Review: Wreck-It Ralph Blu-ray

RDJ134 3 april 2013 om 00:00 uur

Het is ondertussen alweer een kleine vijf maanden geleden dat Wreck-It Ralph (2012) in de bioscopen was te zien, en je de review daarvan hier op Eigenwereld.nl kon lezen. Sinds vandaag is deze film op dvd en Blu-ray verkrijgbaar en van de laatstgenoemde kregen wij van Disney een recensie-exemplaar en kan je hieronder meer lezen of deze erg vermakelijke titel zijn eigen highscore heeft verbroken.

Voor wie de film nog niet heeft gezien een spoilervrije samenvatting: in de Litwaks arcadehal staat al sinds de jaren tachtig de video game Fix-It Felix Jr. (wat een stille verwijzing is naar Donkey Kong) waarin Felix Jr. (Jack McBrayer) de held is die een gebouw en zijn bewoners beschermd tegen de grote boze Wreck-It Ralph (John C. Reily) die alles kapotmaakt en deze wordt altijd aan het einde van de game door Felix Jr. en de bewoners van het dak gegooid. Wanneer de arcadehal zijn deuren sluit komen alle videogamekarakters tot leven en kunnen deze via een hub dat Game Central Station heet naar elkaars games reizen. Ook Ralph maakt hier gebruik van om naar de bad guy Anon te gaan, waar hij met andere 'slechteriken' uit bekende videogames samenkomt om te praten over hun werk en de problemen die daarmee gepaard gaan. Deze keer is het voor Ralph extra moeilijk, want het is die dag precies dertig jaar geleden dat hij de bad guy is in Fix-It Felix Jr. en eigenlijk wil hij voor de verandering eens de good guy zijn.

Thuis aangekomen ziet hij hoe de Felix Jr. en de bewoners hun jubileum vieren en dit doen ze uiteraard zonder hem, want hij is tenslotte de slechterik uit de game. Wanneer Ralph toch besluit om langs te gaan proberen ze hem eerst af te wimpelen en loopt het feestje uit op een teleurstelling waarbij één van de bewoners (die nog stammen uit het 8-bit tijdperk en daardoor erg schokkerig zijn) hem verteld dat hij nooit een held zal worden of een gouden medaille zoals Felix Jr. zal halen. Hierop pakt Ralph de trein naar het spel Tapper om zich daar te bezatten. Wanneer er een soldaat uit het spel Heroes Duty tegen het lijf loopt die hem vertelt dat als zijn spel uitgespeeld wordt de gamer een gouden medaille in ontvangst mag nemen.

Ralph weet zich in het pak van de soldaat te begeven in Heroes Duty (waarbij stoere oneliner spugende soldaten het opnemen tegen Cy-Bugs) en in de tijd dat de mensen de game niet spelen en de karakters rust houden, zijn gouden mediale te veroveren. Alleen verloopt dit uiteraard anders dan hij verwachte en komt hij via een ontsnappingscapsule samen met een meeliftende Cy-Bug (die nog voor veel ellende gaat zorgen) terecht in de racegame Sugar Rush (ironisch is dat Ralph nu een speelbaar karakter is in SEGA's Sonic & All-Stars Racing Transformed) waar hij de hartveroverende Vanellope von Schweetz (Sarah Silverman) tegenkomt die zijn medaille steelt om mee te kunnen doen aan een race. Ondertussen is Felix Jr. op zoek naar Ralph, want als een karakter niet terugkeert naar zijn eigen game en de stroom van de kast wordt gehaald, dan is het letterlijk game over. Wat volgt is een prachtig leuk verhaal waarbij de film je een leuke plottwist, nostalgie en enkele levenslessen geeft. Want oud vs. nieuw kan soms heel erg goed hand in hand gaan.

Wreck-It Ralph is een heerlijk feelgood movie die wederom indrukwekkend is, want deze film heeft zoveel ongekende details en verwijzingen, dat als je even met je ogen knippert deze al voorbij is, want vooral de stukjes op de Game Central Station zitten vol met cameo's en andere easter eggs die veel hardcore en retrogamers een warm en fuzzy gevoel van binnen zal geven. Graffiti met bijvoorbeeld: All your base are belong to us, of het geluid uit Metal Gear Solid en vele gamekarakters uit verschillende tijdperken en ik mezelf vaak betrapte door op pauze te drukken en te kijken of ik een leuke verwijzing kon vinden.

Het beeld van de Blu-ray is zoals je wel zou verwachten ongekend scherp en vol met prachtige kleuren en details die in vol HD je tv laat opbloeien. Vooral de wereld van Sugar Rush is met zijn felle kleuren een streling voor je ogen, maar ook de andere werelden zien er gewoon prachtig uit. Waarbij de Heroes Duty-wereld er vooral donker, grauw en gritty uitziet. Het geluid komt in DTS-HD Master 5.1 (Engels, Nederlands en Vlaams) en deze zal je zeker niet teleurstellen. Zo stelen de omgevingsgeluiden in Game Central Station de show en de actie en het Skrillex-moment laat je woofer hard klapperen. Maar de races in Suger Rush laten je surround (head)set goed tot zijn recht komen, met snoeiharde racegeluiden en wagens die door je back speakers van links naar rechts gaan, en het lijkt dan ook alsof deze door je woonkamer scheuren. Dus het beeld en geluid is meer dan dik in orde, maar de Wreck-It Ralph Blu-ray komt natuurlijk ook met de nodige extra's op het schijfje.

• Paperman, de korte zeven minuten durende animatiefilm die niet alleen een Oscar won, maar deze prachtige spoof van College Humor als 'vervolg' kreeg.
  • Bit by Bit: Creating the Worlds of Wreck-It Ralph: Hierin vertellen de makers en andere mensen die aan de film hebben meegewerkt je zeventien minuten lang over hoe ze deze film tot leven hebben gebracht.
  • Deleted Scenes & Alternate Scenes: deze feature laat je veertien minuten aan beeld zien die de film niet heeft gehaald. Waarbij Rich Moore je vertelt waarom dit gebeurd is.
  • Disney Intermission: Chris Hardwick vertelt je hier alles over de inside jokes en easter eggs in de film. Wat natuurlijk heel erg cool is, want zelfs de meest doorgewinterde gamer kan niet alles hebben gezien.
  • Video Game Commercials: In aanloop naar de film werden er diverse viral videogame reclamevideo's op het internet gezet, en deze staan nu allemaal netjes op deze Blu-ray.

Al met al een klein uur aan leuke extra dingen die je vooral meeneemt achter de schermen en je laten zien hoeveel werk en liefde er is gestopt in Wreck-It Ralph.