Review: Plantronics RIG 400HX headset met Dolby Atmos

RDJ134 1 februari 2018 om 00:00 uur

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat je hier op Eigenwereld.nl mijn recensie van de Plantronics RIG 500HS headset kon lezen die paste op de PlayStation 4 en de Xbox One en voor een stereo koptelefoon van rond de zes tientjes een verdomd goede aankoop was (en nog steeds is). Ik was er zo van onder de indruk dat ik deze headset vervolgens als kerstcadeau vroeg en sinds december 2016 heb ik bijna nooit meer zonder een headset mijn games gespeeld. Nu kreeg ik recent de kans om de Plantronics RIG 400HX (red. let op, de RIG 400HX is ook zonder Dolby Atmos te koop, bekijk de specificaties goed!) te testen en deze surround headset komt met Dolby Atmos, een geluidsstandaard die nu zijn weg vindt naar de PC en de Xbox One. Of deze headset je geld waard is ga ik je vertellen in mijn recensie hieronder.



Zoals ik al in de intro zei, is de Plantronics RIG 400HX een surround headset voor de Xbox One die Dolby Atmos ondersteunt en dit is niet je standaard 5.1 of 7.1 surround geluid. Het is dat en meer, want met Dolby Atmos is het geluid ronder om je heen en is er diepte te horen met geluiden die onder of boven je bewegen. Uiteraard wel als de videogames of films/series dit ondersteunen en daar komen we zo op terug. Normaal gesproken komt het geluid via kanalen op je af en heeft elk geluidje zijn eigen positie in het spel (voor, achter of naast je), maar nu is dit slim gebruik van de makers verdeeld in een soort van kleine bollen die zo dynamisch zijn dat er een grotere ervaring plaatsvindt die zelfs meer realistischer overkomt. Iets wat voor ons gamers tegenwoordig heel erg belangrijk is, en letterlijk met online titels een kwestie van leven of dood kan zijn.

Ik zal je de verder technische details over 40mm drivers, frequentiebereik en andere meuk besparen, want dit is geen Tweakers die daar vier pagina's lang over kunnen babbelen. Ik ben net als jullie een gamer die het graag simpel houdt in normaal en duidelijk Nederlands. Om de Plantronics RIG 400HX te kunnen gebruiken heb je een nieuwe generatie Xbox One-controller nodig waar een 3,5mm jackplug ingang op zit, want de headset komt met zo'n plug die de controller in gaat. Mocht dit niet het geval zijn en je een oudere versie hebben dan kan je online een verloopstukje bestellen die het probleem voor je oplost.

Als je de RIG 400HX uit de doos haalt, heb je naast de stevig verpakte headset ook een losse microfoon en een kraskaart met een code voor je Dolby Access-app. Het eerste wat je doet is de mic in je headset pluggen, dan de 3.5mm jack in je controller en start je de Xbox One op. In tegenstelling tot de RIG 500HS moet je nog even een paar kleine stappen doorlopen voor je kan genieten van je Dolby Atmos-geluid. Het eerste wat je doet is de Dolby Access-app downloaden, deze is nodig om je Xbox One te voorzien van een geldige licentie die nodig is (er is ook nog de optie voor Windows Sonic en wat dat is kan je zien in deze video en deze setting is sowieso verplicht voor elke gamer ongeacht welke headset je gebruikt). Nadat je de app opgestart hebt kan je kiezen voor een trialversie van 30 dagen of de code in te voeren die staat op het kraskaartje dat in de doos zit. Daarna krijg je te zien welke instellingen in je geluid je aan moet zetten via je settings en that's it. Tot slot kan je nog enkele geluiddemo's checken die je laten horen wat Dolby Atmos is (en om je instellingen te tweaken) en is het tijd om te gaan gamen.



Eerder vertelde ik je al dat alle surround 5.1- en 7.1-games gewoon werken zoals het hoort met de RIG 400HX, maar het paradepaardje van deze headset is Dolby Atmos en dat is allemaal nog vrij nieuw en hierdoor zijn er slechts een handjevol titels die dit ondersteunen. Games als Assassin's Creed Origins (recensie), Gears of War 4, For Honor (recensie), Overwatch, Rise of the Tomb Raider en meer kan je hier vinden, maar deze lijst is ondertussen iets verouderd en is niet overal een complete lijst te vinden van wat nu wel en niet Dolby Atmos heeft. Dus ging ik aan de slag met de bovengenoemde titels.

Assassin's Creed Origins had ik al een kleine 60 uur in zitten met de RIG 500HS en had al een behoorlijk indrukwekkend stereogeluid, maar met de RIG 400HX werd ik totaal weggeblazen. Het geluid in de steden is echt alsof je er middenin staat met mensen die praten, muziek maken of paarden met ruiters die rondom je heen lopen en ook in de woestijn waar de wind over je hoofd waait geeft de neiging om omhoog te kijken. Maar de zandstormen stalen echt de show hier, fookin' hell, dat was heel erg intens. Ook vijanden die in wachttorens staan en je spotten en beginnen te schreeuwen komen gewoon van bovenaf zoals je in het echte leven ook verwacht. Het enige probleem dat ik hier tegenkwam, was dat als ik naar mijn Achievements-lijst ging en terug naar de game, het geluid soms helemaal wegviel. Dit lag niet aan de headset maar aan het spel zelf, want dit was ook de enige titel die dit probleem had en ik heb toch wel een kleine twintig games gespeeld. Dus de schuld ligt in dit geval bij Ubisoft.

