Review: Freaks by Nature (Blu-ray)

RDJ134 31 maart 2016 om 01:33 uur

Soms heb je wel eens dat een film door grote namen en een leuk beschreven plot je heel erg leuk lijkt, maar dat als je het kijkt je ook realiseert dat het een hele matige film is. Onder deze beschrijving valt Freaks by Nature, die probeert te hip en te grappig te zijn en daardoor genadeloos onderuit gaat. Maar het heeft uiteraard ook wel zijn grappige momenten, en daarover meer in de recensie hieronder die ik aan de hand van de door Sony Home Entertainment toegestuurde Blu-ray heb kunnen maken.

Freaks by Nature neemt je als kijerk mee naar het fictieve stadje Dillford waar zombies, mensen en vampieren samen leven, werken en naar school gaan. De reden dat deze allemaal samen leven wordt hier in het midden gelaten, en semi uitgelegd in de alternatieve openingsscène die bij de extra's zit, maar dan nog blijft het nogal vaag. Anyway, tijdens de introductie maken we kennis met Dag (Nicholas Braun, bekend van de Poltergeist-remake en Red State van Kevin Smith), een honkbalspeler die verliefd is op zijn sletterige stoner buurmeisje Lorelei (Vanessa Hudgens van het briljante Spring Breakers en Sucker Punch), die hem eigenlijk alleen gebruikt om bij hem wiet te verstoppen. Dan is er nog Petra (Mackenzie Davis, die vorig jaar ook in The Martian te zien was), een meisje die nog maagd is en strontverliefd op een vampier die haar tegen haar verwachtingen in bijt en zo ook veranderd in bloedzuiger, hoewel in dit filmuniversum er gewoon bloed te koop is in de supermarkt.

Tot slot is er nog Ned (Josh Fadem, die kort te zien is geweest in het eerste seizoen van de tv-serie Better Call Saul), een nerd die ooit vrienden was met Dag, maar nu op school gepest wordt, zijn vampierenleraar Mr. Keller (Keegan Michael Key, die eigenlijk de show steelt in deze film) hem een laag cijfer geeft omdat hij te slim is en in de schaduw staat van zijn grotere broer en niet begrepen wordt door zijn ouders die te dom en simpel zijn. Dit is dan ook de reden dat hij zich laat bijten door een zombie, want op deze manier heeft hij (op het eten van hersenen na) geen zorgen meer, en pleegt zo verkapt zelfmoord.

Zoals je al leest tienerdrama op en top, maar dan op een dag verschijnt er een ruimteschip met aliens boven Dillford en deze komen voor chemicaliën dat in het vlees zit dat in de lokale fabriek gemaakt wordt, en die onder leiding staat van de narcistische Rick Wilson (stand up legende Denis Leary), die in het verleden Dag zijn moeder heeft ontslagen en vervangen met een zombie omdat die nou eenmaal goedkoper zijn en niet zeuren. Deze aliens laten eerst nog niks van zich horen en beginnen de mensen en vampieren elkaar naar het leven te staan en vergeten ze ook nog eens om de zombies eten te geven, die nu onder leiding van Ned worden losgelaten en er een zombie, vampieren en alien apocalypse plaatsvindt, oftewel één grote pleuriszooi. Noodgedwongen eindigen Dag, Petra en Ned bij elkaar en samen proberen ze dit te overleven en uit te zoeken hoe ze de aliens kunnen bevechten terwijl mensen, zombies en vampieren elkaar naar het leven staan.

Op papier zal deze film er vast goed hebben uitgezien, alleen de uitwerking ervan is zeer matig en zelfs heel erg slecht van tijd tot tijd. Sure, het heeft zijn grappige momenten en verwijzingen naar andere films als Dawn of the Dead, Twilight en Terminator, maar dat neemt niet weg dat het verhaal behoorlijk zwak is en hip probeert te zijn over hacken en natuurlijk het roken van wiet en seks, waardoor het al heel erg snel een cliché wordt en de film zelfs een paar keer (kelder en school) helemaal stilvalt en dat is over het algemeen een doodsteek voor een film die trouwens onwijs veel cameo's heeft van onder andere Patton Oswalt, Joan Cusack, Bob Odenkirk aka Saul uit Better Call Saul en velen andere comedians.

Deze Blu-ray heeft overigens wel een verdomd goed en vooral messcherp beeld dat onwijs veel detail toont met bijvoorbeeld gezichten en haar. Hierdoor viel ook een paar keer op hoe slecht sommige zombies geschminkt waren en je zelfs goed kon zien dat ze een masker op hadden. Het kleurgebruik is vrij donker, maar zo nu en dan knallen deze wel van het scherm met bijvoorbeeld een blauwe lucht en de lichten van het ruimteschip. Ook het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, heeft een volle ambiance en weet een paar keer heel erg goed je subwoofer aan te spreken. Dus audio en visueel dik in orde en dat is niet vreemd, aangezien Sony Home Entertainment-releases altijd van een zeer goede kwaliteit zijn.

Wat overigens wel tegenviel waren de volgende extra's:
  • Alternate Opening - alternatieve openingsscène die probeert uit te leggen hoe het zit met de zombies en vampieren en een introductie is naar Dag en het moment dat de pleuris losbreekt.
  • Gag Reel - aka bloopers, waarvan je de helft al voorbij ziet komen tijdens de aftiteling van de film.