Review: Captain America: Civil War

RDJ134 19 oktober 2016 om 01:43 uur

Normaal gesproken had je mijn Blu-ray-recensie van Captain America: Civil War al lang en breed hier op Eigenwereld.nl kunnen lezen, als PostNL niet voor de tweede keer in een maand tijd mij had bestolen. Gelukkig was Disney Nederland zo aardig om mij alsnog de film toe te sturen op dvd, een formaat dat ik normaal enkel recenseer als het niet anders kan. Maar goed, het gaat om de film en OMFG wat is deze ongelofelijk vet, sterker, ik moest een traantje wegpinken en waarom zal ik je gaan vertellen in de onderstaande recensie.

Wanneer Captain America: Civil War begint is het 1991 en zien we hoe James 'Bucky' Barnes de Winter Soldier (recensie) door HYDRA gehersenspoeld wordt door middel van een aantal woorden die hem 'activeren' en hem willoos en gehoorzaam maakt. Nu hij gebroken is krijgt hij de opdracht om het 'super soldier'-serum van iemand te stelen, en weet ook beide vervoerders uit te schakelen en dat is iets wat de opzet is voor een later moment in de film die ik je niet ga spoilen, maar als je het niet weet is het echt een dikke mind fuck. Dan verschuift de film naar de huidige tijd en één jaar na de film The Avengers: The Age of Ultron (recensie) en zien we hoe Captain America (Chris Evans), Black Widow (Scarlett Johansson), Scarlet Witch (Elizabeth Olson) en Falcon (Anthony Mackie) op missie zijn in Lagos waar Crossbones aka Brock Rumlow Frank Grillo probeert een chemisch wapen in handen te krijgen en in no-time breekt de hel letterlijk los.

Huurlingen vechten met onze helden die proberen te voorkomen dat het wapen ontkomt en Captain America die een één op één gevecht voert met Crossbones die slim denk te zijn door een bomvest af te laten gaan in de hoop Captain America mee te nemen in zijn dood. Tot zijn geluk kan de Scarlet Witch dit net voorkomen door de explosie in een krachtveld te plaatsen en probeert deze ver in de lucht los te laten wat lukt, maar door de klap wordt een kantoorgebouw geraakt en overlijden er 11 hulpverleners uit Wakandan.

Dit ongeluk zorgt voor veel ophef, want volgens het publiek en ook de VN en diverse landen, zijn de Avengers nu verantwoordelijk voor een hoop schade en erger, burgerslachtoffers, en duwt de VN het zogenaamde Sokovia-akkoord er doorheen om de Avengers te ontmantelen als een op zichzelf staande organisatie en zo enkel mag worden ingezet met toestemming van de VN. Dit zorgt voor tweedeling in de groep, waarbij Iron Man aka Tony Stark (Robert Downey Jr.) samen met Vision (Paul Bettany) en Black Window tekenen om zo het collectief bij elkaar te houden. Captain America weigert te tekenen en hierdoor besluit Falcon ook om niet mee te werken aan dit akkoord die enkele dagen later in Wenen officieel verklaard zal worden en waar veel wereldleiders op afkomen. Waaronder T'Challa, de koning van Wakanda, en zijn zoon, die steunen wat de Avengers doen, maar wel willen dat dit aan regels gebonden gaat worden.

Als tijdens het accepteren van het Sokovia-akkoord een autobom afgaat sterft koning T'Challa in de armen van zijn zoon en is Bucky de hoofdverdachte van deze aanslag die dan ook door de geheime diensten wordt opgejaagd met een Shoot on Sight order. Captain America wil eerst Bucky zijn kant van het verhaal horen en door deze actie zal hij nu niet langer meer onder de Avengers hun vlag werken maar als solo vigilante en dus strafbaar zijn voor zijn acties en de hieruit voortkomende gevolgen. Iets wat hem en Flacon niet kan tegenhouden wanneer ze Bucky in Boekarest weten te vinden en dit lijdt tot een groot gevecht tussen Bucky, Captain America, de special forces en de Black Panther (Chadwick Boseman) aka T'Challa die de dood van zijn vader wil wreken. Alleen verloopt alles anders dan verwacht en wordt iedereen opgepakt en is Tony Stark woedend op Captain America en Falcon omdat dit nu precies de reden is waarom het Sokavia-akkoord is doorgevoerd.

Om een lang (de film duurt bijna drie uur) verhaal kort te houden: een nieuwe villain Helmut Zemo (Daniel Brühl) blijkt de spil te zijn in een ingenieus plot waarbij Bucky valselijk is opgezet, de 'super soldier'-serum een grote rol speelt en The Avengers van binnenuit kapot gaat waarbij je als kijker begint af te vragen wie er nu gelijk heeft: Captain America of Tony Stark? Beide kampen komen onvermijdelijk tegenover elkaar te staan in een episch gevecht waarbij Stark hulp krijgt van onder andere Spider-Man en deze introductie en zijn smart mouth tijdens de gevechten is echt iets waar ik een traantje bij weg moest plinken, want Tom Holland als Peter Parker is perfect gecast. Team Captain America krijgt Ant-Man (recensie) als medestander voor zijn zaak en deze zal vriend en vijand verrassen in het nu al legendarische gevecht op een vliegveld waarbij er totale chaos is. Daar zal het overigens niet ophouden, want in de climax van de film vechten Iron Man en Captain America op leven en dood met elkaar.

Ik zeg het niet snel, maar Captain America: Civil War is de beste Marvel-superheldenfilm sinds de eerste film van The Avengers in 2012. Het verhaal is losjes gebaseerd op een gelimiteerd comic book-reeks en mag dan wel de nodige plotgaten vertonen die CinemaSins aanhaalt met deze video; het is intens, heftig en pijnlijk om te zien dat beide kampen het beste willen om de wereld te beschermen maar ieder door trots en idealen doet wat hem rechtvaardig lijkt en dat maakt het een goede doordenker. Persoonlijk ben ik voor team Captain America en kan het perspectief van Iron Man ook goed begrijpen, want alleen onder het Sokovia-akkoord kan het team legaal blijven werken. Dit maakt de film echt een must see voor meerdere keren, want de actiescènes zijn zo verdomd cool en chaotisch dat je dit gewoon kan blijven kijken en wat nieuws ontdekken. Het beeld van deze dvd is trouwens zeer goed voor dit type mediadrager, alleen met een aantal donkere scènes was wat beeldruis te zien. De Dolby Surround 5.1-track doet zeer goed zijn werk en laat je subwoofer goed beuken. Verder op wat trailers na zijn er geen extra's op dit schijfje aanwezig en moet ik nog even een shoutout doen naar het menu dat een achtergrondanimatie heeft. Goed om te zien dat Disney zijn filmmenu's weer serieus neemt.