Review: de Blob 2

RDJ134 14 maart 2011 om 19:32 uur

Een kleine drie jaar geleden kwam de Blob uit voor de Wii en de Nintendo DS. Deze game was oorspronkelijk ontwikkeld door een aantal studenten van de Game Design & Development als tech demo. Deze viel op bij THQ en deze kocht vervolgens de rechten op en in 2008 kwam de game uit voor de Wii en de NDS. Dit was geen verkeerde keuze van THQ, want de game was grappig, kleurig, speelde lekker weg en was één van de grootste en meest originele verrassingen van dat jaar. Nu was THQ zo vriendelijk om mij een Xbox 360-versie van het vervolg te sturen en aangezien wij van Eigenwereld.nl gek zijn op verf (vooral in de vorm van letters op muren en treinen) popte ik de game met veel liefde in mijn console.

Het verhaal van de Blob 2 is lekker simpel gehouden, want de beruchte Comrade Black uit het eerste deel is weer terug en samen met zijn INKT Corporation veranderd hij Prisma City in een kleurloze stad. Dat is niet het enige, want ook veranderde hij alle inwoners in willoze robots en is het dus aan ons de gamer om hier een einde aan te maken. Dit doe je (zoals de titel al doet vermoeden) met de Blob, een karakter dat er uit ziet als... een soort kruising tussen een kauwgombal en een sponsje met een mond. De game speelt zich af over elf kleurloze stages en zal de Blob deze één voor één moeten inkleuren en alle bewoners bevrijden als je hier klaar mee bent kan je weer door naar de volgende stage.

De gameplay van de Blob 2 is erg simpel en kan eigenlijk door iedereen die een controller kan vasthouden worden opgepakt en gespeeld. Want tijdens het gamen zal je aan de lopende band bij het handje worden genomen en steeds door middel van een tekstvenster te zien krijgen wat je moet gaan doen. Dit is beste handig voor de jongere gamers onder ons, maar als je ondertussen zelf je naam kan schrijven en je veters strikken, dan is het zien van tekstballonnen om de paar minuten na enkele uren uitgegroeid tot een kleine ergernis. Maar goed, waar het op neerkomt is dat jij al rollende verf opzuigt, punten verzameld en huizen en voertuigen voorziet van een lik verf. Niet alleen kom je in de stad of op de eilanden vijvertjes met verf tegen, maar later in de game zal je ook verfbots tegen komen. Deze smash je eerst plat (trigger in houden en op A drukken) om vervolgens de verf uit hun lichaam te absorberen. Maar zo nu en dan zal je leuke puzzels tegenkomen waarbij je verf moet mengen door in een bepaalde volgorde kleuren te absorberen om zo schakelaars en liften te kunnen activeren.

Het leuke aan de Blob 2 is dat deze je soms helemaal vrij laat in de kleurenkeuze, maar zo nu en dan word je verplicht om een bepaald object of gebouw in een bepaalde kleur(en) te schilderen. Dit doe je overigens door er op of tegenaan te springen, ook is het op bepaalde plekken nodig om wallruns te maken zoals we allemaal wel kennen van de Prince of Persia-serie. Wat ook erg grappig is, is dat de game zo nu en dan in bepaalde gebieden overschakelt naar 2D en hierdoor een leuke side-scrolling platformvibe heeft zoals de oudere games uit het 16 bit tijdperk vaak hadden. De besturing is redelijk goed te noemen en ook al heeft de auto aim soms een eigen willetje, het speelt gewoon lekker weg.

Grafisch ziet de Blob 2 er prachtig uit op de Xbox 360: zo spetteren de kleuren van je scherm af en heb ik de game nergens op een pop-up of een framedrop kunnen betrappen. Bovendien is het niet alleen de game zelf die er mooi uit ziet, ook de korte tussenfilmpjes zijn van een hoog niveau. Het beste zou je dit kunnen omschrijven als een soort van Pixar- of DreamWorks-achtige vibe; dit komt mede omdat de karakters (inclusief de slechteriken) allemaal een hoog knuffelgehalte hebben. Ook het geluid zit goed in elkaar, daarbij bedoel ik niet alleen de stemmetjes en spelgeluiden, maar ook de muziek, want deze heeft als je speelwereld grijs en grauw is een ondergeschikte rol. Maar hoe meer je inkleurt, hoe vrolijker deze wordt en op de voorgrond treedt.