Review: Tom Clancy's: The Division - Underground DLC

RDJ134 4 juli 2016 om 03:30 uur

In mijn recensie van Tom Clancy's The Division kon je lezen wat een ongelofelijk coole game het was en ben ik echt weken verslaafd geweest aan deze titel die het beste is te omschrijven als een MMORPG met vuurwapens. Er kwamen wat updates met gratis content dat bestond uit wapens, gears sets en natuurlijk nieuwe missies die extreem moeilijk waren. Volgens sommige zelfs TE moeilijk. Maar de gratis dagen zijn over en is Ubisoft begonnen met het uitrollen van premium DLC die je 15 euro per set (van de drie) kost of een stuk goedkoper zijn met een season pass. De eerste set heeft de naam Underground gehad en wat dat precies is ga ik je vertellen in de onderstaande recensie.

De Underground DLC kwam samen met de 1.3 update uit en deze zorgt ervoor dat er een hele hoop bugs zijn gefixed er wederom een shitload aan content wordt toegevoegd aan de game waarbij er onder andere een nieuwe gear set (AlphaBridge en Undground DLC krijgt er nog vier andere bij) en tien nieuwe wapens worden toegevoegd, maar ook nieuwe Incursions die op een nieuwe moeilijkheidsgraad Heroic komt en High Value Targets (HVT's) die je moet uitschakelen en zo dikke punten en spullen laat vrijspelen. Dit is een kleine greep uit de nieuwe grote lijst met nieuwe content die je overigens hier kan lezen, oftewel er is weer een hele hoop te doen en een aantal nieuwe Achievements/Trophies zullen de hunters weer even zoet houden en de game wat rekbaarheid geven tot de volgende update en DLC.

Maar goed, de Underground heeft een klein verhaaltje, waarbij we nu alleen of beter met anderen op pad gaan om een groep losgeslagen Cleaners die zichzelf The Four Horsemen noemen uit te schakelen en de resterende bendes te elimineren die zich nu ondergronds aan het hergroeperen zijn en beramen de stad terug te veroveren op de leden van The Division en de Joint Task Force (JTF). Nu zou je denken big fookin' deal; 15 euro voor enkele nieuwe missies met een shitty verhaaltje is een rip off. Maar nu komt het, deze premium content voor de underground mode komt niet met vaste levels, deze veranderen geheel volgens Diablo-stijl elke keer dat je ze speelt en door een hoop variatie krijg je het gevoel steeds een nieuwe level te spelen. Wat uiteraard heel erg nice gevonden is, maar voordat je het ondergrondse netwerk in trekt moet je even de Secure Quarantine Sector missie spelen (die je beloond met een nieuw premium item, althans als je geluk hebt) en dan opent er letterlijk een nieuwe wereld voor je.

De toegang tot de Undergound gaat via je BOO (Base of Operations) waar nu helemaal achterin een trap is gekomen die je omlaag voert naar een nieuwe ruimte, waar ook nieuwe gear, wapens en meer meuk gekocht kan worden. Daar is nog een trap en deze brengt je in een nieuwe operations room waar je missies kan plannen en als je geen vrienden hebt, nieuwe teamleden zoeken om mee te spelen. Deze nieuwe mode komt met een nieuw levelsysteem, dus je gewone level en die uit de Dark Zone tellen hier niet meer en moet je vanaf nul beginnen en je de tering grinden aan XP en doorspelen om volgende missies te unlocken. Uiteraard kan je hier ook een moeilijkheidsgraad instellen en zijn er modifiers. Deze instellingen zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld geen mini-map meer hebt of als je één van je abilities gebruikt de tweede niet meer werkt tot alles aangevuld is. Dit geeft het meer uitdaging (plus tactische benadering) en wordt dit uiteraard beloond met hogere XP, gear en vuurwapens en alle toeters en bellen die je er aan kan hangen.

Speaking of de nieuwe wapens; deze zijn echt bad ass, zo kreeg ik al vrij in het begin een Military G36 die kwam met een 11k damage out of the box en dat was even iets meer dan de AK47 Classic high end waar ik al tijden mee rondliep te sjouwen. Deze was ook al snel gestript van zijn mods die ik gelijk op de G36 propte en mijn DPS door het dak ging en sindsdien gelijk mijn main assault rifle was. Ik heb ondertussen een G36 Enhanched unlocked alleen heb ik daar nog verder niks mee gedaan, maar deze gaat 100% zeker in mijn standaarduitrusting mee. Ook het nieuwe First Wave X-45 Pistool is vele malen sterker dan wat je normaal tegenkomt of koopt en kan ik je garanderen dat dit voor veel gamers de nieuwe standaarduitrusting zal gaan worden. Tot slot is er nog één wapen die ik wat extra aandacht wil geven en dat is de Showstopper. Dit is een volautomatische shotgun die je wel kent uit games als Call of Duty of Grand Theft Auto en perfect is voor close combat en komt goed tot zijn recht in de donkere gangen waar je soms maar weinig kanten op kan.