Review: Stripperland

TonyT 20 juni 2011 om 16:45 uur

Stripperland...klinkt als? Juist, Zombieland! Een behoorlijke hit onder de mainstream (horror)kijker, een redelijke frisse zombiekomedie met genoeg leuke ideeën, maar het kan veel leuker. En dat bewijst Stripperland wel. Het maakt niet uit wat het is, strippers maken het altijd beter. Shawshank Redemption? Beter met strippers. Pokémon: Jirachi - Wish Maker? Beter met strippers.

Zombiestrippers zijn niets nieuws onder de zon. Je kent ze wellicht al van Zombie Strippers! en wie weet duiken sommigen zelfs zo diep dat ze "Zombies! Zombies! Zombies!" kennen. Of ben ik de enige die research doet naar films met halfnaakte zombies? Hoe dan ook, ze staan al snel garant voor succes. En met een basis als die van Zombieland kan er maar weinig fout gaan. Uitgegeven door Cheezy Flicks Entertainment en met een tagline als "When there's no more room on the pole, Strippers will walk the earth!" weet je het wel: neem het niet te serieus.

Het begint, zoals verwacht, met het introduceren van het nerderige 'ik praat graag'-protagonistje en zijn boekje vol met regels. Uiteraard volledig aangepast op de stripper stereotypering die de zombies behouden, zoals het lopen op hoge hakken en/of hun obsessie met dansen. Het levert leuke situaties op die behalve een ode zijn aan het bronmateriaal, ook wel eens parodiëren.

Een leuk voorbeeld is de bekende scène met Bill Murray, die hier plaats maakt voor een fictionele beroemdheid. Waar Bill Murray zichzelf had geschminkt om er als zombie uit te zien, heeft de beroemde meneer zich in dit geval gekleed als één van hen. Behoorlijk grappig terwijl het heel eenvoudig is, slechts het grapje toepassen in een andere context. Het lijkt gemakzuchtig, maar het eigen karakter staat genoeg op de voorgrond om het niet als een project te zien dat meelift op een succes.

Zo kent het enorm veel overdreven gore en enkele toffe personages. Er is een stuk in een winkelcentrum, wat onmiddellijk de vibe van Dawn of the Dead heeft (de remake dan). Het grappige is dat ze hier een pimp ontmoeten, gespeeld door Boyd Banks, die ook een rol heeft in de DotD-remake! Grappig neergezet personage, lekker karikaturaal en het kenmerkt het overdreven karakter van de film. Het is wat dat betreft veel minder terughoudend. Zombieland voelde nogal geforceerd 'leuk' en is uiteindelijk enorm tam.

Natuurlijk is het lastig om Woody Harrelson te overtreffen en dat lukt dan ook niet. Ook het vrouwelijk schoon komt niet in de buurt van Emma Stone, hoewel er een leuke dansscène in zit die anders doet vermoeden. Eisenberg mis ik echter als kiespijn, wat een rotjong was dat. En gelukkig kan ik dat hier ongegeneerd zeggen... Zijn rol wordt wat dat betreft beter ingevuld, ook lekker irritant maar toch sympathiek! Zo niet dat dus, al kan Eisenberg weinig aan zijn smoelwerk veranderen natuurlijk.

Het ziet er nog vrij aardig uit allemaal. Brakke CGI-gore wordt afgewisseld met aardige échte props en de soundtrack is typisch teenage-Amerika. Voor de echte fans is het nog geweldig dat Lloyd Kaufman langskomt, wellicht de allergrootste held in deze industrie, die weer briljant weet te zijn met slechts enkele zinnen. Als stervende vader spreekt hij z'n laatste woorden uit als een heuse Oscarwinnaar.