Review: Star Wars Episode VII The Force Awakens (Blu-ray & dvd)

RDJ134 19 april 2016 om 00:00 uur

De eerste keer dat ik kennismaakte met Star Wars was in 1980 toen Episode V: The Empire Strikes Back in de bioscoop verscheen en ik als snotneusje van tien jaar oud werd weggeblazen door het verhaal dat ik niet helemaal begreep, en vooral de special effects en karakters. Vanaf dat moment werd Star Wars een rode draad in mijn leven; het speelgoed, de videogames, comics en de klappen die ik op school kreeg omdat ik 'raar' was met mijn gekke ruimtetroep. Oftewel de bekende levensrituelen die oudere en nieuwe generatie nerds en geeks overal ter wereld helaas nog steeds mogen ervaren. De originele trilogie is heilig voor mij, en de prequels... ondanks dat ik er goede herinneringen aan heb door deze in de bioscoop te hebben gezien met Shamrock, Michael, Joris, Gijsje en de andere IRC geeks, haat ik de prequels en was voor mij de doodsteek van de franchise. Daarom was ik ook sceptisch toen bekend werd dat The Force Awakens eraan kwam en gemaakt zou worden door J.J. Abrams die even hiervoor nota bene Star Trek een nieuw leven had ingeblazen en echte nerds en geeks weten dat er een bijna hooliganachtige strijd gaande is tussen Trekkies en Star Wars-fans.

Maar de eerste teaser trailer sloeg in als een bom en bezorgde me zelfs na twintig keer kijken nog steeds kippenvel en het internet stond op zijn kop, maar toen verscheen er de tweede teaser waarbij Chewie en Han Solo te zien waren die zeiden dat ze thuis waren en ik zeg je eerlijk dat ik toen echte huilde van vreugde. Dit was fookin' Star Wars zoals ik me herinner en de magie en gevoel van de film die ik als tienjarige ooit ervaarde en iets wat nerdgod Kevin Smith ook had toen hij op de set van de film was. Maar goed, jullie zijn hier voor een review van de Blu-ray en dvd en niet om te horen hoe een volwassen kerel zijn jeugd ophaalt en huilde bij een trailer. Dus lets fookin' do this:

Als Star Wars Episode VII: The Force Awakens begint zien we dat The Empire gevallen is na de gebeurtenissen van Return of the Jedi (1983) en de dood van Darth Vader, en er een nieuwe fractie met de naam First Order is opgestaan die een bedreiging vormt voor de nieuwe republiek waardoor er wederom een oorlog dreigt tussen goed en kwaad. Dus nu zou je verwachten dat de Jedi's hier zouden instappen om de orde te handhaven, maar deze zijn er niet meer en heeft Luke Skywalker (Mark Hamill) zich teruggetrokken op een onbekende plek, want toen hij een nieuwe generatie Jedi trainde ging het mis en keerde één leerling zich tegen hem en zijn medestudenten, wat niet goed afliep en voelde Luke zich schuldig voor wat er is gebeurd en nu de laatste Jedi in de Galaxy is. Nu proberen de nieuwe republiek en de First Order Luke te vinden en dit kan alleen door een sterrenkaart die in het bezit is van Lor San Tekka (film- en tv-serieveteraan Max Von Sydow), die zich schuil houdt op de zanderige planeet Jakku. Dit is waar de rebellenpiloot Poe Dameron (Oscar Isaac) en zijn droid BB-8 in beeld komen, want deze zijn daar om de kaart op te halen, en ook de First Order arriveert daar onder leiding van Kylo Ren (Adam Driver, die een real life dork is) en een shitload aan Storm Troopers, waaronder FN-2187 van wie dit zijn eerste missie is en totaal in paniek raakt tijdens het afslachten van het dorp.

