Review: The Mummy 2017 (Blu-ray)

RDJ134 4 november 2017 om 20:37 uur

Way back in 1999 verscheen er The Mummy, een inmiddels cultfilm waarin Brendan Fraser een eeuwenoud kwaad wakker maakte die in de vorm van een mummie uit was op wraak. De film was gestoord, grappig en helaas het enige deel van drie die echt leuk was. Deze versie had zijn inspiratie gehaald uit de oude horrorfilms uit de jaren 20 van de vorige eeuw waarin monsters uit de klassieke literatuur een grote rol speelde, denk hierbij aan: Frankenstein, Invisible Man, Dracula en natuurlijk The Mummy. Maar Universal wil net als DC Comics en Marvel een eigen cinematic universum en deze zal verschijnen als The Dark Universe waarin alle oude film- en literatuurmonsters dezelfde wereld delen en hun verhalen opbouwen naar een groot spektakel. De eerste film hiervan is dus The Mummy en deze is sinds kort verkrijgbaar op dvd en Blu-ray en van deze laatstgenoemde mediadrager kan je hieronder mijn recensie lezen.

The Mummy begint in het hedendaagse Londen waar tijdens werkzaamheden voor een nieuwe metrolijn een tombe wordt gevonden waarin een robijn ligt. Deze is onderdeel van een speciaal mes die toebehoord aan Ahmanet (Sofia Boutella), een uit de geschiedenis verwijderde Egyptische prinses. Want deze vermoorde haar familie met de Dagger of Set om haar troonopvolging te forceren en werd daarom levend opgesloten in een sarcofaag die diep onder de grond werd begraven in een bad van kwik om te voorkomen dat ze ooit nog terug zal keren. Zoals de titel van de film al doet vermoeden gebeurt dit ook nadat sergeant Nick Morton (Tom Cruise) en zijn vriend Chris Vail (Jake Johnson) in het huidige Irak tijdens een aanval van een soort IS een drone strike van het Amerikaanse leger overleven en per ongeluk de tombe ontbloot wordt.

Nu worden Nick en Chris opgescheept met de mysterieuze Jenny Halsey (Annabelle Wallis) om de tombe in te gaan, waar ze de sarcofaag vinden en deze meenemen naar de basis. Alleen heeft Ahmanet hele ander plannen en laat het vliegtuig neerstorten door een shitload aan raven te laten invliegen, die vervolgens neerstort en Nick overlijdt...niet, want deze komt weer tot leven en heeft nu als doel de vergeten evil prinses tegen te houden, en komt er achter dan Jenny werkte voor Dr. Henry Jekyll (Russell Crowe) die aan het hoofd staat van een organisatie die monsters wereldwijd in de gaten houdt *kuch SHIELD kuch*. Ondertussen begint Ahmanet een heel leger van undead om zich heen te verzamelen en bereidt ze zich voor om het einde van de wereld in te luiden. Hoe dit gaat aflopen mag je zelf gaan bekijken.

Wie een serieuze horrorfilm verwacht met The Mummy, zal van een koude kermis thuis komen. Want dit is gewoon een erg lekkere en vermakelijke popcorn actie fantasy flick geworden die heel erg lekker wegkijkt. Dit in tegenstelling tot de oude originele films uit begin vorige eeuw, die voor toentertijd echte horror waren. Het verhaal op zich is vrij simpel, maar net als CinemaSins in deze Everything Wrong With video vertelt, is het de flashbacks waarvan je er enkele gewoon diverse keren te zien krijgt en de voice-over die soms irritant is. Maar overall gezien begrijp ik niet waarom deze film zoveel shit over zich heen krijgt, want je kan het zien als een B-movie op het budget van een blockbuster. Je moet alleen niet al te hoge verwachtingen hebben, want daar is waar het mis ging voor een hoop bioscoopbezoekers en pers.

Het beeld van de toegestuurde Blu-ray is simpelweg perfect te noemen, het kleurenpalet dat varieert van fel tot wat grijs gritty laat goed zien dat je een HDTV hebt. De details van zandkorrels, haren op spinnenpoten, stof op kleding en haar is allemaal prachtig mooi om te zien en ik ben nu eenmaal een sucker voor dit soort dingen. Het geluid van deze Blu-ray komt in Dolby Atmos en deze zet je Dolby surround (head)set goed aan het werk, want alle kanalen worden gebruikt en aangezien deze film vol zit met actiescènes en explosies is dit een hele extra dimensie aan je kijkerservaring. Maar ook met normale tv-speakers komt het geluid goed tot zijn recht.

Naast de film staan ook de volgende extra's op het schijfje:
  • Deleted and Extended Scenes
  • Cruise & Kurtzman: A Conversation