Review: Don't Breathe (Blu-ray)

RDJ134 4 maart 2017 om 18:04 uur

In 2013 verraste Fede Alvarez vriend en vijand met de remake van Evil Dead (recensie), die de cultklassieker op een hele serieuze manier benaderde en zorgde voor een paar scènes die echt fooked up waren. Na een korte stilte en een tripje naar tv-land kwam Alvarez vorig jaar terug met de horrorthriller Don't Breathe, die een standaard "opgesloten in een huis met psychopaat"-film lijkt, maar je totaal op het verkeerde been zet en ook nog eens een visueel hoogstandje is. De film is ondertussen verkrijgbaar via de bekende Video on Demand-kanalen (VOD) en uiteraard ook op fysieke media als dvd en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo aardig om de laatstgenoemde mediadrager naar mij op te sturen en daarvan kan je hieronder mijn recensie lezen.

Als Don't Breathe begint maken we kennis met de drie inbrekers: Money (Daniel Zovatto, die te zien was in It Follows), Alex (Dylan Minnette, bekend uit Goosebumps en het briljante Prisoners) en Rocky (Jane Levy, die nu schittert in Monster Trucks en de reboot van Evil Dead). Dit zijn in Detroit wonende jongvolwassenen die alle drie hun eigen problemen hebben. Money is gewoon een stereotype gangster, Rocky woont in een trailerpark met clichémoeder en vriendje en Alex die wil studeren maar het geld er niet voor heeft. Zijn vader werkt bij een beveiligingsbedrijf die alarmen installeert bij de mensen thuis en die ook de sleutels van deze huizen met de codes gewoon thuis heeft en daardoor kan het trio hun slag slaan. Uiteraard levert dit te weinig geld op om van te studeren en Rocky die met haar zusje naar Californië wilt vluchten nog geen treinkaartje. Maar wanneer Money zijn heler met een gouden tip komt over een oude blinde oorlogsveteraan (Stephen Lang, bad ass in elke film die hij speelt) en die maar liefst $300.000 cash in huis (in een totaal verlaten buurt) heeft liggen, slaat de hebzucht toe en gaat het trio over tot actie.

Alleen gaat de inbraak niet volgens plan, omdat deze blinde man meer sloten op de deur en zijn huis heeft zitten. Eenmaal binnen doet het trio netjes hun schoenen uit en beginnen ze het huis de doorlopen opzoek naar buit. Om te zorgen dat de blinde veteraan niet onverwachts wakker wordt laat Money wat slaapgas in de slaapkamer los en lijken ze de jackpot te raken als ze een goed beveiligde deur naar de kelder vinden die niet open wilt gaan en Money gewoon gangsterstijl het slot eraf knalt met zijn pistool. Dit is ook precies het moment dat het helemaal mis gaat, want de oude man is wakker geworden en staat ineens naast Money die hem dreigt neer te schieten en hij smeekt dit niet te doen om vervolgens krav maga-stijl het pistool af te pakken en Money voor zijn kop te schieten. Rocky flipt en Alex die al boos weg was gelopen komt weer terug om vervolgens te zien hoe het huis opnieuw wordt afgesloten en beiden nu worden opgejaagd door het huis en de kelder die een groter geheim heeft dan een pak geld die gewoon in een kluis in de klerenkast lag. Wat het geheim is en wie het overleeft mag je zelf gaan bekijken in deze zeer briljante film.

Don't Breathe doet serieus zijn naam eer aan, want fookin' hell wat is deze film beklemmend van minuut tot minuut. Want je voelt serieus continue de spanning van wat de karakters op het scherm meemaken. Omdat elke seconde wat kan gebeuren en soms ook zal gebeuren is dit een horrorklassieker in de puurste vorm, want dit genre hoeft het niet altijd gore of bovennatuurlijke krachten te hebben, maar van pure spanning of er wel of niet iets gaat gebeuren. Het verhaal is vrij standaard op het eerste gezicht, maar weet halverwege de kijker zijn visie totaal op zijn kop te zetten. Nu is het inbrekende trio niet onschuldig ondanks hun bedoelingen om te vluchten uit een uitzichtloze omgeving, het zijn gewoon een stel criminelen die vrij meedogenloos en hebzuchtig zijn. Dus denk je eerst als kijker dat de oude blinde man het slachtoffer is, waarvan je alleen weet dat hij blind is geworden tijdens de golfoorlog in Irak en zijn dochter is verloren in een tragisch auto-ongeluk en dat hij daar dus zoveel smartengeld voor heeft gekregen waar de inbrekers op uit zijn. Maar je zal er achter komen dat hij alles behalve onschuldig is en ook nog eens behoorlijk moordzuchtig en batshit insane is. Maar die plottwist gaat ik je niet vertellen; die mag je zelf gaan ervaren.

De onwijs intense spanning komt ook mede door de manier hoe Fede Alvarez de film visueel in beeld brengt. De shots waarvan er enkele in een echt huis in Detroit zijn gemaakt en de rest in de studio zijn prachtig mooi. Want hele strakke tot losse hoeken waarbij je echt het idee krijgt dat er op jou gejaagd wordt. Maar het meest coole cinematische van deze film komt halverwege als de blinde man op Alex en Rocky jaagt in de kelder en de lichten uitdoet, waardoor zij opeens als het ware in zijn wereld zitten. In plaats van het beeld op zwart te gooien schakelt het beeld over naar een zwart-wit/grijze nightvision mode en bij elk schot dat daar valt knippert het beeld even naar kleur toe. Iets wat veel film kijkers vast niet zal opvallen of interesseren, maar het is simpelweg briljant gedaan.

Het beeld van Don't Breathe is zoals je van elke Sony Home Entertainment-film gewend bent van zeer hoge kwaliteit met heel erg veel details. Denk hierbij aan houtnerven in het huis van de blinde man, blakerend verf in de kelder of kussens met stofnaden. Hoe je het went of keert: het ziet er zeer strak uit. Bovendien heeft het een vrij zacht kleurenpalet waarbij felle kleuren als rood soms elkaar afwisselt. Ook het zwart is echt strak en heb ik nergens beeldruis of codingselementen gezien. Het geluid komt in 5.1 DTS-HD Master Audio en dit is echt een verademing (woordgrapje) te noemen. Er zit ook hier zoveel details in met krakende vloeren, zachte wind en bieden je als kijker met een surround (head)set een hele creepy ervaring.

Naast de film staan er ook de volgende extra's op het schijfje: