Review: Finding Dory (Blu-ray)

RDJ134 10 november 2016 om 01:32 uur

Het is alweer dertien jaar geleden dat één van mijn favoriete Pixar-films (hoewel het moeilijk kiezen is uiteraard) uit kwam, namelijk Finding Nemo die een perfecte balans van een vermakelijk verhaal en leuke karakters had, waarbij het blauwe visje Dory met haar kortetermijngeheugen eigenlijk de echte ster van de film was. Fans wilden een vervolg op deze animatieklassieker en hebben deze dan ook eindelijk dit jaar gekregen. Zoals de titel Findin Dory je al doet vermoeden gaat het over Dory wiens beurt het is een groots avontuur te beleven. Disney was zo aardig om ons een Blu-ray met de film te sturen en daarvan kan je hieronder mijn recensie lezen.

Als de film begint maken we kennis met de twee blauwe vissen: Jenny (Oscar-winnaar Diane Keaton) en Charlie (Eugene Levy, die we kennen uit de American Pie-films) wiens dochter een schattig klein visje is met de naam Dory (die dus een kortetermijngeheugen heeft en via spelletjes met schelpen en liedjes dingen leert te onthouden). Maar dan op een dag slaat het noodlot toe en wordt Dory (Ellen DeGeneres, die bekend is vanwege haar talkshow en een spraakmakende sitcom uit de vorige eeuw) door de stroming meegenomen en komt ver buiten haar leefgebied terecht en probeert tevergeefs haar weg terug te vinden omdat ze dit niet meer kan herinneren. Maar ook kleine visjes worden groot en zien we hoe ze tijdens haar zoektocht in botsing komt met Marlin (Albert Brooks) die opzoek is naar zijn zoon Nemo (Hayden Rolence) en ja, dat is precies het moment uit Finding Nemo dat Marlin en Dory elkaar leren kennen en op avontuur gaan. Oftewel een zeer goed doordachte aansluiting van Dory's origins van het verhaal op de vorige film.

Dan verschuift de film naar een jaar later en zien we hoe Dory nu in het koraalrif naast Marlin en Nemo woont en nog altijd problemen heeft met haar geheugen, die opeens tijdens een schoolreisje een flashback krijgt bij het horen van een bepaalde zin en begint ze zich dingen te herinneren over haar ouders en dat deze in de Jewel of Morro Bay zouden zijn. Nu ze hier aan herinnerd wordt wilt ze gelijk op zoek naar haar familie, iets wat de neurotische zeurkous Marlin een slecht idee vindt, maar omdat ze hem geholpen heeft is dit zijn kans om iets goeds terug te toen voor haar hulp. Dus gaan ze samen met Nemo er op uit, waarbij Crush de schildpad uit het eerste deel hen zo dicht mogelijk naar hun bestemming brengt.

Alleen gaat niet alles volgens plan en worden Marlin en Nemo gescheiden van Dory die tot overmaat van ramp uit het water wordt gevist en in het waterpark terecht komt waar haar ouders zouden wonen en moet ze uit zien te vinden waar deze verblijven terwijl Marlin en Nemo weer op zoek gaan naar Dory, die ondertussen kennis heeft gemaakt met Hank (Ed O'Neill, die we allemaal kennen als Al Bundy), een octopus die ontsnapt is uit zijn leefomgeving en via een ingenues plan wilt ontsnappen naar een ander aquarium buiten de stad. Dit is de start van een groots avontuur voor Dory, Nemo en Marlin die een bonte stoet van gestoorde en leuke karakters tegenkomen en garant staan voor een hoop leuke momenten die je allemaal zelf mag gaan bekijken.

