Review: LEGO Pirates of the Caribbean: The Video Game

RDJ134 20 mei 2011 om 19:45 uur

Hoewel me LEGO-jaren alweer heel erg ver achter me liggen, was Namco Bandai (die de game uitgeeft) zo vriendelijk om mij een Xbox 360-versie van LEGO Pirates of the Caribbean: The Video Game toe te sturen. Nu was ik als filmfan in 2003 totaal weggeblazen door het eerste filmdeel, en daarna ietwat teleurgesteld door twee matige vervolgen. Nu ging afgelopen week het alweer vierde deel in de Nederlandse bioscopen draaien en kwam er dus ook nog deze videogame uit.

Wat Travellers Tales heeft gedaan is alle vier de films in één game gestopt, waarbij je langzaam aan alle hoogtepunten nog eens rustig kan naspelen. Dit is allemaal heel slim opgedeeld in vijf levels per film en daarmee krijg je dus een totaal van twintig levels voor je kiezen. Nu zal je denken dat dit wel erg schaars is te noemen en zo op een regenachtige middag is uit te spelen, maar dan heb je waarschijnlijk nog nooit een LEGO-game gespeeld. Want je kan maar liefst 70 personages vrijspelen en terugkeren naar eerder gespeelde levels om daar met een karakter zijn bijbehorende eigenschappen een bepaalde ruimte te betreden die niet eerder toegankelijk was. Hierdoor is de replaywaarde letterlijk door het dak gegaan. Maar goed, laten we eerst maar even bij het begin beginnen.

Het leuke aan deze game is dat je dus alle memorabele momenten uit de Pirates of the Caribbean-filmserie kan naspelen en opent met de legendarische scène van de eerste film waarbij Captain Jack Sparrow (in de film voortreffelijk gespeeld door Johnny Depp) de haven van Port Royal komt binnenvaren op een gammel bootje wat letterlijk van ellende uit elkaar valt. Dit is bijna één op één uit de film nagemaakt, maar... waar in de film opgehangen en weg rottende piratenlijken bij de ingang hingen zijn daar nu LEGO-mannetjes en een aapje (dikke hint naar de Undead Monkey uit de films) die je heel vrolijk gedag zeggen. Yep, het is en blijft natuurlijk een Disney- en kindvriendelijke game. Daarom zal je vaak kippen, varkens, apen en andere leuke dieren tijdens het spelen en de tussenfilmpjes zien, die zorgen voor een komische noot. Eerlijk gezegd moest ik persoonlijk hier erg om lachen en was de toon voor het spel gezet.

De gameplay van LEGO Pirates of the Caribbean: The Video Game is heel erg simpel gehouden, want het is een puzzel- en platformgame dat zichzelf wijst. Je moet van punt A naar punt B in de bekende settings van de film en ondertussen los je simpele puzzels op, maar ook zal je de strijd aan moeten gaan met diverse tegenstanders die je niet dood maar in stukjes slaat of schiet. Hierbij staat ook samenwerken goed centraal, want sommige puzzels kan je alleen met een bepaald karakter oplossen. Door bijvoorbeeld een hond te gebruiken, kan je op plaatsen komen waar je als normaal mannetje niet kan komen, of met een hamer een nieuw item in elkaar timmeren et cetera. Verder kan je schatten en items zoeken op de locaties, kisten kapotslaan en LEGO-stukjes of muntjes verzamelen en deze geven je weer toegang tot diverse unlocks en vele extras.

Grafisch is de game redelijk sterk, want ook al zien soms bepaalde textures (vooral in de tussenfilmpjes) er redelijk plat in plaats van driedimensionaal uit, ik heb diep respect voor Travellers Tales die de bizarre exotische werelden uit de films heeft omgezet naar het LEGO-universum. Want de settings zien er kleurig en vooral prachtig uit, ook de karakters (die maar wat mompelen in plaats van praten) lijken vaak ook echt op de acteurs en actrices. Vooral Johnny Depps karakter Captain Jack Sparrow is helemaal overgenomen, dat is inclusief rare maniertjes en het half dronken loopje. Wat me overigens ook erg opviel was hoe leuk het water een rol speelt, dit komt tijdens een storm op de Black Pearl op open zee (waar je overigens een Achievement kan scoren door zelfmoord te plegen) goed naar voren omdat het allemaal woest en gevaarlijk overkomt. Dit vergeleken met Port Royal waar het juist allemaal weer heel erg kalm en rustig is en dus ook echt een wereld van verschil is te noemen. Het geluid is ook prachtig en goed verzorgd en klinkt zoals je het zal verwachten. Vooral de bombastische filmmuziek speelt hier een grote sfeervolle rol bij.

Travellers Tales heeft met LEGO Pirates of the Caribbean: The Video Game een dijk van een game neergezet, die heerlijk wegspeelt en er ook nog eens zeer goed uitziet. De replaywaarde is door de vele unlocks en te verzamelen karakters verslavend hoog te noemen, want door de Free Play-modus kan je met elke vrijgespeelde karakter terugkeren naar eerder gespeelde stages om daar nieuwe bonusvelden te betreden. Doordat ieder personage zijn unieke eigenschappen (hoger springen, klimmen, zoeken et cetera) heeft is er na het uitspelen nog genoeg te ontdekken om vele uren zoet zijn. Voeg hier nog de co-op aan toe en het feest is zo goed als compleet. Wat deze game vooral zo leuk maakt is de herkenning van de film en al zijn locaties en memorabele scènes die je nu met een LEGO-karakter thuis vanaf de bank na kan spelen. Daarbij is er nog een dikke knipoog en de nodige humor aanwezig, wat het allemaal zo geweldig maakt.