Review: Heavy Rain

Radical 8 maart 2010 om 16:16 uur

De ontwikkelaar van Heavy Rain doet graag de dingen iets anders dan anderen. Quantic Dream kennen we al van Fahrenheit en ook daar was al te zien dat het bedrijf graag iets anders doet met haar titels. Met de nieuwe PS3 exclusive tracht de studio om op filmische wijze een verhaal te vertellen in een game.

Waar je Heavy Rain het beste onder kunt plaatsen is een punt waar ik nog niet helemaal over uit ben. Aan de ene kant is het een game, omdat het met dat doel in het achterhoofd gemaakt is en ook bedoeld is voor gamers. Aan de andere kant kun je zeggen dat we hier te maken hebben met een interactieve film dat je dan toevallig niet bediend met de afstandsbediening maar met een controller en daarbij gebruik moet maken van een console. Als het aan Quantic Dream ligt gaat het om het vertellen van een verhaal op geheel andere wijze.

Op welke manier je Heavy Rain ook bekijkt, feit blijft dat het binnen beide kampen totaal anders is dan de rest. De game bestaat namelijk uit ontelbaar veel Quick Time Events (QTE) waarbij je op het juiste moment op de juiste knop dient te drukken. Het is niet een aaneenschakeling van knoppen indrukken, want er is genoeg vrijheid tijdens de scènes die zo uit een film vandaan konden komen. Alleen wanneer jij een bepaalde actie in gang zet, zul je het tot een goede einde moeten brengen door de knoppen die verschijnen in te drukken.

De rode draad door de game is het opsporen van de Origami Killer. Bij diverse moorden die zo in een CSI-aflevering terecht kunnen komen laat de dader namelijk een origami figuurtje achter en is de omgeving elke keer vergelijkbaar. Het verhaal volg je vanuit diverse ogen en je bepaalt zelf hoe zij het verhaal doorlopen. Het is geheel aan jou of je ze als goed of slecht persoon wilt neerzetten en daarbij komt dat het ook op je reactievermogen aankomt hoe ze uit bepaalde situaties komen. Het kan zelfs zover gaan dat ze gaandeweg komen te overlijden en op die manier zijn er een hele hoop eindes mogelijk waardoor het de moeite kan lonen om een andere keer alles op een geheel andere manier te doen.

Een trend die bij veel Sony-producten terug is te zien, is dat er heel veel aandacht wordt besteed aan de game. Zo erg als bij Blizzard is het ook weer niet, waarbij goed niet goed genoeg is, maar bij PS3 exclusives zie je vaak dat de lat heel hoog ligt en dat elke ontwikkelaar die de support van Sony krijgt ook echt alles uit de kast moet trekken. Hierbij worden er wel eens beloftes gedaan die uiteindelijk niet nagekomen kunnen worden (Killzone 2 iemand?) en dat gaat ook een beetje op voor Heavy Rain. Niet dat de game er minder op is geworden, zeker niet, maar dergelijke uitspraken als een hoogstaand verhaal kunnen best binnensmonds blijven.

Grafisch gezien ziet de game er over het algemeen heel goed uit. Of het aan Uncharted 2: Among Thieves kan tippen denk ik niet, maar het komt in ieder geval heel dicht in de buurt bij die game. Daarmee bewijst Quantic Dream wel meteen dat je zelfs met een game dat het minder doet dan een ander, ook gewoon een toppertje kan zijn in zijn eigen soort. Of dat bij Heavy Rain nu een handige beschrijving is vraag ik me af, want welke games zijn er nog meer die je hiermee kunt vergelijken? Ik zou het eigenlijk niet weten.

Het grootste probleem van Heavy Rain is dat het nog nooit eerder op deze manier gedaan is. Er zijn wel games met een prachtig verhaal of games die de tussenfilmpjes wat interactiever proberen te maken door er een QTE tussendoor te gooien, maar niks zou als voorbeeld kunnen dienen bij deze game. Het is daarom ook erg lastig om een soort van advies te bedenken, omdat je echt open moet staan voor een redelijk langzame game waar je niet heel intensief bezig hoeft te zijn. Je moet bij Heavy Rain dus wel bereid zijn om het spel een kans te geven om in te zien dat er op een nieuwe manier gespeeld wordt met de mogelijkheden.

Een mooi voorbeeld uit het begin van de game wat betreft het maken van keuzes is in een klein motel. Zonder al te veel te verklappen hoor je op de gang een vrouw roepen en kun je al twee dingen beslissen. Je kunt gewoon je pad vervolgen en de gevolgen op de koop toenemen of terug gaan naar de kamer om te kijken wat er aan de hand is. Indien je terug zou gaan heb je weer de keuze om in het gevecht dat volgt op tijd op de knoppen te drukken en zonder al te veel schrammen de kamer te verlaten of wat aanmodderen, al dan niet met opzet, en aanschouwen hoe het gevecht zich ontpopt wanneer je een pak rammel ontvangt in plaats van geeft.

Het spel is op die manier in zijn geheel opgebouwd waarbij je de levels als scènes uit een film kunt beschouwen. Elke keer wordt er op filmische wijze een scenario opgezet waar je diverse keuzes kunt maken die invloed hebben op het verhaal. In tegenstelling tot veel andere games waar ze beweren dat keuzes invloed hebben, zie hier al vrij snel wat voor gevolgen het heeft. Het verhaal laat zich niet raden door de keuzes, maar de handeling die je op dat moment verricht, heeft op dat moment al een bepaalde invloed op het verhaal. In veel scènes zijn dergelijke kleine keuzes te vinden en het is geheel aan jou hoe het zich ontwikkelt.

Met Heavy Rain begint de PlayStation 3 zich steeds meer als aankoop te rechtvaardigen. Als je namelijk nog geen console hebt en zou moeten kiezen tussen de Xbox 360 en de PS3, toch wel elkaar tegenhangers op dit gebied, dan hebben de exclusieve games invloed op de keuze. Nu er voor het apparaat van Sony steeds meer goede games komen, komen er net als op de Xbox 360 nu ook op de PlayStation 3 meer pareltjes uit waar je als echte liefhebber van games toch wel snakt naar beide consoles onder de tv.