Review: Atomic Blonde (Blu-ray)

RDJ134 13 december 2017 om 01:05 uur

Eerder dit jaar verscheen Atomic Blonde in de bioscopen. Een film die was gebaseerd op de uit 2012 stammende graphical novel The Coldest City, waarbij David Leitch de regisseur was en echte filmkenners weten dat hij ook één van de mensen is wie achter het grote succes van de gun porn flicks van John Wick zit en ja, dan heb je in ieder geval al mijn aandacht getrokken. De film is wat lauwtjes ontvangen en is nu een tweede leven begonnen via de bekende streamingdiensten en voor de puristen die graag een echte bitrate aan hun ogen hebben, op fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde mediadrager heb ik een recensie-exemplaar ontvangen om de onderstaande review te schrijven.

Atomic Blonde begint gelijk goed in de aanloop naar de val van de Berlijnse muur in 1989, waarbij James Gasciogn (Sam Hargrave) van de Engelse geheime dienst MI6 wordt aangereden en geëxecuteerd door Yuri Bakhtin (Jóhannes Haukur Jóhannesson) van de Russische geheime dienst. Reden hiervoor is dat James in zijn horloge een microfilm heeft met een lijst waarop alle in Berlijn actieve geheime agenten en hun schuilnamen van onder andere Engeland op staan. Maar ook de identiteit van een dubbelagent met de naam Satchel die informatie verkoopt aan de Russen en dus ook verantwoordelijk is voor de dood van James Gasciong. Na deze harde introductie verplaatst de film zich tien dagen en zien we hoe Lorraine Broughton (Charlize Theron) op het hoofdkwartier van de MI6 een debriefing heeft met haar meerdere Eric Gray (Toby Jones) en Emmett Kurzfeld (John Goodman) van de CIA. Want een dag na de dood van James werd ze naar Berlijn gestuurd om daar de lijst terug te vinden en Satchel te ontmaskeren.

Al gelijk bij aankomst gaat het mis als ze wordt opgehaald door twee mannen die claimen van de MI6 te zijn en haar willen helpen. Alleen werken deze heren voor Aleksander Bremovych (Roland Møller), een Russische KGB-agent en wapenhandelaar. In no time veranderd een ritje in de auto in een gevecht op leven en dood en de wagen crasht en David Percival (prachtrol van James McAvoy aka Professor X uit de nieuwe X-Men-films) van MI6 haar te hulp schiet. Deze had haar moeten ophalen van het vliegveld, maar door zijn reis (wat ook een avontuur op zich is om te zien) van oost naar west Berlijn was hij te laat. Hij had daar niet alleen een lekker handeltje lopen, maar ook contact met een Stasi-agent die codenaam Spyglass (Eddie Marsan aka Terry Donovan uit de HBO-hitserie Ray Donovan) heeft. Deze was het contact van James Gascoign en de persoon die de lijst doorspeelde aan hem. Nu heeft hij dankzij zijn fotografische geheugen de hele lijst in zijn hoofd zitten en wil nu in ruil daarvoor naar het westen vluchten en heeft daarbij hulp nodig van de MI6.

Uiteraard verloopt niks volgens plan en zit Lorraine tot haar nek in de problemen met de Russen, Fransen en vermoed ze dat Percival eigenlijk Satchel is. Maar in een stad waar letterlijk een revolutie plaatsvindt is het moeilijk om te zien wie er een vriend of vijand is en alles mogelijk en net zo dodelijk. Waar een kat-en-muisspel volgt tussen alle betrokkenen die maar één ding willen en dat is de lijst met de agenten er op. Hoe dit verloopt mag je uiteraard zelf bekijken.

Atomic Blonde is een redelijk lekkere actiefilm die dankzij de hand tot hand gevechten en Gun Fu continue in speelse outfits en naakt rondhuppelende Charlize Theron. Het verhaal is in eerste instantie zoals met veel spionagefilms een beetje goed opletten met wie nu wie is en wat deze persoon zijn rol precies is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zag aankomen wie Satchel was en dat wil wat zeggen, aangezien ik vaak zeer goed ben in voorspellen van het einde van een film of wie de 'dader' is. Naast de keiharde actie is het ook de sfeer van de film die je pakt. De muziek van de jaren tachtig is perfect gekozen met hier en daar een Duitse hit zoals Nena's 99 Luftballons. Maar ook de koude art deco vibe van Oost-Berlijn voelt gewoon zo authentiek aan en is de hele revolutiesfeer dankzij echte tv-beelden gewoon te voelen en een perfecte bijdrage aan een hele broeiende situatie waarvan je als kijker al de afloopt weet. Maar wat deze film voor mij extreem bijzonder maakt is een long take van meer dan zeven minuten waarin Charlize Theron vecht met een groep aanvallers die op haar afkomen in een flatgebouw en ze zich een weg naar buiten baant. Dit is echt adembenemend te noemen en zoals in de extra's ook was te zien voor Theron een hele grote uitdaging die zowel fysiek als geestelijk was, want ze vertelde ook dat ze niet verwachtte de kracht te hebben om deze scène te maken. Die overigens duidelijk de invloed van John Wick laat zien en ja, zo heftig en intens is het.

Het beeld van Atomic Blonde is dik in orde, maar viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen doordat het hier en daar wat tam over kwam. Sure, het zit vol met details die goed terug is te zien in haar, krassen op wapens of vuil, maar soms leek het wat ruis hier en daar te hebben. Ook heb ik bij een badscène waar heel veel blauw was, een soort van gloed op Theron haar arm gezien terwijl dat in dezelfde scène uit een andere hoek niet was. Maar goed, vergeet niet dat ik een hele grote zeikerd ben als het op beeld en geluid aankomt en door veel extreem scherpe Blu-rays ondertussen erg verwend ben geworden en de gewone kijker dit niet eens opvalt aangezien Charlize ook bijna naakt rondhuppelde. Over kleuren gesproken: het is vooral blauw, geel en grijs dat de boventoon voert in het kleurenfilter en ik moet zeggen: dat zag er op mijn tv in 1080p verdomd mooi uit.

Ook het geluid, dat komt in DTS-HD Master Audio, is dik in orde. De kogels vliegen om je oren en tijdens een demonstratie in Oost-Berlijn is het stedelijke geluid echt rondom je heen en heb je het gevoel er echt middenin te zitten. Maar het is ook de muziek die zeer gebalanceerd op je afkomt en je subwoofer diverse keren goed zal laten brullen van de bass en bijdraagt aan een optimale kijkerservaring.

Naast de film staan er ook de volgende extra's op de disc:
  • Deleted & Extended Scenes
  • Blondes Have More Gun