Poe Dameron wordt hier gevangen genomen en BB-8 weet nog net te ontkomen met de map en wordt later gevonden door Rey (Daisy Ridley) die ooit door haar ouders op Jakku is achtergelaten en zich in leven houdt met het plunderen en strippen van oude kapotte ruimteschepen en voertuigen van The Empire die nu liggen weg te roesten. Rey droomt ervan dat haar ouders haar op een dag weer komen ophalen, en heeft een stille bewondering voor het verzet en zijn piloten uit het verleden. Ondertussen wordt Poe gemarteld door Kylo Ren, die nu weet dat BB-8 de sterrenkaart heeft en zet hier de jacht in op deze droid. Ondertussen heeft FN-2187 last van zijn geweten en besluit te vluchten en hiervoor heeft hij Dameron nodig die hij bevrijdt en beiden terugkeren naar Jakku om daar BB-8 te redden. Het is dan ook tijdens deze vlucht dat FN-2187 een menselijke naam krijgt en verder door het leven zal gaan als Finn (John Boyega, die vooral bekend is van zijn rol in de 2011-film Attack the Block). Maar uiteraard gaat de ontsnapping niet zoals verwacht en crasht de Tie Fighter op Jakku en lijkt het er op dat Poe dood is en Finn er nu alleen voor staat. Maar door een samenloop van omstandigheden komt hij Daisy en BB-8 tegen die nu worden opgejaagd door criminelen en de First Orde, maar weten te ontsnappen in een oude roestbak die wij allemaal kennen als de Millennium Falcon; het legendarische schip van Han Solo (Harrison Ford) en Chewbacca, die ook heel erg snel in de picture komen aangezien dit hun ruimteschip is en ze hier al lang naar op zoek waren. Om een lang verhaal kort te houden: Han Solo besluit Rey en Finn te helpen, want Luke is een oude vriend en Kylo Ren zijn en Leia's (Carrie Fisher) zoon te zijn. Wat volgt is een race tegen de klok, want de First Order (onder leiding van een mysterieus figuur met de naam Supreme Leader Snoke (die gespeeld wordt door Andy Serkis) heeft een nieuw wapen met de naam Starkillerbase en dit is een planeet waar een megagroot kanon in is gebouwd die zonnekracht gebruikt om in één klap meerdere planeten te vernietigen, waarbij de Death Stars uit de originele films op kleine knikkers lijken.

Holy fooking shit, wat is deze film een ongelofelijke achtbaanrit met oude bekenden en een hele nieuwe generatie helden. Zoals je waarschijnlijk ondertussen wel weet of door hebt is dat Rey een nieuwe Jedi is en de reden is waarom de film The Force Awakens heet, en die zich heel erg snel bewust aan het worden is van haar krachten en lot dat op haar wacht als ze Luke Skywalkers lightsaber te handen neemt. Een veelgehoorde zeikerige klacht (zoals deze Honest Trailers met SPOILERS!!) op het internet was dat deze film veel op de originele film New Hope leek, en daar hebben ze welgedeeltelijk gelijk in, maar het is het begin van een nieuw verhaal voor een nieuwe generatie en zien we hoe de oudgedienden de spreekwoordelijke fakkel doorgeven. Speaking of: de oude generatie was als het weerzien van oude vrienden; Chewie, Han, Leia, R2-D2, C-3PO en natuurlijk (ondanks zijn korte aanwezigheid) Luke Skywalker. Dit voelde allemaal zo goed en juist aan, dat je wel kan spreken dat de cirkel nu rond is en de franchise zich nu verder zal gaan ontwikkelen. Rey haar verleden en toekomst zijn zeer interessant en voer voor vele discussies, want wie zijn haar ouders en waarom is ze verborgen op Jakku?

Ook Finn is een boeiend persoon, want hij is als kind ontvoerd om te dienen als soldaat voor The Empire, maar heeft zoals je weet problemen om onschuldige mensen te doden en weet zijn mannetje tegen Kylo Ren te staan met een lightsaber en viel eerder op bij de laatstgenoemde. Dus de vraag hier kan zijn is Finn ook een Jedi? Maar het is vooral Adam Driver die de show steelt als Kylo Ren met een monotone en bijna emotieloze manier van praten en een obsessie heeft voor zijn grootvader Darth Vader, die zover gaat dat hij zijn helm in bezit heeft en daar tegen praat. Maar één ding wat hij doet in de film is onvergetelijk en de vraag is zal hij in de volgende films sterven aan de Dark Side of net als zijn opa het licht nog gaat zien? Veel vragen en speculatie waarop we pas in 2017 weer enig antwoord krijgen en ik niet kan wachten tot het zover is.

