Review: Dead Rising 2: Off the Record

RDJ134 1 november 2011 om 03:34 uur

In 2006 bracht Capcom de third person zombie survival trasher Dead Rising voor de Xbox 360 uit en deze was voor zijn tijd behoorlijk baanbrekend te noemen. Want tot toen was er nog nooit een game geweest die honderden zombies tegelijk op het scherm kon laten zien. In deze titel speelde je met de journalist Frank West die in het fictieve stadje Willamette een reportage maakte over een aan de gang zijnde zombie outbreak. Hij kwam zelf vast te zitten in een winkelcentrum à la Dawn of the Dead (zombiegod George Romero was dan niet blij met de game) en 72 uur had om het mysterie op te lossen.

De game werd geroemd en gehaat om diverse punten; zo was het savesysteem alles behalve perfect en sloeg (je had maar één save slot) je te laat je voortgang op tijdens een missie en deze mislukte dan moest je de 72 uur uitspelen voor je weer opnieuw van voren af aan met de verhaallijn kon beginnen. Daarnaast was het één van de eerste games die puur was gemaakt voor HDTV's en hierdoor konden mensen met een beeldbuis tv de teksten op het scherm niet meer lezen. Aan de andere kant werd deze titel bij veel horrorliefhebbers met open armen ontvangen, want je kon tussen de verkleedpartijtjes door zombies op de meest leuke en creatieve manier afmaken en op de foto zetten. Dat laatste leverde weer XP-punten op waarmee je nieuwe moves en skills kon vrijspelen en was mede door de hoge moeilijkheidsgraad en een brak savesysteem een grote uitdaging om uit te spelen. Dan heb ik het overigens nog niet over de vijf verschillende eindes die de game had gehad. Aan de andere kant: als je een rotdag had, dan was het gewoon lekker om even al je frustraties op de vele virtuele zombies af te reageren.

Vorig jaar september verscheen er Dead Rising 2 voor de pc, PlayStation 3 en de Xbox 360. Daarin speelde je opvallend genoeg niet meer met Frank West, maar met Chuck Green die alles over had om zijn dochtertje die besmet was met het zombievirus continue te voorzien van het medicijn Zombrex. Ook deze game was wederom een groot succes door grof over de top horrorgeweld en net als zijn voorganger met veel, erg veel (zwarte en dubbelzinnige) humor doorspekt was. Om een lang verhaal kort te houden: oud-motorcrosskampioen Chuck deed om aan geld te komen voor zijn dochtertje haar Zombrex mee aan de tv-show Terror is Reality. In deze spelshow onder leiding van Tyrone King aka TK doen deelnemers hun best om zombies op de meest gruwelijk manieren om te brengen, en geloof het of niet er was zelfs een mensenrechten groep met de naam CURE die het opnam voor de ondode medemens. Dan opeens brak er goed de pleuris los in het fictieve Fortune City, wat eigenlijk gewoon een synoniem voor Las Vegas was, en krijgt Chuck de schuld van de nieuwe zombie outbreak. Hij doet uiteraard zijn best om het mysterie op te lossen en zijn naam te zuiveren voordat het leger de stad van de aardbodem bombardeert. Tijdens het spelen dook Frank West ook nog even op en was zelfs speelbaar in de standalone DLC Dead Rising 2: Case West die maanden later verscheen, waar je samen met Chuck een kort en heftig avontuur beleefde na het bombardement op Fortune City.

Nu meer dan een jaar verder ligt dat Dead Rising 2: Off the Record in de winkels en dit is geen prequel of een verhaal dat zich tijdens de vorige titel afspeelt. Deze titel hanteert het "what if"-scenario en laat je het Dead Rising 2-avontuur opnieuw met Frank West beleven. Niet helemaal voor honderd procent één op één, want Capcom heeft hier en daar kleine plotlijntjes en nieuwe karakters toegevoegd. Maar in theorie is dit gewoon Dead Rising 2 met Frank West in de hoofdrol. Wat voor de echte fans van de serie natuurlijk een must buy is, maar tevens ook een hele leuke instapper is voor de gamers die nog niet bekend zijn met de franchise of het vorige deel simpelweg gemist of overgeslagen hebben, omdat ze niet meer met Frank West konden spelen. Zoals ik je al zei is het verhaal een beetje aangepast en zien we aan het begin hoe het met Frank West is vergaan na zijn avontuur in Willamette. Hij is was een hele grote en geliefde ster waar iedereen mee gezien wilde worden. Maar na een klein schandaal valt hij van zijn hoge troon af en raakt hij langzaam in de vergetelheid en probeert hij nog wat geld te verdienen aan zijn vergane roem door mee te doen aan Terror is Reality.

