Review: F1 2011

RDJ134 4 oktober 2011 om 18:23 uur

Na vele jaren wachten konden de F1-liefhebbers vorig jaar met F1 2010 eindelijk weer gaan genieten van hun geliefde race sport. Deze game werd gepowerd door de Ego 1.5 engine en deze toverde de meest prachtig graphics op het scherm, alleen door een paar bugs (waar Codemasters-games wel vaker door geplaagd worden) viel deze titel bij een hoop gamers een beetje verkeerd. Maar zoals elke goede developer leert men van haar fouten en zorgen ervoor dat het vervolg niet dezelfde fouten maakt

Enkele weken geleden viel de Xbox 360-versie van de game bij mij in de brievenbus en begon ik als semi-racefan aan wat het hoogst bereikbare in de racesport genoemd wordt. Omdat Codemasters behoorlijk in de buidel heeft moeten tasten voor de Formule 1-licentie, krijgen we dan ook alle teams en bij behorende coureurs. Tel daarbij nog eens alle bekende en wereldberoemde circuits bij op en op papier heb je een dijk van een game, en of dit zo in de praktijk is kan je teruglezen in deze review.

Aangezien F1 2011 een aantal verschillende gamemodi heeft, houden we het even bij de hoofdpunten, omdat er nog genoeg andere dingen zijn die besproken moeten worden. Zo is de career mode het bekende rag tot riches verhaal en begin je net als iedereen onderaan de ladder van het racecircus en zal je jezelf moeten bewijzen tegenover de grote jongens en natuurlijk je fans en sponsoren. Want de laatstgenoemde brengt namelijk de munten binnen en dat betekend dat je grotere status krijgt en gewild als racer wordt. Maar voor het z ver is mag je eerst vanuit je trailer aan je carrière gaan werken, met de racekalender races plannen, e-mailen, youporn kijken en zo nu en dan de pers te woord staan, waarbij je overigens wel steeds dezelfde interviewer krijgt.

Waar het met een Formule 1-game om draait is het racen en niet het overbodige geneuzel er omheen, en oh boy wat heeft Codemasters goed haar best gedaan om de gamers een goede race-ervaring te bieden. Want ook al proberen ze de indruk te wekken dat dit een pure racesimulatie is, werkt het in de praktijk net allemaal even anders. De mensen die op een serieuze simulatie zitten te wachten zullen iets teleurgesteld worden, omdat zulke hardcoretitels niet meer zijn weggelegd voor de mainstream gamers van tegenwoordig. Deze raken totaal in paniek als een game te moeilijk wordt of als er wat tijd in de learning curve gestoken moet worden, daarom bewandelt Codemaster hier het middenpad. De game is namelijk zo makkelijk en moeilijk te maken als je zelf wilt, door middel van het uit- en aanzetten van assists bepaal je zelf het niveau wat jou het beste uitkomt. Eerlijk is eerlijk, ik hou van racegames die niet te moeilijk zijn, maar wel degelijk een uitdaging zijn en daarom ben ik blij met al deze opties.

Zo kan je instellingen doen voor je banden, je brandstof, de regels en het schademodel. Want net als met Race Driver: Grid (één van mijn meest geliefde racegames) kan je de schade instellen van niets tot wel iets en volledig, en als je dit doet zal je wagen er niet alleen als een gedeukt koekblik uit gaan zien, maar ook invloed hebben op je rijgedrag. Allemaal hele toffe shit, maar één optie beviel me niet, want de instant replay geeft je de mogelijkheid om na een crash een paar seconde terug te spoelen (iets wat we tegenwoordig bij veel racegames terugzien) om vervolgens dan wel perfect door de bocht te racen. Dit is allemaal leuk en aardig maar laten we eerlijk zijn: dit is Formule 1 en Codemasters promoot deze game als ultieme race-ervaring en daar hoort in mijn ogen geen terugspoeloptie bij.

Maar goed, het racen. Dit was voor mij echt fenomenaal te noemen, want of je nu de simpele races doet in het begin of de grote Grand Prix rijdt vanuit pole position, het wordt zo gebracht dat je jezelf speciaal voelt en dat je ook echt ervoor aan het gaan bent. Want naast het racen zijn het de graphics en het geluid die er wederom door de EGO Engine prachtig bij zitten (zeker de nachtraces en de regen op je wagen en wegdek). Want ook al ben ik geen persoon die voor de tv gaat zitten om naar de Formule 1 te kijken; het geluid dat de wagens daar maken is precies wat ik ook in de game terug hoorde. Het brullen van de motoren en het gieren van de banden, perfectie bestaat niet, maar dit zit er qua sound wel verdomd dicht tegenaan. Het racen gaat overigens via de nieuwe F1-regels die sinds dit jaar gelden en dus kunnen we nu gebruikmaken van de KERS en DRS. Ik zal proberen als non-F1-kenner dit proberen zo simpel mogelijk uit te leggen wat dit is.
  • KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System, wat niks minder is dan een ordinaire boost, die je afhankelijk van je instellingen wijselijk en tactisch zal moeten inzetten.
  • DRS betekent Drag Reduction System, wat ervoor zorgt dat je achtervleugel van je wagen versteld kan worden en hierdoor behaal je meer snelheid. Wat erg handig is als je al een tijdje achter iemand zit en hem even in wilt halen.

Wat valt er nog over de singleplayer en de gameplay te zeggen? Weinig eigenlijk, want het is en blijft een racegame die uitdagend is door de circuits met hun eigenschappen en flauwe tot messcherpe haarspeldbochten. Maar wie klaar is met de carrière modus kan nog verder aan de slag met de multiplayer. Deze bestaat uit een co-op gedeelte wat uiteraard heel erg leuk is om met een vriend of online kennissen te spelen en de standaard online races waarbij de host de hele race kan aanpassen naar zijn eigen smaak en eigen regels. Helaas is het wel zo dat er altijd vervelende niet-serieuze mensen online zijn die het plezier van anderen vergallen door bij de start een crash te veroorzaken of je van de weg proberen te rijden. Daarom kan je beter met bekenden uit je vriendenlijst spelen om irritaties te voorkomen.