Review: Baby Driver (Blu-ray)

RDJ134 17 november 2017 om 22:00 uur

Als Edgar Wright met een nieuwe film komt dan zijn alle ogen daarop gericht, want de man die de Cornetto Trilogie (Shaun of the Dead, Hot Fuzz en The Worlds End) en Scott Pelgrim vs. the World maakte is simpelweg een genie die niet bang is om wat nieuws te proberen. Zo ook met Baby Driver, een project dat hij al jarenlang wilde maken en in de loop der jaren is uitgewerkt tot de film die begin dit jaar in de bioscopen te zien was en zorgde voor een hele grote buzz en zeer geliefd was bij het publiek en de pers. Baby Driver is recent beschikbaar geworden voor de bekende digitale streamingdiensten en uiteraard op fysieke media als dvd en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om de laatstgenoemde toe te sturen en mijn recensie ervan kan je hieronder vinden.

Als Baby Driver begint maken we kennis met de vluchtautobestuurder Baby (Ansel Elgort, die de drie criminelen Griff (Jon Bernthal, bekend van The Walking Dead en binnenkort in zijn rol als The Punisher), Buddy (Jon Hamm aka Don Draper uit Mad Men, The Town) en zijn vrouw Darling (Eiza González, die fans van de tv-serie From Dusk Till Dawn gelijk herkennen als Santanico Pandemonium) afzet bij een bank die ze vervolgens beroven. Tijdens deze overval dood Baby de tijd door mee te zingen, playbacken en te drummen op de muziek van The Jon Spencer Blues Explosion - Bellbottoms die hij aan heeft staan. Wanneer het alarm afgaat is het tijd om het drietal op te pikken en de politie te ontwijken waarbij het geluid van de muziek naadloos in de geluidseffecten van de achtervolging opgaat en weten ze door een combinatie van misleiding en totale controle van de auto te ontkomen aan de politie.

Eenmaal aangekomen bij de safehouse van de groep is het Baby die eerst even koffie gaat halen voor de drie overvallers en de mastermind Doc (Kevin Spacey) die het geld verdeeld en zijn deel opeist. Zoals je in deze video kan zien is het moment van het lopen naar de koffiebar en terug een stukje pure cinema zoals je waarschijnlijk nog nooit eerder gezien hebt. De manier hoe Baby zich beweegt op Bob & Earl soul classic Harlem Shuffle en interactief is met zijn omgeving is zo gruwelijk mooi getimed en uitgevoerd dat het gewoon pure kunst is waar je naar kijkt en dit is iets wat de gehele film gebeurd. Dat de muziek die eigenlijk de hoofdrol speelt steeds met geluiden en gebaren bespeeld wordt voor de kijker.

Nadat de buit verdeeld is zien we dat Baby niet je standaard wheelman is die voor de kick of het geld meedoet aan de overvallen, want het is Doc die hem in zijn macht heeft, nadat Baby zijn wagen en inhoud heeft gejat en nu op deze manier zijn schuld afbetaalt en na elke overval een klein beetje geld voor zijn werk krijgt. Maar de schuld is zo goed als afgelost en moet er nog even één overval gedaan worden en dan is alles voorbij. Baby woont zelf in een slechte buurt met zijn bejaarde adoptievader Joseph (C.J. Jones) die doof is. Baby's ouders kregen toen hij een kind was tijdens een ruzie een auto-ongeluk en zijn daarbij overleden en heeft hij Tinnitus (pieptonen in je oren) hieraan overgehouden en dat is de reden waarom hij steeds oordopjes in heeft en muziek aan heeft staan. Want zijn liefde voor muziek is zo groot dat hij voor elke gemoedstoestand een iPod met muziek heeft en ook tijdens de overvallen draait hij zijn zelfgekozen tracks als zijn persoonlijke OST.

Naast het luisteren maakt Baby ook zelf muziek, alleen doet hij dit op een aparte manier. Want alle overvallen neemt hij op en pakt uit de gesprekken ervoor en erna samples die hij weer gebruikt in zijn remixen. Maar ook wordt hij verliefd op de serveerster Debora (Lily James) die net als hij een liefde heeft voor muziek en lijkt het leven hem toe te lachen. Maar dan gaat de telefoon en belt Doc dat zijn laatste klus klaar staat en wordt hij opgescheept met een nieuwe crew (waar ook de Red Hot Chili Peppers bassist Flea deel van uit maakt), waaronder de totaal gestoorde trigger happy Bats (Jamie Foxx) die zorgt voor veel spanning en continue confrontatie met Baby uitlokt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de overval (die je niet in beeld krijgt, wat het zo'n scène maakt) met het nieuwe drietal uit de hand loopt en er doden vallen. Ondanks alles denkt Baby nu echt van Doc af te zijn, maar niks is minder waar want hij is niet van plan zijn beste chauffeur te laten gaan en staat de volgende overval snel in de planning en dankzij Bats zijn gestoorde gedrag loopt ook dit volledig uit de klauwen en is de vraag wat voor toekomst er voor hem en Debora is zolang het criminele milieu hem niet los kan laten. Hoe en wat mag je verder kijken.

HOLY FOOKIN' SHIT! Wat is dit een ongelofelijk geniale film die zeer uniek is te noemen. Te beginnen met de muziek; deze is non-stop aanwezig en heeft continue een interactie met de omgevingen en de bewegingen van de karakters, of zie je de tekst die je hoort in graffiti op de muren en vooral in het begin ligt dit er dik op. Maar later in de film is dit nog steeds aanwezig alleen niet meer zo opvallend dat het je bijna niet opvalt en dat maakt het zo knap. Net als sommige oneshots die diverse malen voorbij komen, wat trouwens ook een grappige easter egg heeft. Baby gaat op een bepaald moment pizza's bezorgen voor een pizzeria die Goodfellas heet en ook dit is een (het kan geknipt zijn, maar komt niet zo over) shot die in één vloeiende beweging gebracht wordt, als in The Copacabana Shot uit de 1990 film Goodfellas. Baby Driver zit trouwens helemaal vol met dit soort verwijzingen, die voor elke film liefhebber een sport is om te vinden.

Deze muzikale en visuele presentatie voert de boventoon en als je kijkt naar het verhaal is deze vrij standaard en zelfs tegen het einde aan voorspelbaar, maar door zijn kleurrijke verpakking is het zeer uniek en een genot voor elke film- en muziekliefhebber. Speaking of: deze Blu-ray is zoals ik altijd gewend ben van Sony Home Entertainment wederom van topkwaliteit en knallen de kleuren echt van het scherm af en zit het vol met prachtige kleine details als stof op de kleren, het asfalt en ook huidporiën en haar komen er goed uit. Ook het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, is echt dik. Want zoals ik al zei: deze film heeft als rode draad muziek die komt in verschillende stijlen en is de omgeving en karakters hier interactief mee. Daarnaast zit er veel actie in de film en scheuren de auto's door je surround (head) et heen en wanneer er geschoten wordt komt dit goed agressief over en wordt de subwoofer diverse keren zeer goed aangesproken. Dus daar valt niks op aan te merken.

Naast de film staan er op deze Blu-ray ook de volgende extra's: