Review: The Equalizer 2 (Blu-ray)

RDJ134 24 december 2018 om 18:01 uur

Het is alweer vier jaar geleden dat The Equalizer in de bioscopen te zien was, en mijn recensie van de Blu-ray iets later hier op Eigenwereld was te lezen. De film was toentertijd een heerlijke verademing in het revenge-genre en een megagroot succes en kon een vervolg niet uitblijven. Deze verscheen eerder dit jaar en is sinds kort te vinden op de bekende streamingdiensten en uiteraard op fysieke media als dvd en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo aardig om mij de laatstgenoemde mediadrager toe te sturen voor een recensie en deze kan je hieronder vinden.

The Equalizer 2 begint in Turkije waar we zien hoe Robert McCall (Denzel Washington) een door haar vader ontvoerd meisje redt, alleen gaat dit niet zonder slag of stoot en sloopt hij à la Jason Bourne zijn tegenstanders en brengt het meisje terug bij haar moeder. McCall is niet alleen een badass, maar ook een voormalig DIA (Defense Intelligence Agency) die ooit zijn eigen dood in scène zette om zo een nieuw en vooral onopvallend leven te hebben, maar nog wel met de strakke regelmaat die hij als soldaat kende. Dit doet hij ook door als taxichauffeur te werken en kan het niet laten om mensen in nood te helpen die niet voor zichzelf kunnen opkomen. Zo zien we in de eerste helft van de film hoe hij bijvoorbeeld een oude man helpt die sinds de oorlog zijn zuster kwijt is en bestolen is van een duur schilderij die voor haar was gemaakt. Maar ook door een stagiaire die door een paar cokesnuivende yuppen zwaar is misbruikt en mishandelt te helpen, door hen helemaal in elkaar te beuken.

Ondanks dat hij een hele sociale en behulpzame man is, kan zijn donkere kant en zijn militaire training in kicken en moet hij 'dingen rechtzetten', of mensen hier nu wel of niet om vragen. Dit leven is spartaans en eenzaam, maar de enige vriend die hij heeft is Susan Plummer (Melissa Leo) die nog steeds bij de DIA werkt en ook een rustig bestaan leeft. Alleen raakt ze betrokken bij een moord (wat door de daders is gebracht als een zelfmoord) in Brussel en lijkt al snel door te hebben wie de verantwoordelijke zijn. Alleen wordt ze in haar hotel vermoord met wat lijkt op een uit de hand gelopen overval door een stel junks. Robert McCall wordt hierdoor gedwongen om uit zijn dood op te staan en neemt contact op met zijn oud-teamlid en Susans partner Dave York (Pedro Pascal, bekend van zijn rol als Javier in de Netflix-serie Narco's) die hem belooft om hem te helpen de zaak op te lossen. Alleen duurt het niet lang voordat iemand McCall probeert te vermoorden (ongelofelijk goede actiescène) in zijn taxi en hij er achter komt dat Susans moordenaars uit zijn eigen verleden komen en er alles aan doen om hem uit te schakelen en dat bouwt op naar een grande finale die midden in een storm plaatsvindt.

Laat ik met de deur in huis vallen: The Equalizer 2 is een beetje een kleine teleurstelling. Waar het vorige deel een betere structuur had met zijn verhaal, is het met dit vervolg meer versplinterd. Het verhaal van onder andere de oude man en zijn buurjongen met tekentalent die dreigt af te zakken in het criminele milieu, zijn eigenlijk opvulsel van de film en dat is jammer. Net als de toevalligheden die zich voortdoen die vrij cliché zijn. Maar dat neemt niet weg dat het een groot aantal hele sterke actiemomenten heeft die een hele hoop goedmaken. Dit wordt prachtig mooi in beeld gebracht en zijn gevechten keihard en bloederig. Speaking of, de manier hoe sommige scènes in beeld gebracht worden zijn apart van een lange uit- of inzoom tot zelfs een shot ondersteboven.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals je van een Sony Home Entertainment-release kan verwachten van perfecte kwaliteit. Het zwart is ook echt inktzwart en zijn het de nachtelijke neonkleuren van de winkels die prachtig mooi zijn om te zien. Ander mooi detailshot is het inzoom op Denzils pupil en dat is echt superstrak gedaan. Ook iets wat ik wil aanhalen is meelstof dat opwaait in een keuken aan het einde van de film: dit is zo gedetailleerd dat je de korrels bijna kan tellen. Ook het geluid, dat komt in 7.1 DTS-HD Master Audio, doet goed zijn werk: de stedelijke geluiden zijn alsof je midden in de stad staat, maar het echte werk is niet in de actie en explosies die de bass van je woofer doet aanspreken, maar de storm die in het laatste hoofdstuk van de film afspeelt. Deze is rondom je heen en hoor je puin en andere geluiden om je heen en dat is echt mindblowing.

Naast de film staan er ook de volgende extra's op het schijfje:
  • 11 verwijderde en uitgebreide scènes
  • Denzel als McCall: De tweede ronde
  • Seconden voor de dood: Actie breakdown
  • Door Antoine's Lens: De cast
  • Verrassende Trivia over The Equalizer
  • Retribution Mode met Denzel Washington en Antonie Fuqua

Al met al een leuk aantal extra's die je wat meer informatie geven over de productie, en komt met het standaard PR-praatje dat je bij elke film wel voorbij hoort gaan. De verwijderde en verlengde scènes zijn niet zo heel erg speciaal of spannend te noemen, maar als je de film hebt gezien, is dit uiteraard wel verplichte kost om te kijken.