Gears of War 4 was de volgende stop op de lijst en ook hier was het wederom intenser dan ooit. Explosies, geschreeuw en kogels die om je oren vliegen zijn indrukwekkend. Ironisch is het ook dat in deze titel diverse Windflares-stormen de show stelen door hun brute geweld op je oren en je echt van alles om je heen hoort. Dit is serieus gamen met een hele nieuwe ervaring en deze headset doet het wat mij betreft hier prima, sterker, ik was er van onder de indruk en dat ben ik toch niet heel erg snel.

For Honor was de volgende van de lijst en als je bekend bent met deze titel, dan weet je ook wat voor chaos er rondom je heen is en dat er veel gegil, vallende stenen en wapengekletter is. Ook hier is het weer totale gekte, of je nu speelt in een kasteel of een houten fort: er is geluid in alle vormen om je heen die je echt helemaal opzuigen in het spel en zo merk je hoe intens deze titel is.

Tot slot was Rise of the Tomb Raider de laatste true Dolby Atmos-titel die ik in mijn bezit hebt en deze begint gelijk al goed met Lara Croft op een berg tijdens (yep, ik zie een patroon hier) een storm en die naar beneden valt. Daarnaast doet ze veel locaties aan als jungle, grotten, bergen en besneeuwde landschappen en ook hier niks dan lof voor het geluid die zoveel meer ervaring geeft dat ik gewoon zin kreeg (geldt ook voor andere titels die ik testte) om het hele spel opnieuw te doorlopen.



Naast de Dolby Atmos-titels heb ik ook een shitload aan gewone games gespeeld die dankzij hun 'normale' surround ook verdomd goed en lekker klinken. Denk hier aan: Call of Duty: WW2, Battlefield 4 (recensie), Tom Clancy's: The Division (recensie), Grand Theft Auto V (recensie) en Tom Clancy's: Rainbow Six Siege (recensie), Battlefield 1 (recensie). Dit is slechts een kleine greep uit wat ik voor handen had en als testgames gebruikte voor dit soort headsets. Rainbow Six Siege krijgt trouwens een hele nieuwe dimensie met de headset, want deze game moet het hebben van het geluid die je tegenstanders maken en net als met andere games die ik noemde is geluid een voordeel met multiplayer. Oja, tot slot (ik kan echt nog uren door praten over welke games sfeervol geluid hebben) wil ik nog even PlayerUnknown's Battlegrounds benoemen (beter bekend als PUBG die nu in de previewfase zit en speelbaar is) die Dolby Atmos krijgt en deze is al een soort van actief maar niet perfect. Schoten van tegenstanders en hun voetstappen zijn nu veel beter te horen en letterlijk bijna tot op de meter in te schatten en zelfs of dit vanaf een heuvel of lagere grond komt.

Genoeg gepraat over de videogames die dus allemaal dik in orde klinken, het is tijd om over het comfort en kwaliteit te praten. De Plantronics RIG 400HX is modulair en makkelijk aan te passen voor mensen met een groot of klein hoofd en een verstelbare band zorg ervoor dat de headset stabiel op je hoofd rust zonder dat het irritant aanvoelt. Ook de cups met de speakers is van comfortabel materiaal en voelt licht luchtig aan (dit is 100% afsluitend voor je omgeving en kan je dus gewoon je telefoon etc horen) en geeft niet de bekende zweetoren die oudere headsets van bijvoorbeeld Turtle Beach met leerachtige bekleding wel gaf. Dat brengt ons bij de microfoon, deze is verstelbaar naar alle kanten en te buigen, wat weer zijn voordelen heeft als je even snel wat wil drinken of eten. Het muten gaat doormiddel van een schuifje dat op het draad van de headset aanwezig is door omhoog en omlaag te schuiven, waarbij de kleur rood tevoorschijn komt wat betekend dat mensen in je Xbox Live Party of in-game je niet meer kunnen horen.

Het geluid van je mic en headset instellen doe je via je Xbox One-menu door settings/sound te kiezen waar je dan alles apart kan inregelen. Dit klinkt misschien wat apart, maar voor de meeste mensen is dit gewoon eenmalig. Ik moet hier bij wel even zeggen dat de microfoon even wat kuren leek te hebben en na diverse keren in- en uitpluggen (red. er zit een inkeping om aan te geven hoe de mic ingeplugd dient te worden, voor wie one time right nastreeft) werkte het naar behoren en konden mensen mij weer horen. Speaking of, dit is niet al te hard en soms iets aan de zachte kant en na wat frummelen met de microfoon is het al snel goed. Dat is dan ook eigenlijk het enige minpuntje wat ik aan deze headset kon vinden.


Reageer