Review: The Blacklist - Seizoen 3 (Blu-ray)

RDJ134 29 oktober 2016 om 02:37 uur

Als sinds het eerste seizoen ben ik helemaal hooked aan The Blacklist: een zeer goed doordachte en uitgevoerde tv-serie die het verhaal vertelt van Raymond "Red" Reddington (James Spader), een zeer sluwe en doortrapte crimineel en ex-overheidsagent die gezocht werd door de FBI en op een dag doodleuk het hoofdkantoor inliep en zichzelf over gaf op voorwaarde dat hij alleen met profiler Elizabeth Keen (Megan Boone) wenste te spreken. Dit was het begin van een groot avontuur dat zich ondertussen over vier seizoen heeft uitgespreid en waarvan het derde pas geleden is verschenen op dvd en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om mij een recensie-exemplaar van de laatstgenoemde mediadrager toe te sturen en zat ik 23 afleveringen weer aan de tv gekluisterd.

Het derde seizoen pakt gelijk op na de gebeurtenissen van het vorige en zien we nu hoe Raymond en Elizabeth op de vlucht zijn, nadat The Cabal haar heeft opgezet voor het neerschieten van een US Senator en daardoor nu één van de meest gezochte misdadigers van het land is geworden. Gelijk in de eerste episode is het goed raak als Red en Liz proberen de stad te ontvluchten, maar stranden omdat een dubieus contact met de naam The Troll Farmer een week nodig heeft om hen te kunnen helpen. Ondertussen is er een Task Force onder leiding van Donald Ressler (Diego Klattenhoff), dat jacht maakt op beide voortvluchtigen en wordt Harold Cooper (Harry Lennix) stevig aan de tand gevoeld voor informatie over hun verblijfplaats. Maar wanneer er een tip binnenkomt gaat de Task Force op pad en moeten Liz en Red opsplitsen, waarbij de laatstgenoemde de stad weet te ontvluchten en Elizabeth de Russische ambassade inloopt en claimt een KGB-agente te zijn om zo een veilig heenkomen te hebben.

Dit gewaagde plan pakt niet helemaal goed uit, want The Cabal ziet dit als een mooie gelegenheid om haar uit de weg te ruimen en is het Raymond die haar tipt dat deze er aan komen, waarna ze wederom weet te ontsnappen en zich te verenigen met Raymond die ondertussen aan het hergroeperen is om zijn volgende plannen uit te rollen waarbij hij de hulp in zal roepen van diverse bekenden die gelijk de nieuwe gezichten zijn. Het is moeilijk om 23 episodes (met een bonte stoet aan karakters en de nodige plotelementen) te gaan beschrijven, maar Raymond en de zwangere Elizabeth blijven op de vlucht voor de overheid en The Cabal, waarbij ook nog eens Liz haar duistere verleden een band heeft met Red die daar verder weinig over kwijt wilt. Zoals de vorige seizoenen is het verdomd spannend, door de opmerkingen van Red erg grappig en is dit een serie die je gewoon wil door blijven kijken en erg verslavend is. Ook dit derde seizoen zal de fans van de serie doen schokken, alleen kan ik je daar niks over vertellen want: SPOILERS! Het enige dat ik er over kwijt kan is dat het een WTF?!?-moment zal zijn.

Deze Blu-ray box, die bestaat uit maar liefst zes schijfjes, is weer top notch te noemen, want zoals je gewend bent van Sony Home Entertainment is deze zeer goed verzorgd. Zo is het beeld in 1080p gruwelijk strak, de kleuren zeer rustig voor je ogen en komen zeer natuurlijk over. Uiteraard zit het vol details en is het allemaal prima in orde. Dit gaat ook op voor het geluid, dat komt in een door Sony standaard gebruikte 5.1 DTS-HD MA en deze laat je subwoofer tijdens de shootouts goed klapperen en biedt je als kijker een zeer goede en vooral volle geluidservaring voor je surround (head)set.

Uiteraard staan er ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Deleted and Extended Scenes
  • Capturing the Stunts: Script to Screen
  • From the Shadows: The Villains of Season 3
  • Audiocommentaar
  • Outside the Box: Making The Blacklist Comic Book
  • All About Aram
  • Red's Gems: Favorite Lines from Season 3

Het mag misschien niet veel lijken, maar ik kan je vertellen dat je er meer dan zoet mee zal zijn na het kijken van het hele seizoen, en dat dit een lekkere aanvulling is op de show waarbij je een kijkje in de keuken krijgt van de productie.