Review: From Dusk Till Dawn - Seizoen 2

RDJ134 9 juni 2016 om 01:33 uur

Iets meer dan een jaar geleden kon je hier op Eigenwereld.nl mijn recensie van From Dusk Till Dawn seizoen 1 lezen. Die een soort van remake was van de eerste film, alleen met een diepgang die verspreid was over tien afleveringen die bijna een uur duurde en je veel meer achtergrond informatie over de karakters te zien kreeg. De show was niet alleen een zeer groot succes, maar ook zeer geliefd en kreeg een tweede seizoen die vorig jaar augustus in de US op tv was te zien. Deze is nu verkrijgbaar via de bekende VOD-diensten en uiteraard fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde kreeg ik een recensie-exemplaar en of deze is bevallen en je geld waard is, kan je hieronder gaan lezen.

Dit tweede seizoen begint drie maanden na het einde van het vorige seizoen, waarbij de Gecko broers uit de Titty Twitster wisten te ontsnappen en ieder hun eigen pad namen. Zo zijn Richie (wederom een prachtrol van Zane Holtz) en zijn Santanico Pandemonium (Eiza González) nu samen een gestoord stel die van plan zijn om het leven van de opper Culebras (zo heten de 'vampieren' in deze serie) Lord Amancio Malvado (Esai Morales, die overigens in heel erg veel tv-series heeft gespeeld sinds de jaren tachtig) te beëindigen, want dit is de man die Santanico Pandemonium (wiens echte naam Kisa is) gevangen hield in de Maya Temple waarop de Titty Twister is gebouwd en waar ze de grote attractie was om mannen te lokken die daarna vermoord werden. Kisa wil wraak en Richie is het verliefde schoothondje dat achter haar aan hobbelt en beiden plannen ze een overval op een 'vlees'-verwerkingsfabriek waar een shitload aan cash geld aanwezig is. Uiteraard verloopt deze goedgeplande overval niet zoals verwacht en scheelde het niet veel of beide waren bijna gevangen genomen en terug verscheept naar de Titty Twister.

Seth (D.J. Cotrona) Gecko leeft nu noodgedwongen in Mexico waar hij zich met Kate (Madison Davenport) staande houdt door overvallen op kleine geldkantoren te plegen en ook dat gaat niet helemaal zoals het zou moeten en dit komt mede doordat Seth nu een heroïneverslaving heeft en de Culebras overal onzichtbaar aanwezig zijn. Seth wilt zo snel mogelijk Mexico verlaten en heeft daar valse papieren voor nodig en is het Kate die een grote klapper weet die hun rijk zou moeten maken door kartelleden die voor de Culebras werken te overvallen. Klinkt bekend? Precies, beide broers leven eigenlijk hetzelfde scenario, zonder het van elkaar te weten. Dan is er nog de Texas ranger Freddie Gonzalez (Jesse Garcia) die in het vorige seizoen met pijn en moeite zijn avontuur in de Titty Twister (serieus, ik kan die naam de hele dag uit blijven spreken met een smile op mijn gezicht) wist te overleven en nu helemaal op scherp staat doordat hij weet dat de Gecko's nog steeds rondlopen (ondanks een plan van Richie om te laten geloven dat beide broers dood zijn) en dat er vampieren onder ons zijn en alles wilt doen om zijn familie te beschermen.

Ik zie je nu denken: structuur in de beschrijving van het verhaal alstublieft. Dat is nogal tricky met deze tv-serie, omdat je deze gewoon moet zien zonder er teveel van te weten, want alles wat ik verder zou vertellen zijn spoilers. Maar de Gecko-broertjes komen weer bij elkaar om te vechten tegen de Culabras. Ook diverse andere karakters uit het eerste seizoen als Scott (Brandon Soo Hoo) en Carlos (Wilmer Valderrama) keren terug voor een bloeddoordrenkt avontuur die je van het begin tot het einde weet te boeien. Oja, en cultbaas Danny Trejo zit er ook in, en deze was ook (in een andere rol) in de originele film uit 1996 te zien.

From Dusk Till Dawn seizoen 2 kijkt gewoon heerlijk weg en als je het eerste seizoen hebt gezien krijg je gewoon meer van hetzelfde, alleen net weer even anders. De Gecko-broertjes zijn dankzij het acteerwerk van D.J Cortana en vooral Zane Holtz een must see, en vooral de laatstgenoemde weet bijna in elke episode te strooien met popculture verwijzingen en zijn eigen kijk op bepaalde films te geven op een manier die je kent van Quinten Tarantino en Robert Rodrigues en die hele vibe is waar je tien afleveringen lang van kan genieten. Ik moet hier trouwens wel bij vermelden dat de serie zich los heeft gebroken van de filmfranchise, die na het geniale eerste deel alleen maar slechter en slechter werd. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je nu na een rehars van de tweede film gaat kijken en dat is maar goed ook.

Het beeld van deze Blu-ray-box is gruwelijk strak en vol met details. Veel van de serie speelt zich af in het donker van de nacht en wordt hier en daar afgewisseld met prachtige felle kleuren en neon die met de juiste tv van je scherm af springen. Ondanks dat er details te over zijn wil ik er toch een paar aan halen, zoals de slangachtige huid van de Culebras en kleine dingen als bladerend verf en vooral veel stof. Ook is het een streling voor het oog als er een vampier vermoord wordt en deze met veel vuur, rook en vonken in een hoop as veranderd. Het geluid komt met de DTS-HD Master Audio 5.1 track en is met de juiste Dolby Surrond (head)set fookin' A. Het geluid is vol om je heen en zeker met enkele nachtelijke en drukke stadsgeluiden geeft dit een goede extra dimensie aan je kijkervaring. Ook de schoten en explosies doen trouwens je subwoofer aardig laten knallen met de nodige bass en ook daar is niks mis mee, tenzij je zeikerige buren hebt.

Naast de serie bevatten de Blu-ray's ook de nodige extra's en dat zijn:
  • Audiocommentaar met Robert Rodrigues en cast
  • Inside the Episode (1-10)
  • 2015 NYC Comic Con Panel Discussion
  • Featurettes:
    - Overview
    - Pulp Origins
    - Mythology
    - The Talent
    - Costumes/Makeup
    - Robert
    - Effects & Stunts
    - blowing up The Titty Twister
    - Danny Trejo: The regulator
    - Jacknife Jeds
    - Eat About It
    - Culebras 101
    - Demi Lovato
    - Jake Busey

Al met al bijna 95 minuten aan bonusmateriaal die je meeneemt achter de schermen en je ook nog eens meer van het From Dusk Till Dawn-universum laat zien. Dus voor de echte fans is dit een prachtig mooi cadeau.