Review: Ratter (Blu-ray)

RDJ134 12 april 2016 om 00:00 uur

Tegenwoordig is alles aangesloten op het internet en delen miljoenen mensen via social media hun dagelijkse bestaan. Maar zoals met alles heeft het internet ook een keerzijde, namelijk dat dit de perfecte speeltuin is voor stalkers en hackers die vrij makkelijk kunnen inbreken op computers, telefoons en andere Internet of Things aka IoT. De film Ratter uit 2015 speelt hier heel erg handig op in en vertelt ons het verhaal van een jonge student Emma die te maken krijgt met een kwaadaardige hacker die haar stalkt en ons als kijker meeneemt in haar leven door de camera's van de webcam van haar laptop, tv en mobiele telefoon, waardoor het allemaal nog meer creepy wordt dan je al denkt.

Als de film Ratter (dat een verwijzing is naar een Remote Acces Tool) begint zien we een berg code voorbij komen en een hacker inloggen op de studente Emma (Ashley Benson, bekend van het briljante Sping Breakers, Pixels en Pretty Little Liars) die net is verhuisd naar een mooi hoekappartement in New York, waar ze een studie economie volgt. Voor ze verhuisde had ze een behoorlijk jaloers vriendje die dacht dat ze vreemd ging en deze verandering van omgeving zou haar een nieuwe start moeten bieden. Maar New York is toch wat harder en eenzamer dan ze dacht en spreekt ze haar ouders via de computer en heeft ze maar één echte vriendin met de naam Nicole (Rebecca Naomi Jones) die haar steeds weet op te beuren en mee uit neemt.

Wat Emma niet weet (en wij als kijker wel) is dat er een hacker heeft ingebroken op haar telefoon en computer en nu kijken we dus net als de hacker mee door haar gadgets en zien we ook hoe deze creepy gast foto's maakt, haar voicemails beluisterd en later in de film ook haar vrienden begint te bedreigen en verontrustende mails uit hun naam te sturen. Daar houdt het feest niet op, want deze stalker begint zelfs cadeau's te sturen (hij komt achter haar adres omdat ze een pizza bestelt en dit deed met de laptop aan) en klopt letterlijk 's nachts aan en begint als ze slaapt en niet thuis is door haar huis te wandelen. Dit is slechts een kleine greep uit de gebeurtenissen die steeds meer en meer uit de hand beginnen te lopen en Emma volledig paranoïde maken en je net als haar begint af te vragen: wie is deze stalker, en wat wilt hij? Dit alles bouwt heel langzaam op naar een behoorlijk enge grande finale en je als kijker een WTF??-moment overhoudt.

Eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen van Ratter niet heel erg hoog, want het Found Footage-genre is niet echt mijn favoriet. Maar deze film steekt verdomd goed in elkaar en wordt op een hele aparte manier gebracht. Het is zeer beklemmend, creepy en fascinerend omdat je alles ziet zoals de hacker annex stalker het ook ziet en dat geeft het een voyeurismegevoel. Want je ziet Emma dansen, videogames spelen, slapen, slap ouwehoeren, koken en ook masturberen. Dit is in haar huis en dankzij haar telefoon zien we ook wat ze doet als ze uit gaat, op straat loopt of de trein neemt en hierdoor wordt het wel heel erg persoonlijk.

Er zijn een paar hele griezelige scènes waarbij je ziet hoe de hacker op haar inzoomt tijdens het douchen, foto's maakt tijdens het slapen en steeds verder gaat en zelfs op een moment naast haar bed staat als ze slaapt en dat zie je allemaal door het oog van diverse camera's. Als je de trailer ziet en de beschrijving leest denk je zzZZz saai kutverhaal, maar ik kan je zeggen: het is heel erg goed uitgewerkt en steekt makkelijk met kop en schouders uit boven de andere films van het genre die hierin falen. Het beeld van deze Blu-ray is prima en verschilt van kwaliteit per scène, want soms kijk je via de laptopcamera die scherp is en dan via haar tv of haar telefoon met een slechtere kwaliteit en dat geeft een apart visueel plaatje. Het geluid komt in 5.1 Dolby Surround Master Audio en ook deze is prima en voor een film die het moet hebben van dialoog meer dan dik in orde. Voor al de scènes op straat zijn vol detail en rondom je heen en voor de mensen die hun woofer aan het werk willen horen is er een clubscène met beukende bass. De extra's komen in de vorm enkele deleted scenes die niet zo heel erg spannend zijn en enkele terecht niet in de film zijn gebruikt. Ander iets wat ik wil prijzen is het menu, want filmmenu's zijn altijd erg saai en niet meer zo creatief als ze ooit waren, maar met Ratter zien we scanlines in het beeld en een knipperende cursor bij de opties, wat het een nerdy computer vibe geeft.