Na het bevechten van diverse zombies in een ring keert hij naar huis, maar ziet nog net hoe TK een rare deal met een onbekend persoon doet. Nadat hij dit alles op de gevoelige plaat heeft vastgelegd is hij zijn leven niet meer zeker en wordt hij door Tyrone opgezet om de schuld te krijgen van de zombie outbreak in Fortune City. De echte fans die Dead Rising 2 gespeeld hebben weten hoe dit zal verlopen, maar zoals ik eerder zei heeft Capcom nog een aantal leuke verrassingen voor je in petto. Zo komt Chuck Green en zijn dochtertje nog voorbij, alleen niet zoals we hem kennen uit de originele game. Ik zal niks spoilen maar de echt fans zullen een heus WHAT THE FUCK-moment beleven, en zo zijn er nog een aantal hele leuke en kleine veranderingen in de deze titel. Iets waar ik persoonlijk als fan van de franchise heel erg van genoten heb.

Voor de rest is de gameplay ook weer hetzelfde gebleven: je voert een missie uit, redt wat survivors links en rechts en bouwt ondertussen bommen en wapens bij de bekende workbenches van de spullen die je onderweg tegenkomt. Vergaar tevens XP door het killen van zombies op de meest creatieve manieren. Net als in het allereerste deel van Dead Rising kan je met Frank West XP verdienen door foto's van zombies en karakters in je omgeving te maken. Sta je voor een grote groep doorgedraaide zombies? Even een pica maken en als je het goed doet stroomt makkelijk en snel de XP binnen. Het maken van foto's is opgedeeld in diverse categorieën als horror, brutal, special en mijn favoriet erotica. Yep, als je foto's van konten en tieten maakt word je hier rijkelijk voor beloond. Verder zijn alle wapens en hun combinaties uit Dead Rising 2 weer aanwezig en heeft Capcom er een paar nieuwe McGyver-combinaties aan toegevoegd die eerlijk gezegd verder niet echt spannend of noemenswaardig zijn. Ook zijn er enkele nieuwe psychopaten die niet in DR2 zaten en dit zijn weer bonte gestoorde stereotype karakters die toch een glimlach zullen bezorgen.

Grafisch ziet de game er identiek uit als Dead Rising 2 en heeft helaas ook dezelfde irritante problemen. Zo is er een clipping probleem waardoor voorwerpen of zombies soms door de muren heen plakken, en hoe meer zombies er op je scherm zijn hoe vaker je last van framedrops krijg. Dit lag niet aan het feit dat de data van de dvd gelezen moest worden, want zoals altijd installeer ik al mijn reviewgames op de harddisk van de Xbox 360. Verder zijn de loading screens ook weer terug, en zal je deze meer zien dan je lief is. Maar er zijn wel andere veranderingen toegevoegd, zoals het checkpoint systeem. Want voorheen als je dood ging begon je van je laatste save game en kon je jezelf de pleuris lopen voor je weer op de plaats van bestemming was. Dit behoort nu tot het verleden dankzij de ingebouwde checkpoints en dat scheelt toch weer tijd en een hoop ergernis. Dit is overigens niet de enige vernieuwing, want als je gestoord wordt van de 72 uur tijdsdruk en de missies op timer, kan je nu terecht in de Sandbox modus. Hierin kan je doen en laten wat je maar wilt of te wel zombies trashen en alle omgevingen verkennen de Fortune City rijk is. Daarnaast kan je nog vele challenges uitvoeren om de nodige XP-punten te scoren, want deze XP neem je weer mee naar je verhaallijn. Op deze manier kan je heel erg snel levelen aka grinden en zo nieuwe moves en, belangrijker, inventory slots vrijspelen. Want met alle loot die je tegenkomt heb je deze heel erg hard nodig.