Review: Assassin's Creed: Origins

RDJ134 6 november 2017 om 01:51 uur

De Assassin's Creed-franchise bestaat tien jaar en dat vierde Ubisoft onlangs met een nieuw deel die zich afspeelt in het oude Egypte. Nadat Assassin's Creed gelijk begon te staan aan bugfest en een snelle jaarlijkse cashgrab van Ubisoft, hielden fans hun hart vast of deze titel een breekpunt in de serie kon zijn, want was het bagger of een nieuw begin? Ik kan je nu alvast vertellen dat AC: Origins misschien wel de beste game uit de gehele franchise tot nu toe is. Waarom? Dat ga ik je nu even haarfijn uitleggen in de onderstaande recensie.

Assassin's Creed: Origins vertelt het verhaal van Bayek, een Medjay die je kan omschrijven als een beschermer van het volk en elitesoldaat in dienst van de Farao. Deze Ptolemy is de broer van de legendarische Cleopatra, die ondertussen van de troon verbannen is en met ijzeren vuist het land regeert. Zoals je al verwacht gaat het land langzaam aan totaal naar de klote door corruptie en het geweld, want Ptolemy is slecht een handpop voor een veel grotere organisatie die hun gezicht en identiteit verbergen achter maskers. Als op een dag Bayek zijn stad Siwa getroffen wordt door Ptolemy zijn bewind, is het Bayek zijn zoontje die om het leven komt is en je snapt wel dat hij dit niet over zijn kant laat gaan en als resultaat worden hij en zijn vrouw Aya bestempeld als volksvijanden en gedwongen ondergronds te gaan. Want de dood van hun kind zal gewroken worden en deze hele organisatie is in hun ogen verantwoordelijk en op hun dodenlijst gezet.

De eerwraaktocht neemt je als speler mee door een immens grote open wereld van het oude Egypte, waarbij je dorpen en hele complexe steden aandoet zonder enige laadtijden. Maar ook kom je uiteraard bekende karakters uit de geschiedenis van die tijd tegen en kan je de piramides (en de Sphinx) van Giza beklimmen en dat was voor mij echt één van de vele hoogtepunten van de game. Nu denk je uiteraard: maar de Assassin's Creed-games spelen zich altijd af doordat iemand in de Animus de geschiedenis herbeleeft. Klopt, ook in dit geval is dat zo, maar om spoilers te voorkomen vertel ik je hier helemaal niks over. Dus wat dat betreft houdt deze titel gewoon vast aan het vaste concept.

Nu je ongeveer het verhaal van Assassin's Creed: Origins weet, is het tijd om te kijken naar hoe het spel speelt. Want het is goed te merken dat Ubisoft met deze titel het roer omgooit, te beginnen met het vechtsysteem. Deze is niet meer zoals de Assassin's Creed-fans gewend zijn; het is nu in mijn ogen iets simpeler en tegelijk wat moeilijker geworden. Zo werkt het vechten simpeler: het slaan met je mêleewapens kan met de ene knop (ik speelde de Xbox One-versie) heel snel korte slagen uitdelen en met de ander zwaarder, iets wat bijvoorbeeld identiek is aan die van The Witcher 3. Hou je de trigger langer in, dan bouwt er een krachtigere aanval op waarbij je veel meer schade kan toebrengen aan je tegenstanders die je ook kan locken voor wat mano el mano. Waar ik wat problemen mee had was als er meerdere tegenstanders tegelijk aanvielen. Normaal kon je dit counteren en in een combo veranderen, maar dit werkt met deze titel anders en wilde dat niet altijd goed lukken. Maar dat is mijn n00bheid.

Zoals met elke Assassin's Creed-titel is het weer klauteren, verkennen, in kaart brengen en een strategie toepassen om zo onopvallend mogelijk je tegenstanders uit te schakelen en je zo van baas naar baas te werken die allemaal weer een hogere rang hebben die vervolgens op je dodenlijst verschijnt. Het doden van je tegenstanders levert niet alleen loot op (er is ook een puls waarmee je bijna non-stop je omgeving kan scannen op loot en zwakkere punten in muren om zo in geheime kamers of gebieden te komen), maar ook XP. Bij genoeg ervaringspunten krijg je een skill punt die je in een skilltree kan gebruiken om je vaardigheden als jacht of vechten uit te bouwen en zo sterker te worden. Daarom is het ook heel verstandig om afwisselend zij- en hoofdmissies te spelen of de bevolking te helpen als ze hier om vragen. Want op deze manier kan je makkelijker levelen en zo een goede balans hebben voor je een nieuw gebied in gaat, want deze zijn aan levels geborgen en is het niet verstandig om met level 10 een level 14 tegenstander of gebied op te zoeken, want dat ga je simpelweg niet trekken.

XP verkrijg je trouwens ook door te jagen en dit levert niet alleen punten op maar ook de nodige grondstoffen als leer, en daarmee kan je weer je uitrusting sterker (of uitbreiden met meer slots voor bijvoorbeeld pijlen) maken en je slagkracht en health omhoog mikt. Om nog even op het jagen terug te komen: de flora en fauna in deze speelwereld is echt ongelofelijk. Je hebt vogels in alle soorten en maten, nijlpaarden, krokodillen, panters, leeuwen, hyena's en nog veel en veel meer. Waar ik mij trouwens wel erg schuldig over voel is dat ik helemaal in het begin een ezeltje heb vermoord, want ik dacht dat deze ook grondstoffen zouden opleveren en dat bleek dus niet zo te zijn.

Om je te vervoeren is er, uiteraard volgens Egyptische stijl, een kameel beschikbaar, maar deze kan je later of tegen betaling inruilen voor een paard. Speaking of, er is een shop voor microtransactie om die spullen en grondstoffen te kopen. Dit is niet echt nodig als je gewoon de tijd neemt om het spel echt te spelen, maar voor de mensen die het willen is het aanwezig. Iets wat redelijk weggestopt is en niet irritant of verreist is om progressie te maken.

Ook wil ik nog even de wapens aanhalen die het spel rijk is, want holy shit dat zijn er echt heel erg veel. Je hebt zwaarden in alle vormen en met perks (dit is heel goed afgekeken van games als Tom Clancy's Division waar je gear, bleading en resistance kan hebben voor meer effect), bogen van licht en snel tot krachtig voor veraf en daarbij kan je ook de vergelijking trekken naar SMG, LMG of Sniper wapens uit games als Division en Wildlands. Maar ook zijn er nog speren en knotsen met punten, diverse soorten schilden et cetera. Het ligt er allemaal aan wat voor speelstijl jou het best past. Voor mij was dit long hunting bow en een kromzwaard met bleading en poison als perk en dat zou in de eerder genoemde Ubisoft-titels dus technisch een assault klasse zijn.