Finding Dory is alles wat je verwacht van een vervolg op Finding Nemo, want als je er kritisch naar zou kijken is dit dezelfde film maar dan met een ander avontuur en nieuwe sidekick karakters. Waar overigens helemaal niks mis mee is. Ik heb echt zo genoten van deze film, die me zelfs vrolijk en een beetje emotioneel wist te krijgen, want in reallife ben ik eigenlijk net als Hank sjaggo en cynisch, maar deze film wist mij, zoals vaker met Pixar-films, op de juiste plek te raken. Speaking of Hank, deze steelt echt de show in de film. Hij is verdomd grappig en weet steeds door slimme trucjes uit de handen van de mensen te blijven en zien we ook dat hij toch niet echt zo not giving a fuck is als dat hij zich graag voor wil doen. Hij is gewoon een baas. Dit geldt ook voor Dory die zo onschuldig lief en naïef is dat je wel harteloos moet zijn om niet van dat leuke koppie te houden. Zoals ik al eerder zei komen er een aantal oude (zeker als je de aftiteling uitzit voor een after credits scene) bekenden en nieuwe karakters voorbij. De zeehonden Fluke en Rudder (Idris Elba en Dominic West) zijn geniaal, de vogel Becky was voor mijn gevoel een soort van misser, maar goed dat is mijn persoonlijke mening. Ook Destiny en Bailey (Kaitlin Olson en Ty Burrell) zijn goed voor een paar leuke situaties, want een bijziende walvishaai en een dolfijn met erectie... sonarproblemen (Dinsey sneaked in a dirty joke here) zijn geen karakters die je vaak zal zien in films.

Speaking over zien: het beeld van deze Blu-ray is perfect en dan bedoel ik ook echt een dikke 10 voor het beeld perfect. Het is zo gruwelijk stak, vol met details als schubben, zand, krasjes op spullen en het water is echt realistisch mooi gemaakt. Tel daar ook een prachtige diepte bij op en een kleurenpalet die je laat zien waarom je een HDTV in huis hebt. Niks dan lof, dit geldt ook voor het geluid dat met de Engelse track in 7.1 DTS-HD Master Audio komt en je als kijker midden in de film zet. Scènes met de schildpadden die op de stroming mee rijden, het aquarium en zijn bezoekers of gewoon onderwatergeluiden in het algemeen: het klinkt fantastisch. Uiteraard is er ook een Nederlands geluidsspoor zodat ook de kleintjes van Finding Dory kunnen genieten in hun eigen taal.

Naast de film staan er ook een shitload aan extra's op het schijfje en zat er ook een bonus disc bij met nog meer materiaal die je achter de schermen meeneemt. Daarvan is de indeling als volgt:

Disc 1:
  • Piper: De traditionele short video die voor de film in de bioscopen is vertoond en fotorealistisch mooi is
  • Marine Life Interviews
  • The Octopus that Nearly Broke Pixar: Hoe moeilijk het was om dit karakter tot leven te brengen
  • What Were We Talking About?
  • Casual Carpool
  • Animation & Acting
  • Deep in the Kelp
  • Creature Features
  • Audio Comentary

Bonus Disc:
  • Behind the Scenes:
    - Skating & Sketching with Jason Deamer
    - Rough Day on The Reef
    - Finding Nemo as told bij Emoji
    - Fish Schticks
  • Living Aquarium:
    - Sea Grass
    - Open Oceaan
    - Stingrays
    - Swimming to the Surface
  • Deleted Scenes:
    - Introduction
    - Losing Nemo
    - Sleep Swimming
    - Little Tension in Clown Town
    - Meeting Hank
    - The Pig
    - Dory Dumped
    - Starting Over
  • Trailers van Finding Dory in diverse talen

Zoals je dus kan zien zit het met de extra's meer dan goed. Zoals met elke Pixar-film krijg je door middel van filmpjes die niet te lang duren een kijkje in de keuken van animatie, geluid, research en productieproces. Dit zijn dingen die ik als filmliefhebber graag zie op mijn Blu-rays en ik moet ook nog even het Living Aquarium aanprijzen, want dit zijn een soort van screensavers die een zeer rustgevende uitstraling hebben en ik durf te wedden dat als je op de bank zou gaan liggen en er naar kijkt je in no-time in slaap zal vallen.