Review: Labyrinth 30th Anniversary Edition (Blu-ray)

RDJ134 25 september 2016 om 21:39 uur

Als het op jeugdsentiment aankomt dan spelen films als The Dark Crystal (1982) en The NeverEnding Story (1984) een hele grote rol, maar ook de uit 1986 afkomstige fantasy musicalfilm Labyrinth met in de hoofdrol de inmiddels overleden David Bowie. Deze films zijn voor veel nerds en geeks pure nostalgie waarbij je verbeelding werd aangesproken en de poppen van Jim Henson simpelweg briljant waren. Labyrinth is ondertussen alweer dertig jaar oud en voor Sony Home Entertainment een goede reden om een 30th Anniversary Edition uit te brengen op Blu-ray en zo vriendelijk om mij een recensie-exemplaar te sturen.

Labyrinth vertelt het verhaal van de tiener Sarah (een erg jonge Jennifer Connelly die ooit schitterde in The Rocketeer en het briljante Requiem For a Dream), die nogal gefrustreerd is omdat ze op haar halfbroertje Toby moet passen terwijl haar ouders op stap gaan. Als Toby niet ophoud met huilen en er een pop uit haar kamer weg is, slaat ze door en wenst ze dat de Goblin Koning haar broertje komt weghalen. Iets wat de Goblins ook doen en Sarah gelijk in paniek raakt en wou dat ze haar woorden ongedaan kom maken, dit is het moment dat de Goblin Koning Jareth (David Bowie) voor haar verschijnt en een deal sluit waarbij hij haar 13 uur de tijd geeft om Toby uit zijn kasteel te komen halen, alleen... ligt deze in het midden van een groot doolhof. Maar Sarah heeft er alle vertrouwen in en wandelt deze bizarre wereld binnen waar ze al snel kennismaakt met Hoggle, een soort van tja... dwerg, die het leuk vindt om elfjes te bespuiten met gif en zijn blaas te legen in het water en belooft Sarah te helpen door het doolhof. Alleen verdwijnt en verschijnt hij te pas en te onpas en blijkt ook niet helemaal betrouwbaar te zijn.

Als Sarah haar weg voortzet door het doolhof komt ze al snel vele andere kleurige karakters (lees: poppen) tegen die of haar tegenwerken door te liegen en te praten in raadsels of haar helpen. De eerste die haar wel wilt helpen is Ludo, een grote lobbes die door Sarah bevrijd wordt van een groepje Goblins die hem gevangen hadden genomen en de derde Sir Didymus, een soort van wasbeer die rondrijd op een hond en een duizend jaar oude brug bewaakt die van ellende uit elkaar valt. Samen met Hoggle, die weer opduikt, reizen ze door het doolhof en zijn afleidingen af naar het kasteel van Jareth om kleine Toby te bevrijden, maar dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot en zal Sarah leren wie er nu wel en niet te vertrouwen is, of de beste bedoelingen heeft.

Labyrinth is nog steeds een verdomd leuke film voor mensen die zoals ik zijn opgegroeid in de jaren tachtig, maar ook voor liefhebbers van fantasy die niet in de vorige eeuw zijn geboren. Het verhaal, dat veel weg heeft van The Wizard of Oz (een meisje die met drie vreemde karakters op avontuur gaat in een wereld die voor haar onbekend is), is nog steeds heel interessant en door de vele poppen met allemaal een eigen karakter of eigenaardigheden verdomd grappig. Visueel ziet het er ook nog steeds goed uit. Oké, je ziet wel door de oudere visuele effecten als Blu-screen, Matte Paintings en soms draadjes aan de poppen dat dit een inmiddels dertig jaar oude film is en toentertijd nog niet hele werelden en karakters uit computers werden getrokken, zoals tegenwoordig gebeurd. Voor mij hebben dit soort oudere films hun charme door de poppen en praktische effecten. Hierdoor heb ik heerlijk genoten van Labyrinth die zo heerlijk 80's is.

Het beeld van deze 30th Anniversary Edition is zeer goed, want vergeet niet: dit is een hele oude film die omgezet is naar digitaal en een kleine oppoetsbeurt heeft gekregen. Dat maakt het beeld niet superstrak en is er hier en daar beeldruis aanwezig, maar voldoet wel aan de huidige eisen voor een 1080p HD Blu-ray, want het is goed te kijken en zijn er veel details zichtbaar als zand, haren en helaas ook de draadjes aan de poppen. Maar zoals ik al eerder zei: dit heeft zijn charme. Ook de kleuren zijn prima in orde en daar valt verder niks op aan te merken. Het geluid komt in Dolby Atmos (Dolby TrueHD 7.1 compatibel) en is zoals je verwacht prima in orde. Ook hier zijn het weer details als de regen in het begin van de film, het moeras en het bos met alle natuurlijke geluiden en natuurlijk de muziek van de liedjes die goed uit de speakers komen. Ook de subwoofer doet prima zijn werk tijdens de actiescènes en de bulderende kanonnen in het laatste gedeelte.

Naast de film zit dit schijfje ook vol met volgende extra's:
  • Reordering Tme: Een terugblik op Labyrinth
  • De Henson-nalatenschap
  • Nagedachtenis aan de Goblin Koning
  • Labyrinth Jubileum Q&A
  • Bioscooptrailer
  • The Story Tellers: Beeld-in-Beeld track
  • Audiocommentaar van Concept-ontwerper Brian Froud
  • De Making-Of: inside The Labyrinth
  • Journey Trough The Labyrinth: Koninkrijk van personages & de zoektocht naar de Goblin-stad

Al met al hele nette extra's (die niet allemaal in HD zijn) van de film die je meenemen achter de schermen van deze productie, waar meer bij kwam kijken dan je zou denken. Dit is een must see voor elke fan van deze cultfilm. Dus ook dit is dik in orde. Sterker, ik was er behoorlijk van onder de indruk en had even een flashback door de bioscooptrailer die ik als klein jochie nog in bioscoop op het grote witte scherm heb gezien.