Review: Far Cry New Dawn

RDJ134 23 februari 2019 om 00:23 uur

Het is minder dan een jaar geleden dat je hier op Eigenwereld mijn recensie van Far Cry 5 kon lezen en dat het een verdomd coole titel was die zich nu gewoon in Amerika afspeelde. Niet lang erna verschenen er drie stuks DLC (die ook als standalone konden worden aangeschaft) die eerlijk gezegd niet heel leuk waren en eigenlijk ook niks meer met het verhaal van het spel te maken hadden. Nu verraste Ubisoft iedereen om tijdens de 2018 Game Awards doodleuk Far Cry New Dawn aan te kondigen met een trailer en het nieuws dat deze met Valentijn 2019 verkrijgbaar zou zijn. Ubisoft is zo vriendelijk geweest om een Xbox One-recensie-exemplaar toe te sturen en mijn recensie daarvan kan je nu hieronder lezen.



Far Cry New Dawn pakt 17 jaar na de gebeurtenissen uit Far Cry 5 op. De wereld en Hope County is vernietigd door de atoombommen en ligt in puin, maar er zijn overlevenden die nu de wereld proberen te herbouwen en groepen die al moordend en plunderend doen waar ze zin hebben en met intimidatie en geweld heersen. Zo'n groep is The Highway Man, die onder leiding staat van een harteloze vrouwelijke tweeling met de namen Mickey en Lou. Deze twee bitches zijn het ergste van het ergste en hebben grote delen van Hope County in handen en dit zijn mensen die anderen zien als problemen of probleemoplossers. Mocht je een probleem zijn dan is het game over voor je en als je een oplosser bent, mag je tegen je wil in 'helpen'.

Maar er is hoop voor de overlevenden die proberen een normaal leven op te bouwen: er is een andere groep die reist per trein en onder leiding van Thomas Rush kwelgeesten als de Twins aanpakken en zorgen voor stabiliteit. Wanneer Rush met zijn crew, waar jij als speler (je kan kiezen tussen een mannelijk of vrouwelijk karakter) de Captain van genoemd wordt, hun reis ondernemen naar Hope County, verloopt het niet helemaal volgens plan. De psychopathische Beyonce look-a-likes wisten van de komst en laten de trein in een hinderlaag lopen en ontsporen wat ze zien als een gelegenheid voor gratis spullen en laten zien dat ze letterlijk doodserieus zijn door één van de gevangenen tot moes te slaan met een motorhelm. In een poging om jou als speler te redden, duwt Rush je van een berg af en val je in het water, waar je door Carmina wordt uitgevist die je meeneemt naar haar nederzetting die de titel Prosperity heeft en voor de spelers van Far Cry 5 een bekende plek is. Dit is nu ook jouw basis die je helemaal zal geen uitbouwen en dit zorgt voor betere health, sterkere wapens (komen we zo op terug) en nog veel meer.



Wat volgt is een vrij wild en avontuur dat niet episch is, maar ook niet heel erg slecht. Het tegendeel zelfs, het is meer van hetzelfde maar dan net anders. Om te beginnen is er een heel crafting systeem, daarvoor moet je grondstoffen hebben die overal te vinden zijn en dit maakt het mogelijk om wapens te bouwen en te versterken. Want Hope County zijn bad guys hebben nu levels zoals je in RPG's of een ander goed voorbeeld Tom Clancy's: The Division (en Wildlands) hebt. Dus je kan niet met je standaard wapen hogere level tegenstanders te lijf gaan, want je wapens moeten eerst sterker zijn. Speaking of, alle wapens zien er toch wel anders uit dan je gewend bent, ze zijn kleuriger en hangen soms letterlijk met duct tape en elastiekjes aan elkaar. Want je kan zien dat de wereld veranderd is en nieuwe wapens en onderdelen niet meer voor het oprapen liggen en er geïmproviseerd moet worden.

Om je basis uit te bouwen zal je er op uit moeten, want ethanol is wat er nodig is om je basis te laten draaien en dit doe je door de bekende buitenposten te veroveren, wagens overvallen, Treasure Hunts en (side) missies te spelen en levelen. Oftewel ongeveer hetzelfde wat we al jaren gewend zijn met de Far Cry-franchise en andere Ubisoft-titels. Daarnaast is het nu mogelijk om Expeditions te doen en dit kan als je helipad is uitgebouwd en dan verlaat je Hope County om enkele hele toffe locaties zoals Alcatraz, een verlaten pretpark en een kerncentrale aan te doen. Hier is het simpel: zoek je package en breng deze terug naar de heli, dit kan je overigens solo doen, net als de gehele game zelf, of in co-op met een vriend of vriendin. Dit is een leuke afwisseling op de normale gang van zaken in het spel.



Ook zijn er weer de Guns for Hire, oftewel karakters die je onderweg tijdens het verhaal tegenkomt en die je kan gebruiken in je strijd en je eigen speelstijl. Persoonlijk heb ik weinig met de 'menselijke' karakters en wilde ik net als in Far Cry 5 en in het echte leven, gezelschap van dieren. Helaas zijn Boomer (die geëerd wordt met één van de vele easter eggs) en Cheeseburger overleden tijdens de nucleaire explosies en anders waren ze wel van ouderdom dood gegaan. Maar je nieuwe beesten zijn de hond Timber die in tegenstelling tot Boomer nu wel mee kan rijden in je voertuig en het wilde zwijn Horatio die je kan inzetten voor het grovere en zwaardere werk. De menselijke AI van de Guns for Hire was soms niet van al te hoge kwaliteit en liepen ze soms verkeerd of kwam het voor dat ze me gewoon lieten doodbloeden. Thanks hé.

Grafisch is er ook het nodige veranderd aan het spel, het is heel erg kleurig geworden en dan bedoel ik echt zoete zachte zuurstokkleuren tot voluit fel. Dit geeft het geheel een hele andere vibe dan het vorige deel had en eerlijk gezegd had ik hier verder geen problemen mee. Je speelwereld is nog altijd prachtig mooi en zoals je in deze video kan zien, zijn gebouwen en locaties uit Far Cry 5 nu half verwoest of overgenomen door de natuur die weer groeit en bloeit. Speaking of natuur, geheel volgens traditie van straling zijn er dieren gemuteerd en hebben deze een hele hoge agressie. Dat brengt ons trouwens ook bij het andere punt: audio. Zoals je waarschijnlijk al verwacht is deze dik in orde, de bosrijke geluiden zijn er nog steeds, de gevechten met rondvliegende kogels en groteske explosieven komen hard door je subwoofer of beter je headset zoals de Plantronics RIG 400HX headset waarvan je mijn recensie hier kan lezen. Oftewel niks op aan te merken.


Reageer