebeurtenis heen, en begint langzaam aan haar leven weer op te pakken.

Zo is Max verliefd op Chris (Alexander Ludwig, die schittert als Bjorn in de tv-serie Vikings), die haar helpt met haar huiswerk en net single is geworden. Dan op de sterfdag van haar moeder eren de fans van Amanda haar dood met een filmmarathon waar Camp Bloodbath 1 & 2 achter elkaar worden gedraaid. Gertie's stiefbroer Duncan (Thomas Middleditch, bekend van zijn rol in de tv-serie Silicon Valley) is de man achter dit evenement en is groot fan van de films. Hij nodigt Max en Gertie uit om als speciale gasten langs te komen, wat ze dan ook doen en ook Chris komt langs, net als Max haar oude vriendin en Chris zijn ex Viki (Nina Dobrev, die bekend is als Elena uit de tv-serie The Vampire Diaries). Tijdens de film is het voor Max een emotioneel weerzien met haar overleden moeder op het witte doek en gaat de zaal helemaal uit haar dak en zijn sommige mensen verkleed als de iconische moordenaar uit de film. Ook wordt er stevig gedronken en gerookt en staat in no-time de bioscoop in de fik en weet Max en haar vrienden net te ontsnappen aan de vlammenzee, door met een kapmes een gat te maken in het filmdoek en hier doorheen te stappen.

Hierdoor komen ze terecht in de film Camp Bloodbath, en zijn nu onderdeel geworden van de film. In eerste instantie geloven ze dit zelf niet, totdat ze in een tijdsloop terecht komen die zichzelf blijft herhalen. Dan weet Duncan de hele groep over te halen om mee te spelen met de gebeurtenis en door zijn kennis van de film precies kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Want volgens hem blijft er één vrouw over die de seriemoordenaar kan verslaan en zo lang ze daarbij in de buurt blijven en de filmkarakters geen seks hebben is er niks aan de hand. Zoals je al verwacht verloopt niks volgens plan en vallen er heel snel de eerste doden, maar vooral voor Max is het heel erg moeilijk om haar moeder in de rol van Nancy terug te zien. Want ze weet dat deze de film niet zal overleven en besluit het groepje alles op alles te zetten om iedereen te redden en de seriemoordenaar te stoppen.

Eerlijk gezegd verwachte ik met The Final Girls een heel ander soort horrorfilm dan dat het is, maar OMFG wat is deze flick fookin' geniaal. De humor is heerlijk, en deze komt vooral af van de karakters uit Camp Bloodbath, waarbij Adam DeVine de show steelt als de dubbelzinnige Kurt die het enkel maar over seks kan hebben. Want zo is zijn karakter in de film nu eenmaal en zoals Duncan ook al zei: het script is heel erg slecht. Dit gaat ook op voor omgeving, waarbij je vaak duidelijk kan zien dat er decors staan, maar dat is de charme van de film die zichzelf hier en daar niet al te serieus neemt. Zo zijn er prachtige momenten, dat als de serial killer die duidelijk geïnspireerd is op Jason Voorhees (maar dan met een lachwekkend vrolijk masker) en als deze tevoorschijn komt hoor je altijd het bekende en iconische TSSS TSSS TSSS STAB STAB STAB geluid uit de Friday the 13th-films. Ook worden er veel verwijzingen naar andere films gemaakt. Zoals het hertengewei uit Evil Dead (1981), slow motion onder een mes glijden à la The Last Action Hero (1993), een film waarbij ook een jochie in een filmwereld terechtkomt.

Het beeld van de film is zoals met elke Sony Home Entertainment-uitgave van de beste kwaliteit en is gruwelijk scherp, vol details en zijn het vooral de kleuren die je hier heel erg opvallen. Want er wordt gebruikgemaakt van een filter die zeer felle kleuren produceert en dit laat ons filmfans maar weer eens goed zien waarom je een HDTV in huis hebt staan. Ook het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, is perfect voor je surround (head)set. Hierbij wil ik je wijzen op scènes van de bioscoop, auto-ongeluk en de nachtelijke natuurgeluiden die echt rondom je heen zijn en dat ook je basswoofer zo nu en dan goed laat beuken. Dus niks dan lof voor het beeld en het geluid.

Uiteraard staan er ook de nodige extra's op het schijfje en deze zijn:
  • Verwijderde, verlengde en verwijderde scènes
  • Diverse audiocommentaar met de makers van de film
  • Pre-Vis Animation: het proces van de special effects
  • Visual Effects Progression Reel: hoe de visuele effecten tot stand kwamen
  • Director's Shooting Notes: productienotities van de regisseur

Eerlijk gezegd niet zo heel erg spannende extra's, maar toch een must see nadat je de film hebt gekeken. Nu zal je waarschijnlijk denken: geen bloopers? Die zijn er, alleen kan je die zien tijdens de aftiteling van de film en deze zijn uiteraard heel erg grappig.