Review: Zootopia (Blu-ray)

RDJ134 29 juni 2016 om 23:59 uur

Even leek het er op dat Zootopia (die hier in Nederland is uitbracht als Zootropolis) de zoveelste standaard animatiefilm zou worden, maar dankzij de trailer met de Sloths bij de DMV had het opeens alle aandacht van het internet. Sterker, het werd een onwijs grote kaskraker die wereldwijd een groot succes werd en zeer geliefd was bij het grote publiek. Nu is de film verkrijgbaar via de bekende streamingdiensten en natuurlijk op fysieke media als dvd en Blu-ray. Disney was zo aardig om de laatstgenoemde variant naar mij toe te sturen en daarvan kan je nu hieronder mijn recensie lezen.

Als Zootopia begint maken we kennis met het konijntje Judy Hopps (ingesproken door Ginnifer Goodwin), die heel erg graag politieagente wilt worden, iets wat haar ouders (Don Lake en Bonnie Hunt) niet leuk vinden, want deze willen dat ze net als haar 200 broertjes en zusjes gaat werken in de wortelindustrie. Maar Judy gelooft in zichzelf en zet alles op alles om de eerste konijnenagente te worden. Ondanks dat ze tijdens het helpen van haar vriendjes bedreigd en mishandeld wordt door een kleine gemene vos, die zegt dat ze nooit wat zal worden. Judy weet tegen alle verwachtingen in haar opleiding als agente te doorlopen en is zelfs de beste van haar klas en mag in de grote stad van Zootopia gaan werken waar alle dieren (roof en prooi) groot en klein in harmonie naast elkaar leven. Maar al snel maakt ze kennis met de harde realiteit van de grote stad en het politiekorps.

Ten eerste neemt niemand haar op het werk serieus, sterker, op haar eerste dag laat haar baas Bogo (Idris Elba) haar parkeerbonnen uitdelen in plaats van echt politiewerk. Want er zijn een aantal dieren verdwenen en niemand weet waarheen of waarom, maar Bogo laat dit over aan zijn meer 'ervaren' agenten dan de rookie. Tijdens het uitschrijven van parkeerbonnen ziet Judy een vos met de naam Nick Wilde (Jason Bateman) een ijswinkel in sneaken en door haar bevooroordeling met vossen, gaat ze er achter aan. Nick en zijn zoontje worden namelijk geweigerd door de olifanten die de ijswinkel runnen omdat... Nick een vos is. Pas als Judy ingrijpt mag Nick alsnog wat bestellen, maar is zijn portemonnee 'vergeten' en vindt Judy dit zo erg dat zij betaalt voor het reuze ijsje. Alleen komt ze er even later achter dat Nick haar gehosseld heeft en dit grote ijsje met zijn partner in crime die geen kind is, opdeelt in kleinere ijsjes en deze weer verkoopt op straat en de overgebleven stokjes verkoopt aan de muizen die huizen bouwen in hun eigen wijk. Wanneer Judy Nick hier op aanspreekt, heet hij haar welkom in de grote stad en dat ze niet zo naïef moet zijn en vervolgens gaat iedereen weer zijn eigen weg.

Dankzij een snelle reactie weet Judy later niet alleen een dief (ironisch gespeeld door een wezel) op te pakken maar ook de woede van Bogo op haar hals te halen. Want ze heeft een belofte gemaakt aan een vrouwelijke otter om haar verdwenen man Mr. Otterton op te sporen en is het Bogo die haar 48 uur geeft om dit op te lossen en eist hierbij wel dat ze anders haar ontslag neemt. Tijdens haar onderzoek komt ze er achter dat deze otter een ijsje heeft gekocht van Nick en weet door een slimme truc deze vos te laten samenwerken met haar en dat is het begin van een heel erg leuk en origineel verhaal dat een must see is voor jong en oud.

Hoewel ik groot Disney- en CGI-filmfan ben, had ik hele andere verwachtingen van de film toen ik deze in mijn speler duwde, maar wist mij te verrassen met een achtbaanvaart van grappen die bijna allemaal voor een glimlach zorgde. Het verhaal is echt heel erg grappig en valt ook nergens stil, omdat de film een redelijk lekkere vaart heeft. Judy is echt cute... oh sorry, dat mogen alleen konijnen onder elkaar zeggen, en zit vol energie en de drang om de wereld om haar heen te veranderen. Maar het is vooral Nick die de show steelt, want deze vos weet heel erg goed hoe hij moet babbelen en is door een gebeurtenis uit zijn jeugd erg cynisch geworden. Maar de makers weten vooral met de vele andere karakters de film onvergetelijk te maken. De Sloth Flash (Raymond S. Persi) is echt geniaal door zijn traagheid en Bellwether (Jenny Slate) is lekker neurotisch. Daarnaast zijn er een hoop andere bekende acteurs en actrices die hun stem in Zootopia laten horen, waaronder J.K. Simmons, Bonny Hunt en Tommy Chong. Of je moet de Nederlandse audio kiezen; dan moet je het doen met bijvoorbeeld Leonoor Koster, Alexander de Bruijn, Desi Verhoeven en geloof het of niet... Lange Frans.

Zoals bij elke Disney Blu-ray-uitgave weet je wat je krijgt en dat is super scherp en vooral gedetailleerd beeld met een dik audiospoor. Het eerste wat opvalt als je de Blu-ray opstart is dat er eindelijk weer eens een geanimeerd menu is in plaats van een plaatje met een keuzemenu. Want ooit in het begin met dvd waren veel filmmaatschappijen zeer creatief met hun menu's tot het niveau nul dat je tegenwoordig hebt, maar Disney brengt hier gelukkig verandering in. Het beeld knalt met een goede HDTV door je kamer heen, de combinatie van lichte en felle kleuren zijn een streling voor het oog, net als de vele details als de haren van de karakters of pluisjes op kleding en mijn favoriet een regenscène die echt spettert. Ook het geluid, dat komt in 7.1 DTS-HD Master Audio (het Nederlandse geluidspoor moet het doen met 5.1, maar dit doet verder prima zijn werk), is simpelweg perfect. Stedelijke scènes plaatsen je er middenin en er zijn continue geluiden om je heen, waarbij het politiebureau en de nudistenclub goede, en slechts een kleine greep van vele voorbeelden zijn.

Uiteraard staat naast de film ook de volgende extra's op het schijfje:
  • Research: A True-Life Adventure: Hier zie je hoe de makers naar Afrika gingen om wilde beesten te bestuderen.
  • The Origin of an Animal Tale: Deze video laat je zien welke verandering deze film heeft doorlopen, en dat deze versie totaal verschilt van het eerste concept.
  • Zoology: The Roundtables: Driedelige featurette over de karakters, omgevingen en de animatie.
  • Scoretopia: Over de muziek van de film.
  • Z.P.D. Forensic Files: Een korte video over een aantal easter eggs die de film rijk is.
  • Music Video: Shakira - Try Everything.
  • Deleted Characters: Byron Howard en Rich Moore vertellen je over de verwijderde karakters.
  • Deleted Scenes: Hier kan je zien hoe diverse scènes (al dan niet aan de hand van een story board) uiteindelijk niet de film haalde.

Al met al een goed uur aan extra's die je meenemen achter de schermen van Zootopia en hoe deze top stand is gekomen. Want het originele verhaal waar Nick de hoofdrol speelde is na negatieve screenings veranderd en hierdoor is het huidige verhaal ontstaan die nu zo geliefd is en een heuse klassieker genoemd mag worden.