Review: The Magnificent Seven (Blu-ray)

RDJ134 16 februari 2017 om 17:43 uur

In 1954 verscheen er de cultfilm Seven Samurai van de legendarische regisseur Akira Kurosawa, en deze film kreeg in 1960 een remake in de vorm van een western waarin epische acteurs als Charles Bronson, Yul Brynner en Steve McQueen schitterden en deze film een pure klassieker maakte. Maar zoals het tegenwoordig gaat heeft Hollywood hier een remake van gemaakt en deze verscheen vorig jaar in de Nederlandse bioscopen en is dus nu verkrijgbaar via de bekende Video on Demand-diensten en uiteraard fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde mocht ik een exemplaar ontvangen en mijn recensie ervan kan je hieronder lezen.

The Magnificent Seven vertelt het verhaal van het stadje Rose Creek waar de zakenman Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard) is neergestreken en daar met een gewelddadige campagne de bewoners terroriseert en mensen die in opstand komen laat vermoorden. Zo is de weduwe Emma Cullen (Haley Bennett) de terreur van Bartholomew Bogue beu en gaat op zoek naar mannen die tegen betaling het probleem willen oplossen en tijdens haar zoektocht komt ze premiejager Sam Chisholm (Denzel Washington) tegen die eerst geen interesse lijkt te hebben, maar toch een luisterend oor biedt en besluit om haar te helpen. Alleen kan hij dit natuurlijk niet alleen en begint met het samenstellen van een klein team dat bestaat uit een bonte stoet aan karakters die allemaal hun eigen speciale talenten hebben die goed van pas komen in de bevrijding van Rose Creek.

Zo is er de gokker Josh Faraday (Chris Pratt) die niet alleen goed is met kaarten maar ook met zijn revolver. Verder is er nog Jack Horne (Vincent D'Onofrio) die een jager is, sluipschutter Goodnight Robicheaux (Ethan Hawke), outlaw Vasquez (Manuel Garcia-Rulfo), de indiaan Red Harvest (Martin Sensmeier) die een meester is met pijl en boog en tot slot Billy Rocks (Byung-hun Lee) die zeer goed met messen overweg kan. Samen zal dit zooitje ongeregeld het opnemen tegen Bogue en zijn privéleger. Dit alles bouwt op naar een bloederige grande finale waarbij de lijken zich letterlijk opstapelen en een ode is aan het westerngenre dat zijn langste tijd gehad leek te hebben, maar eens in de zoveel tijd even boven komt drijven en deze film laat zien dat het wel degelijk van deze tijd kan zijn met de juiste acteurs en regisseur die begrijpen hoe het moet.

Als je mijn top drie zou vragen van westernfilms is het als volgt: The Wild Bunch (1969), The Good, The Bad and the Ugly (1966) en Unforgiven uit 1992 die niet mogen ontbreken in de collectie van elke filmfan. Uiteraard zijn er nog vele andere meesterwerken in het genre maar dit is mijn top drie. Deze films zijn moeilijk te overtreffen, maar The Magnificent Seven mag zich scharen bij deze oude klassiekers, want dit is een oldskool western die niet alleen prachtig en stijlvol in beeld wordt gebracht, maar ook kei- en keihard is met een cast die het duidelijk naar hun zin heeft tijdens de opnames van deze film. Want ondanks de twee uur speeltijd vliegt deze flick zo voorbij en is de body count behoorlijk hoog en heb ik echt genoten van elke minuut die Antoine Fuqua (Training Day en The Equalizer) op je afvuurt. Want als je bekend bent met zijn films, dan weet je ook hoe deze man cinematische hoogstandjes levert en dat is in dit geval mooie wijdshots (zoals in de oude klassiekers) van de natuur en uiteraard de actiescènes die door slim camerawerk en montage je een adrenalinerush geeft alsof je er zelf tussen staat.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals je van Sony gewend bent van zeer hoge kwaliteit en uiteraard vol details waar je niet omheen kan. Stof zie je echt duidelijk, krassen op wapens en pluisjes op kleren et cetera. Dit zijn details waar ik als liefhebber altijd op let met een recensie en met deze film is het een feest van deze kleine details die opvallen. Antoine Fuqua zijn films hebben altijd (net als Michael Mann) een bepaald kleurenfilter om het wat extra flair te geven en dit is ook nu weer het geval en is er gekozen voor wat zachtere kleurenpalet, maar deze komen niet dof of te scherp naar voren en daar is veder ook niks op aan te merken. Wat ook opgaat voor het geluid, dat komt in het door Sony Home Entertainment omarmde 7.1 DTS-HD Master Audio, en zoals je verwacht gewoon heerlijk klinkt. Of het nu gaat om de omgevingsgeluiden in de stad of het platteland; het geeft zoveel extra sfeer en wanneer de actie- en vuurgevechten beginnen kickt de subwoofer ook lekker in terwijl de kogels door je surround (head)set heen de woonkamer in vliegen en puin en inslagen rondom je heen te horen zijn.

Naast de film staan er op deze Blu-ray ook de volgende extra's:
  • Wraakmodus met Antoine Fuqua en The Seven
  • Verwijderde scènes