Review: Stoked: Big Air Edition

RDJ134 17 april 2011 om 03:17 uur

Er was ooit een tijd dat snowboardgames als warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank vlogen, maar na verloop van tijd was de rek er uit en ging het bergafwaarts met het genre en eindigde het onder een lawine van shitgames. Nu kwam anderhalf jaar geleden in Amerika Stoked uit en nu mogen wij eindelijk dankzij Namco Bandai hier in Europa ook van deze game gaan genieten, of doet het een Sonny Bono?

Stoked: Big Air Edition is eigenlijk een opgepoetste versie van Stoked en naast verbeterde pshysics en graphics heeft deze game zelfs twee extra bergen gekregen. Yep, de developer Bongfish heeft hem inderdaad behoorlijk uit zijn broek laten hangen met deze editie. Het eerste wat opvalt als je de game opstart is dat de muziek, die kan je zelf selecteren, bestaat uit onder andere hip hop, house, rock. Met een ram op de knop kan je gelijk aan de slag met de game.

Zoals met al dit soort games ga je eerst je karakter en zijn uitrusting (die je verder uitbreid naarmate de game vordert) naar eigen smaak aanpassen. Denk hierbij aan je kledingstijl en je snowboard, vooral bij de laatstgenoemde kan je echt een hele hoop customizen. Dan is het tijd om geheel volgens Oh Oh Tirol-stijl een dronken Barbie keihard te nemen... ik bedoel om met veel snelheid van een berg af te gaan racen.

Een echte verhaallijn zit er niet in met Stoked: Big Air Edition: je gaat met een helikopter naar een berg en daalt af terwijl je diverse events afwerkt. Niks meer en niks minder. Maar bij snowboarden draait het niet alleen om van een berg af te racen, want dat kan iedere idioot doen, maar tricks maken is een ander verhaal. Daar heeft Bongfish goed gekeken naar Skate (niet te verwarren met de ADHD-presentator van Gamekings) van Electronic Arts, want springen en tricks uithalen doe je door middel van je thumbsticks en grabs doe je met je linker of rechter schouderbutton. Dit zal zeker in het begin niet gaan zoals je het graag zou willen zien, maar om de controls goed onder de knie te krijgen zul je goed moeten oefenen, aka de bekende learning cruve, want houd wel in gedachten dat dit geen arcadegame is zoals bijvoorbeeld SSX Tricky. Maar gelukkig zijn er nog de tutorials die je kan doorlopen om kennis te maken met de besturing.

Grafisch ziet de game er inmiddels een klein beetje achterhaald uit, maar dat mag de pret niet drukken, want Stoked: Big Air Edition oogt nog best goed. Het heeft een leuke dag- en nachtcyclus en heeft ook nog eens kleine details. Denk hierbij aan sneeuw die op je kleding of aan je board blijft zitten. Daarnaast krijg je door het bekend blureffect (dat alles om je karakter heen wazig wordt) toch wel het gevoel dat je fookin' hard die berg aan het afknallen bent. Het geluid daarentegen is een dubio, de 'gewone' geluiden klinken prima en zoals je het verwacht, maar de stemacteurs zijn niet alleen tenenkrommende maar ook nog eens verdomd oninteressant te noemen. Ze klinken alsof ze op zaterdagochtend na een nacht doorhalen de studio zijn binnengestrompeld en even snel hun teksten in hebben gesproken om vervolgens in een coma te vallen. Bovendien worden de zinnen en commentaar te vaak herhaald en gaan je dan ook heel erg snel irriteren.