Hands-on: Hyper Scape

John "Ins0mnia" Jonk 10 juli 2020 om 18:52 uur

Hyper Scape is een game die meegaat met de grote hype van Battle Royale-games. Helemaal niets mis mee, zeker wanneer deze game net genoeg veranderd om het vers en schoon aan te laten voelen. De game voelt aan als een remix van Apex Legends met een flinke saus van Tron en Reboot. Het spel speelt zich af in het jaar 2054 in Neo-Arcadia, een virtuele plek gemaakt door Prisma Dimensions.



Tijdens de preview kon je maar één modus spelen: Crown Rush. Dat kon je op twee manieren winnen: als laatste team overblijven of de kroon pakken. Dat klinkt simpel, is het ook wel... maar je hebt last van al die andere teams die om je heen landen via een droppod. Als je uit je pod waggelt is het de bedoeling om zo snel mogelijk jezelf te bewapenen en los te gaan op anderen. Er zijn veel verschillende wapens beschikbaar, zoals rocket launchers, SMGs, grenade launchers, shotguns, noem maar op. Je kan twee wapens tegelijk dragen, maar je kan altijd switchen. Echter is het de vraag of je dat wilt doen, want als je hetzelfde wapen steeds vind kun je die upgraden door te 'fusen'. Door upgrades worden ze namelijk sterker. Denk hierbij aan meer ammo, sneller reloaden, meer damage, et cetera. Ook heb je zogeheten hacks, dit veranderd de gameplay compleet van je karakter. Je kan bijvoorbeeld muurtjes bouwen, in een bal veranderen, extra armor, health regeneration spot voor je team en zelfs als een heuze Thor de lucht in vliegen en te landen als een badass. Ook deze zogeheten hacks kun je upgraden naar iets sterkers. Dit maakt de game uniek maar ook weerniet, ik kreeg een beetje het APEX-gevoel. Niet dat het slecht is, maar origineel is anders.

De game zelf is mooi. Ook niet heel bijzonder, maar wel mooi. Je loopt door een virtuele stad heen die langzaam verdwijnt. Sectors vallen uit en dit deed mij denken aan de tv-serie Reboot. Als een sector uitvalt dan moet je zo snel mogelijk weg, want anders kun je gedeletet worden. Mocht je dat niet overkomen, maar sterf je door een speler, dan kun je gereset worden op een spawnpoint. Een spawnpoint komt weer door een tegenstander dood te maken. Zodra jij op een spawnpoint bent moet jouw teammate naar je toe lopen en je reseten. Doordat je gestorven bent, ben je wel al je wapens en hacks kwijt. Dat is zuur... maar je kan verder. Mocht je team van drie dood gaan, ja, dan is het klaar voor je team en mag je weer opnieuw in de Que voor de volgende ronde.



De atmosfeer die de game uitstraalt is voor een Ready Player One- of TRON-fan echt zalig. De hippie Daft Punk-achtige beats vliegen om je oren, de neonkleuren en alles wat je maar kan verzinnen. Ik kan hier echt wel van genieten. Presentatie die Ubisoft aan deze game geeft is goed hoor.

Heb ik dan niets te zeiken? Mwha, niet echt, alles doet de game goed, maar origineel voelt het niet aan. Je krijgt een beetje en déjà-vugevoel. Niet dat dit een ramp is, als dit jouw type game is. Dan is Hyper Scape absoluut iets waar je op wilt wachten. Het heeft in mijn ogen nog wel genoeg veranderingen om het zeker even te checken. Mocht je beu zijn van Battle Royal-games, dan zal je vast en zeker wat anders moeten doen.

Hyper Scape komt op 12 juli uit en is speelbaar voor iedereen met een PC, Xbox One of PS4.

Reageer