Review: The Evil Dead

Coola 2 april 2013 om 20:59 uur

Het duurt niet lang meer voordat de remake van The Evil Dead (die ongetwijfeld erg vet gaat worden maar voor mij heel goed z'n best moet gaan doen om het origineel te verslaan) in de bioscopen draait. Dus heb ik om alvast warm te lopen voor de remake een review geschreven over de originele The Evil Dead uit 1982.

The Evil Dead gaat over vijf vrienden (Ash, Cheryl, Scotty, Linda en Shelly) die naar een verlaten hut in een bos gaan om lekker te genieten van hun vakantie, maar de vakantie loopt al snel in de soep als de vrienden de necronomicon (a.k.a. the book of the dead) en een oude taperecorder vinden in de kelder van de hut en de tape afspelen. Want op de tape staat namelijk een opname van een pasage van de necronomicon waarmee de Kandarian-demonen worden opgeroepen. En deze demonen hebben het voorzien op de vijf vrienden die allemaal onder invloed raken van de demonen totdat er één overblijft en dat is Ash. Hij moet nu zien te overleven en zijn vrienden moet vermoorden voor hij zelf ook in de macht komt van de demonen.

Wat deze film zo goed maakt is dat ze gebruiken van psychologische angst doordat ze de kijker nooit de demoon laten zien het enige dat je van demoon ziet, of eigenlijk beter gezegd hoort, is dat hij door de lucht vliegt en de personages achtervolgd. Door deze stijl is de film op veel momenten erg spannend. Ook de over de top gore-momenten maken de film erg goed en hoewel de gore erg cheesy overkomt (ook toen de film net uit was) is dit juist wel de stijl die bij The Evil Dead past. In dit deel stelen de demonen de show en is Ash (gespeeld door de legendarische Bruce Campbell) eigenlijk maar een bijfiguur, omdat de Ash in dit deel nog niet de awesome en bijdehante Ash is zoals we hem kennen van de twee latere delen.

Sommige mensen denken dat The Evil Dead een komedie/horror is, maar daar gaan mensen heel erg de fout in The Evil Dead is een pure horrorfilm die nergens grappig probeert te zijn. Maar het is wel begrijpelijk dat de film als komisch wordt gezien, mede door de cheesiness en de beruchte "tree rape"-scène.

Ik heb hier twee leuke feitjes. Feit 1: toen de film uitkwam in 1981 werd de film erg slecht ontvangen en maar door een kleine groep goed ontvangen en daardoor kreeg het in de loop van de jaren een cultstatus. Feit 2 is dat de vijf vrienden eigenlijk stoned hadden moeten zijn maar nadat ze geblowd hadden waren de acteurs niet meer van deze wereld en werd dit dus geschrapt.

En hier nog een laatste leuk feitje: de film had nooit bestaan als Sam Raimi (de director), Bruce Campbell (de acteur) en Robert Tapert (ook producer) elkaar nooit hadden leren kennen. Want deze mannen hebben samen het briljante plan gehad om eerst een prototype film te maken met een klein budget en deze vervolgens op hun oude middelbare school te laten zien. De film werd door de leraren en leerlingen positief ontvangen en ook een vriend van Tapert zag de film en gaf ze gelijk een naam van een uitgever die het wel zou zien zitten om een volledige film te maken met de trio. Dit wierp z'n vruchten af en The Evil Dead zoals we vandaag de dag kennen was geboren.

Ik gooi vandaag met feitjes. Maar ik verzeker je: dit is het laatste feitje. In 2003 is er een musical gemaakt van The Evil Dead. Ja, je leest het goed: Broadway heeft een musicalversie gemaakt van The Evil Dead. Wat voor drugs ze hebben gebruikt om op dit idee te komen weet ik niet, maar het uiteindelijk product mag er zijn. Ze hebben weliswaar gesjoemeld met de verhaallijn en hebben teksten uit alle drie de films gebruikt, maar het uiteindelijk verhaal eindigt waar ook deel twee eindigt. De musical is een hit geworden en de musical draait nog steeds, al zal hij nooit in Nederland gaan draaien want ik denk niet dat Joop van den Ende Theaterproducties iets in deze show ziet, maar je weet maar nooit.