Review: Colony - Seizoen 1

RDJ134 15 februari 2017 om 00:00 uur

Tv-series waarbij buitenaardse wezen onze planeet bezetten zijn er in de loop der jaren genoeg geweest, denk hier bij aan V en Falling Skies. De genoemde series hadden met elkaar gemeen dat er aliens de aarde overnemen en de mensheid hiertegen in opstand komt en terugvechten tegen hun bezetters. In 2016 verscheen Colony, een serie die deze weg ook inslaat, maar dit op een hele andere manier doet dan je gewend bent en heeft ook nog eens twee hele grote namen in de hoofdrollen, namelijk Sawyer uit Lost aka Josh Holloway en Carls Mom: Sarah Wayne Callies. Het eerste seizoen is nu verkrijgbaar op fysieke media en mocht ik de dvd-versie ervan ontvangen en daarvan kan je mijn recensie hieronder lezen.

Colony speelt zich af in Los Angels dat sinds de buitenaardse invasie een jaar geleden is opgedeeld in Districts waar de Colony Transitional Authority de baas is. Die weer op hun beurt de baas is over een paramilitairegroep (Redhats die in rood en zwart gekleed gaan) die beiden werken voor de buitenaardse bezetters die alleen bekend zijn onder de naam The Hosts en is het de taak van de CTA om de inmiddels ommuurde stad en zijn bewoners in toom te houden en elke vorm van verzet de kop in te drukken. Iets wat met een bijna chirurgische precisie voor de invasie gepland is door bijna iedereen die werkte in het leger, politie en veiligheidsdiensten op te pakken of te vermoorden omdat deze een gewapend verzet zou kunnen opzetten. In de eerste aflevering maakt je kennis met ex-FBI-agent Will Bowman (Josh Holloway) die samen met zijn vrouw Katie (Sarah Wayne Callies) en hun kinderen onder een valse naam proberen het dagelijks leven onder de bezetters op te pakken. Alleen is de familie tijdens de razendsnelle aanval (wat de Arrival genoemd wordt) van de aliens hun zoon Charlie kwijtgeraakt doordat er een grote muur geplaatst werd om de stad en is het Will die nu probeert achter de muur in Santa Monica te komen en op zoek te gaan naar zijn zoon.

Op de dag dat Will via een smokkelaar probeert door een checkpoint te gaan, ontploft er een bom die door het verzet geplaatst is en wordt hij gevangengenomen. Dit betekent normaal dat hij en zijn familie zo goed als dood zijn en naar de 'Factory' verscheept zouden worden, alleen wordt Will nu ontmaskerd als FBI-agent en wordt nu voorgesteld aan Alan Snyder (Peter Jacobson) die de nieuwe burgemeester is van Los Angeles en een Proxie. Deze Proxie zijn taak is om de wil en wensen van de buitenaardse uit te voeren en nu er een duidelijk verzet gaande is in het block deze de kop ingedrukt moet worden. Snyder doet Will een voorstel en dat komt neer op werken als CTA en het verzet, dat nu de naam Geronimo heeft, opdoeken of hij en zijn familie zijn dood en als hij zijn werk goed doet zal Snyder ervoor zorgen dat Will zijn zoon Charlie gevonden wordt en terug wordt gebracht naar zijn familie en komt dit nieuwe leven ook met andere privileges.

Wat hij overigens niet weet is dat Katie lid is geworden van het verzet en door middel van Urban Guerrilla Warfare de Redhats en CTA met hit en run aanslagen aanvalt. Haar contact Broussard (Tory Kittles) is een behoorlijke (waarom wordt langzaam aan later bekend) ijskoude killer die alles en iedereen die in zijn weg komt omver schiet of opblaast en bovendien perfect weet te infiltreren bij de vijand en zich zo vrijelijk door diverse zones kan bewegen. Want net als in het normale leven nu, zitten de rijke collaborateurs nu met alle luxe in prachtige woningen in wat de 'Green Zone' genoemd wordt. Waar ze dankzij het werken voor The Hosts genieten van goed voedsel, drank en natuurlijk seks... en kunst. Dit is trouwens waar Katie's zus Madeline (Amanda Righetti) om de hoek komt kijken. Want haar zoontje heeft insuline nodig en de Hosts zijn van mening dat zieke mensen geen plaats hebben op de aarde en dus dood moeten. Dus moet ze in het geheim aan insuline zien te komen, iets wat eerst Katie deed, maar door omstandigheden alles een grote clusterfuck is geworden. Madeline weet via een oude kennis werk te krijgen in de Green Zone kunstgalerij omdat ze dit werk ook deed voor de invasie en nu op deze manier insuline kan krijgen zo lang er maar kunst gevonden en verhandeld kan worden. Maar zoals je begrijpt verloopt dit allemaal anders dan verwacht voor alle betrokkenen.

Het eerste seizoen van Colony neemt door middel van opbouw de tijd om je kennis te laten maken met de karakters en hun leefomgeving waar vuurwapens verboden zijn, controles non-stop overal plaatsvinden en drones na de avondklok iedereen vermoorden die zich op straat durft te begeven. Maar het is ook het verhaal van hoop, familie en verzet voor de vrijheid van de mensen en weet door middel van intriges, verraad en plotveranderingen verrassend voor de kijker te blijven. Want elke episode heeft de nodige actie en als de laatste aflevering voorbij is weet je eigenlijk nog steeds niet waarom de buitenaardse wezens onze planeet bezetten en wat de bedoelingen zijn. Dit samen met subliem acteerwerk en redelijk goede special effects maakt het een verdomd coole show die bij veel mensen onder de radar is gegaan omdat het de zoveelste bezetting/verzetsserie leek te worden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ondanks enkele clichés best onder de indruk was van Colony, sterker, er is één scene waar Broussard zo iets ongelofelijk hards doet dat je echt een WTF-moment hebt. Want zoals ik al zei: deze man valt niet mee te spotten en voert zijn orders en plannen uit ongeacht de gevolgen en hem uiteraard een soort van antiheld maakt van deze serie.

Het beeld van de dvd-versie die ik mocht ontvangen is van redelijk goede kwaliteit, zover dit mogelijk is met deze mediadrager. De kleuren (vooral het rood) komen goed op je HDTV naar voren en ook gezichten en haar zien er duidelijk uit en heb ik eigenlijk nergens echt problemen als encodings artifact of zo kunnen spotten. Het geluid, dat komt in 5.1 Dolby Surround, is prima in orde; de dialogen komen glashelder naar voren en wordt de subwoofer tijdens de vele schietpartijen en explosies goed aangesproken en komt met de nodige bass. Daarnaast zijn de stedelijke geluiden vol met detail om je heen en heb je soms het idee dat de drones uit de serie door je woonkamer heen vliegen, wat uiteraard een goede bijdrage aan de ervaring is als je een surround (head)set hebt. Maar ook voor gewoon geluid door de speakers van je tv is dit van prima kwaliteit.

Naast het gehele eerste seizoen, zijn er ook de volgende extra's:
  • Colony: Behind the Wall
  • Deleted Scenes