Het gebeurt niet vaak, maar Disney was zo vriendelijk om ons de Blu-ray en de dvd te sturen en ik kan je vertellen dat deze beiden verdomd goed beeld hebben. Zeker voor een dvd heeft Star Wars Episode VII: The Force Awakens het beste beeld dat deze fysieke mediadrager je kan bieden, maar als je de juiste spullen in huis hebt kan ik je aanraden om voor de Blu-ray-versie van de film te gaan, want dit is echt ongekend prachtig mooi scherp beeld, vol prachtige kleuren en zoveel mooie details als sneeuw, vuurvonken, huid en krassen op BB-8 dat het bijna pijn doet aan je ogen. Ook de kleuren knallen van je HDTV af en ik kan je zeggen dat dit kwalitatief de beste Blu-ray op de markt is en het perfecte voorbeeld is van hoe krachtig dit medium is. Een medium dat overigens door Disney op en top benut wordt, want de film komt met twee BR-schijfjes, waarop de eerste puur en alleen de film staat en op de tweede alle extra's, maar daar komen we zo nog op terug, want ik moet je eerst nog vertellen hoe gruwelijk bruut het geluid is van deze film. Of deze nu komt vanuit je speakers van je tv of beter met een surround (head)set; deze DTS-HD Master Audio 7.1 is echt gruwelijk mooi. De geluiden zijn diep en vol details, tijdens de gevechten schieten de lasers links, rechts en om je heen door de speakers en je subwoofer zal knallen en dat bedoel ik ook echt letterlijk. Ook de geluiden in bijvoorbeeld de Millennium Falcon zijn vol om je heen, de stem en omgeving van Snoke is simpelweg een blast om te horen. Dit is de echte shit voor een optimale filmervaring en dus in mijn ogen perfect.

Zoals ik al zei komt de Blu-ray-versie op twee schijfjes met de film op de ene en de extra's op de ander. Deze zijn namelijk:
  • Secrets of The Force Awakens: A Cinematic Journey - Vier chapters die je meenemen achter de schermen van de productie en terugkijkt naar het verleden en impact van de Star Wars-franchise.
  • The Story Awakens: The Table Read.
  • Crafting Creatures: Hoe diverse karakters zijn gemaakt en deze kwamen niet allemaal uit de computer.
  • Building BB-8: Hoe deze droid is ontworpen en een praktisch effect was en de harten van vele fans over de wereld wist te veroveren.
  • Blueprint of a Battle: The Snow Fight - Hoe de iconische vechtscène in het besneeuwde bos tot stand is gekomen, van decor tot de acteurs hun zwaardtechnieken.
  • ILM: The Visual Magic of the Force - Met deze feature zien we hoe Industrial Light & Magic de nieuwe Star Wars-wereld uit de computer trok en wat daar allemaal bij kwam kijken.
  • John Williams: The Seventh Symphony - Deze legendarische componist vertelt over zijn werk bij deze en alle andere Star Wars-films.
  • Deleted Scenes - De naam zegt het al: scènes die de film (terecht) niet hebben gehaald en eigenlijk wat aan de korte kant is.
  • Force for Change - Deze video laat je zien wat Force for Change is als liefdadigheidsinstelling en wat deze bereikt heeft.

Ik ben altijd gek op extra's, omdat deze je meer laten zien over hoe een film tot stand is gekomen en wat er allemaal bij kwam kijken, maar Disney heeft zichzelf overtroffen door gewoon een hele Blu-ray te vullen met meer dan twee uur aan extra's die verplichte kost zijn voor elke Star Wars-fan.