Review: Risen

RDJ134 17 september 2016 om 23:51 uur

Meestal als er een film verschijnt dat over geloof gaat, dan probeer ik deze te ontwijken omdat dit vaak heel erg zwaar, of juist heel erg saai is. Maar na het zien van de eerste video's van Risen was ik geïnteresseerd in deze film, die de wederopstanding van Jezus Christus door de ogen van een ongelovige Romeinse militair laat zien en dat is iets wat na mijn weten eigenlijk nog nooit eerder is vertoond. De film deed het ondanks de matige recensies vrij goed in de bioscopen en is nu al een tijdje verkrijgbaar via Video on Demand (VOD) en uiteraard op fysieke media als DVD en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om mij de laatst genoemde media drager toe te sturen en mijn recensie daarvan kan je nu hier onder gaan lezen.

Risen wordt verteld door middel van een flashback die de Romeinse soldaat Clavius (Joseph Fiennes bekend van American Horror Story en Flashforward) heeft, Zijn verhaal begint op het slagveld waar hij de opstandige Zealots onder leiding van Barabas verslaat in een bloederige strijd. Voor hem een Same Shit Different Day (SSDD) principe, want dit is zijn werk en zijn leven in dienst van het Romeinse rijk. Als hij eenmaal terug in Jeruzalem is hoopt hij even wat rust te kunnen pakken, maar dit kan hij vergeten want Pontius Pilate (Peter Firth) heeft een klus voor hem. Namelijk het overzien van de kruisiging van een Joodse Messias die Yeshua genoemd wordt, want deze man heeft in een korte tijd een hoop volgelingen weten te verkrijgen die allemaal van hem houden en toegewijd zijn. Als Clavius aankomt met zijn nieuwe assistent heeft de kruisiging al plaats gevonden en leeft diegene die Yeshua (Cliff Curtis aka Smiley in Traingday en nu te zien in Fear the Walking Dead) genoemd wordt nog amper, en omdat Clavius het lijden van Maria en zijn volgelingen ziet en ook nog eens dood moe is, geeft hij het teken dat deze man gedood kan worden met een speer door de zij.

Wanneer het lichaam van Yeshua in een met grote steen afgesloten grot is begraven lijken de gemoederen te bedaren, maar de Joodse autoriteiten hebben de geruchten gehoord dat deze messias na drie dagen uit de dood zou opstaan en vrezen nu dat volgelingen het lichaam zouden stelen om het verhaal geloofwaardig te maken. Pilatus die niet zit te wachten op onrust, omdat de keizer binnenkort langs komt, geeft Clavius de opdracht om zijn soldaten het graf te laten bewaken. Deze drinken iets te veel wijn en de volgende dag ligt de zware steen meters verder op en is Yeshua zijn lichaam niet meer in de grot en beginnen de geruchten zich als een wildvuur te verspreiden dat deze messias uit de dood is opgestaan en nu onder de bevolking loopt en met zijn discipelen praat. Dit tot groot ongenoegen van de Joden die nu van Pilatus eisen dat hij hier iets aan doet om het gestolen lichaam terug te vinden, iets wat Clavius moet doen die nu ondertussen al dagen lang wakker is. Wanneer hij één van de bewakers van het graf terug vindt vertelt deze een opmerkelijk verhaal dat niet klopt, dat ze zijn overvallen door volgelingen van Yeshua die het lijk steelde en Clavius weet gewoon dat deze niet de waarheid spreken.

Tijdens zijn speurtocht door Jeruzalem stuit hij op de 11 discipelen die samen met Yeshua zitten te eten en te praten en hij niet kan bevatten dat de man die hij letterlijk in de ogen keek toen hij stierf nu springlevend voor hem zit en even later ook verdwijnt. Door deze krachtige verschijning veranderd het leven van deze geharde soldaat die nu twijfel trekt aan alles waar hij in geloofde en samen met de discipelen achter Yeshua aan reist en getuige is van een aantal Bijbelse gebeurtenissen die hij niet kan verklaren..

Als je zo mijn beschrijving lees kan ik begrijpen dat je denkt van WTF man, Bijbelse shit op Eigenwereld.nl. Maar Risen is meer dan getuige zijn van de wederopstanding van Christus en de dagen dat hij na zijn dood rond liep op de aarde voor hij vertrok naar de hemel. Het is het verhaal van Clavius die een gewetenloze moordmachine van het Romeinse rijk is en dingen ziet die hij niet kan verklaren en nu achter de discipelen aan reist, vrienden met ze wordt en Yeshua spreekt en langzaam aan begint te begrijpen dat hij getuige is van een keerpunt in de geschiedenis van de mensheid en zijn eigen leven. De manier waarop dit in beeld wordt gebracht is heel erg sterk en nergens op een opdringerige manier gedaan en dat maakt het meer een bovennatuurlijke detective verhaal dan een echt bijbels verhaal. Sterker de film heeft me goed weten te verrassen.

Deze Blu-ray van Sony Home Entertainment is zoals je gewend bent van een zeer goede kwaliteit en is het 1080p beeld zeer strak en gedetailleerd. Denk hierbij aan baardharen, stof en pluizen op de kleding of krassen op het harnas van de Romeinse soldaten. Risen moet het niet hebben van felle volle kleuren, omdat de film het meeste van de tijd grijs grauwig is met hier en daar een felle rode mantel Maar dat is het kleurenpalet waar de regisseur zijn verhaal mee verteld. Het geluid komt in het door Sony gebruikte 5.1 DTS-HD Master en deze doet zijn werk prima. Want deze film bestaat uit weinig actie scènes en moet het vooral hebben van dialoog en natuurlijke geluiden die vol om je heen klinken. Naast het bijna perfecte beeld en geluid komt deze Blu-ray ook met de volgende extra's:

• Verwijderde Scenes.
  • De slag van Zealoten, gedeconstrueerd.
  • Het Mysterie van de verrijzenis: Het maken van Risen.
  • Het Creëren van Jeruzalem A.D.
  • Van Script tot Scherm.
  • Audio-commentaar.
  • Previews.

De extra's zijn zeker na het zien van de film een goede aanvulling over de productie van dit erg aparte verhaal. Maar ook hoe pijnlijk één van mijn irritatie punten wordt uitgelegen door de regisseur Kevin Reynolds, namelijk de slag met de Zealoten. Deze komt echt heel erg cheap over met een handje vol van deze opstandelingen en Romeinen die vechten op een knullerig heuveltje met wat stenen. Reynolds verteld dat het maken van dit stuk verdomd moeilijk was door dat ze geen geschikte locatie konden vinden en deze pas op het einde van de opnames even snel afrafelde. Iets wat heel jammer is aangezien dat juist het moment is dat we kennis maken met Clavius en dit de eerste indruk van de film moet geven. Al met al overwegen zijn de bijna veertig minuten (buiten het audio-commentaar) aan extra's zeer interessant te noemen.