Review: Resident Evil: The Final Chapter (Blu-ray)

RDJ134 11 juli 2017 om 01:39 uur

Het is alweer 15 jaar geleden dat Resident Evil-film verscheen en die goed werd ontvangen, ondanks dat deze behoorlijk afweek van de videogame, maar toch heel erg vermakelijk was. Dat was ook de reden dat er nog vijf vervolgen kwamen die niet allemaal even sterk waren. Maar zoals je in mijn recensie van RE: Retribution in 2013 kon lezen, was de serie weer goed op weg om fans van het eerste uur tevreden te houden. Maar goed, The Final Chapter is nu verkrijgbaar via de bekende kanalen en uiteraard fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde kan je hieronder mijn recensie lezen.

Toen Resident Evil: Retribution eindigde luide deze de slag om Washington die nog één van de laatste menselijke verzetshaarden was. Wanneer The Final Chapter begint is deze slag al voorbij en verloren, waarbij Alice (Milla Jovovich) de enige overlevende is. Dus het eerste wat ze doet is wegwezen, alleen wordt ze bijna gelijk aangevallen door een B.O.W. (Bio Organic Weapon) die de fans van Resident Evil 5 gelijk herkennen, want dit is een Popkarimu die een eindbaas was in de videogame. Voor Alice er dus erg in heeft, is ze weer op de vlucht en opzoek naar overlevenden die ze niet kan vinden. Wie haar wel vindt, is de kunstmatige AI en voorheen bad girl in de franchise, The Red Queen die Alice vertelt dat Umbrella over 48 uur het einde van de wereld inluidt en dat er een antivirus bestaat die het T-virus kan uitschakelen waardoor alle zombies en mutaties dood zullen gaan. Alleen moet dit dus op de klok en moet Alice terug naar The Hive in Raccoon City waar alles ooit is begonnen.

Tijdens haar reis wordt ze gevangengenomen door één van Dr. Isaacs (Iain Glen bekend van zijn rol als Jorah Mormont in Game of Thrones) klonen, die ze in het vorige deel dacht te hebben uitgeschakeld, maar zoals het met klonen gaat is er altijd meer dan één. Deze Isaacs heeft een eigen agenda en sleurt een zwerm van zombies achter zich aan, en weet Alice ternauwernood te ontsnappen aan deze maniak en Raccoon City te bereiken, waar nog een kleine groep mensen onder leiding van Claire Redfield (Ali Larter) stand proberen te houden, en besluiten om haar te helpen om het antivirus te bemachtigen en zo wat er nog over is van de mensheid te redden uit handen van Umbrella, die overigens ook niet stil zitten en Wesker (Shawn Robberts) groots inzet om haar tegen te houden. Wat volgt is een spannende race tegen de klok waarbij een hele hoop op het spel staat en er een plottwist is die weinig mensen zullen zien aankomen, maar zeker heel erg leuk is voor de fans van de serie.

Resident Evil: The Final Chapter is een hele mooie en waardige afsluiter van deze langlopende franchise, die overigens een reboot gaat krijgen, en dat lees je heel goed. Paul W.S. Anderson heeft ons als kijker zes delen RE gegeven die weinig met de videogames had te maken, maar een vermakelijke apocalyptische serie heeft neergezet die gewoon lekker wegkijkt. Het verhaal in dit laatste deel is vrij rechttoe rechtaan; Alice trekt er op uit om de wereld te redden met een alles of niets missie waarbij alles wat in haar weg komt wordt doodgereden, opgeblazen, in de brand gestoken of met een Hydra drieloops shotgun in hun snuffel geknald. Dit wapen uit Resident Evil 5 is overigens niet de enige easter egg, want zoals je hier, hier en hier kan lezen en zien zitten er een shitload aan verwijzingen naar de videogames in en keren ook de zombiehonden (Cerberus) terug, die zo'n beetje in elke Resident Evil-film te zien waren.

Persoonlijk heb ik genoten van deze non-stop actiefilm waar eigenlijk weinig op aan te merken valt, want het is lekker grof hard en een knipoog naar alle voorgaande films en de videogames die ik al sinds de jaren negentig speel. Sterker, ik vind dit nu samen met het eerste deel de beste film uit de hele franchise en dat wil wat zeggen aangezien ik de eerste film zelfs vandaag de dag nog onwijs leuk vindt en zo nu en dan nog wel eens in de speler duw om te kijken.

Het beeld van deze Blu-ray is van zeer goede kwaliteit, want ondanks dat deze film zich bijna alleen maar in het donker afspeelt zijn het de scènes buiten en in The Hive die gebruikmaken van een fel en soms grimmig kleurenpalet, die met de juiste tv en set-up zeer strak overkomt. Net als de details van vuil en krassen op wapens die bijdragen aan een mooie visuele kijkervaring. Dit geldt ook voor het geluid, dat komt in het bij Sony zeer geliefde 7.1 DTS-HD Master Audio (MA). Het gegrom van de zombies, de explosies en de vuurgevechten: alles komt van alle kanten rondom op je af en een goed voorbeeld is de echo's in The Hive die je een behoorlijk creepy gevoel geven. Enige waar ik met het geluid aan irriteerde waren de continue jump scare geluiden die te pas en te onpas op je afgevuurd worden en zelfs behoorlijk vervelend worden na een tijdje.

Verder staan er naast de film ook nog de nodige extra's op het schijfje:
  • Retaliation Mode with Paul & Milla
  • Stunts & Weaponry
  • Explore the Hive
  • The Bad Ass Trinity & The Women of Resident Evil
  • Sneak Peek: Resident Evil: Vendetta
  • Digtal HD Ultraviolet code van de film

Eerlijk gezegd niet heel erg spannend, aangezien de meeste al als featurette online te zien zijn. Uiteraard heb ik ze even gekeken, en er zitten een paar blikken achter de schermen bij en zien we hoe sommige stunts gewoon echt gedaan zijn, ook al lijken deze in de film uit de computer te komen. Opvallend is ook de preview van de CGI-film Resident Evil: Vendetta die volgende maand verkrijgbaar is, en deze ziet er verdomd cool uit. Iets om goed in de gaten te houden.