Review: Ultimate Marvel vs. Capcom 3

RDJ134 29 november 2011 om 17:32 uur

De hardcore fans van Capcoms vechtgames zijn bekend met het Ultimate-fenomeen waarbij Capcom vaak maanden na een release een 'nieuwere' versie uitbrengt voor een heel vriendschappelijk prijsje. Eerder kreeg Street Fighter IV ook al deze Ultimate-behandeling en is het nu de beurt aan Marvel vs. Capcom 3: Faith of Two Worlds die eerder dit jaar verscheen en van mij een 90 als cijfer kreeg.

Zoals ik al zei is Ultimate Marvel vs. Capcom 3 een new en improved versie Marvel vs. Capcom 3: Faith of Two Worlds, dus voor de meer diepgaande details is het dus verstandig om mijn review hier even te lezen. Maar deze Ultimate-editie heeft natuurlijk de nodige veranderingen vergeleken met zijn standaardversie. Zo zijn er twaalf nieuwe karakters met hun eigen stages, muziek en endings toegevoegd en is ook de balans van de vechters verbeterd, waardoor sommigen (Dante) niet meer zo overpowered zijn. Maar het feest houdt niet op, want ook grafisch is er het nodige opgepoetst en zijn er nieuwe modi toegevoegd.

Het eerste wat opvalt als je de game opstart is het prachtige nieuwe introfilmpje, dat speelt met een soort van comic 3D-effect waarbij je langzaam alle oude en nieuwe karakters voorbij ziet komen. De manier waarop dit is gedaan is echt prachtig om te zien en zorgde voor mij als comicfan voor een kippenvelmomentje. Hierna mocht ik gelijk kennismaken met het nieuwe menu dat is vormgegeven als een comicboek en je de bekende keuzes hebt uit multiplayer en offline modi, waarvan de laatstgenoemde is opgesplitst in: Arcade, Versus, Training en Missie. Wat we uiteraard nog allemaal kennen uit het 'normale' deel. Tot zover nog weinig nieuws onder de zon, dus was het tijd om de nieuwe personages te gaan checken.

In Marvel vs. Capcom 3: Faith of Two Worlds zaten 36 speelbare karakters uit het Marvel- en Capcom-universum, en daar kwamen later Jill Valentine en Shuma-Gorath als DLC bij. Deze laatstgenoemde zitten nu gewoon gelijk speelbaar in deze Ultimate-editie, en daar komen dan nu ook nog eens twaalf nieuwe figuren bij. Dit zijn:

Marvel
Doctor Strange
Ghost Rider
Hawkeye
Iron Fist
Nova
Rocket Raccoon

Capcom
Firebrand
Frank West
Nemesis T-Type
Phoenix Wright
Strider Hiryu
Vergil

Ik moet eerlijk zeggen dat de game hier tegelijk scoort en de plank volledig misslaat. Want Ghost Rider en Nova zijn twee van de coolste karakters in het Marvel-universum die ook nog eens verdomd lekker wegspelen. Maar aan de andere kant vraag ik me af waarom Firebrand de demoon uit Ghost and Goblins en Rocket Raccoon (die ik als twaalf jarige al lame vond) hierin zitten. Ook Phoenix Wright is in mijn ogen een karakter die ze beter weg hadden kunnen laten, omdat deze totaal niet interessant is te noemen en ook niet zo heel erg lekker wegspeelde. Waarom zitten er geen karakters uit bijvoorbeeld The Fantastic Four in? Maar goed, tegenover de enkele mindere figuranten is de meerderheid wel prima en dik in orde.

Maar de grote veranderingen van Ultimate Marvel vs. Capcom 3 is toch wel de gameplay. Zo zijn onder andere de air attacks verbeterd en is de HUD wat strakker gemaakt. Ook de multiplayer is goed onder handen genomen en heeft niet alleen een verbeterde netwerkcode gekregen waardoor je sneller in een lagvrije match zit, maar ook de spectators mode. Hier kan je met zes andere spelers kijken naar matches die door andere gamers online gespeeld worden. Ik moet je er wel bijvertellen dat het even goed zoeken was voor ik deze optie gevonden had. Ander punt dat ik graag nog even aan wil halen is de mogelijkheid om de stemmen van je personages te veranderen in Japans of Engels (standaard). Dit is heel erg cool als je met bijvoorbeeld met Strider Hiryu of de Street Fighter-karakters speelt, dan geeft de Japanse taal een extra dimensie aan het toch wel ultieme arcadehalgevoel dat deze game je kan geven.

Alleen jammer is dat de beloofde en veel gehypte Heroes and Heralds modus die in DLC-vorm moet verschijnen er nog niet is. Hierin krijg je in zowel single- als multiplayer de beschikking over een kleine honderd kaarten waarmee je de gekozen karakters kan voorzien van nieuwe krachten, power ups, upgrades etc. Door de diversiteit hiermee kan je in theorie een hoog aantal combinaties maken. Het is overigens niet bekend wanneer deze DLC beschikbaar komt en of deze gratis zal zijn.