Review: Blade Runner 2049 (Blu-ray)

RDJ134 2 maart 2018 om 00:39 uur

Toen in 1982 Blade Runner in de bioscoop verscheen was ik nog een kind die helemaal weggeblazen werd door de beelden en trailers van deze film, en had dan ook snel de Marvel Super Special Comic in mijn bezit die ik van voor naar achteren las. Pas jaren later zag ik Blade Runner voor het eerst en nog steeds viel mijn mond open van de toen nog baanbrekende (praktische) special effects en het verhaal dat een ongelofelijke diepte had over de betekenis van het leven en de onvermijdelijke dood van de replicant Roy Batty (prachtrol van onze eigen Rutger Hauer), die een prachtige en door Hauer geïmproviseerde dialoog afstak die mij elke keer dat ik het zie kippenvel bezorgd. Omdat deze film zoveel invloed op mijn leven heeft gehad en nog altijd één van de beste sciencefictionfilms ooit is voor mij, keek ik ook sceptisch tegen het vervolg Blade Runner 2049 aan, die vorig jaar verscheen. Deze is inmiddels verkrijgbaar via de bekende streamingdiensten en uiteraard fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde mediadrager heb ik een exemplaar ontvangen en mijn recensie daarvan kan je nu hieronder lezen.

Blade Runner 2049 speelt zich dertig jaar na de gebeurtenissen uit de eerste film af en leren we van de openingstekst dat na de val van Tyrell Corperation een nieuw bedrijf met de naam Wallace Corporation de technologie van de Nexus-lijn over heeft genomen en geperfectioneerd en deze replicants nu overal op de wereld en op andere planeten werken zonder enige problemen. Alleen zijn er nog wat oudere types (Nexus 8) die rondlopen en een eigen leven leiden. Daarvoor zijn er de Blade Runners die zelf ook replicants zijn en deze rogue machines moeten opzoeken en uitschakelen. Wanneer de Blade Runner K (Ryan Gosling) op een dag Sapper Morton (Dave Bautista) opzoekt op een boerderij, vindt hij meer dan alleen deze voortvluchtige Nexus die hem naar het leven staat en uiteraard verliest. Want voordat K wilt vertrekken van de boerderij valt hem op dat er bloemen liggen bij een oude dode boom en een bodemscan door zijn drone laat zien dat er een kist begraven ligt.

In deze kist zitten de stoffelijke resten van een vrouwelijke replicant die gestorven zou zijn tijdens haar bevalling met een keizersnede, en dat is iets wat onmogelijk zou zijn, aangezien robots zich niet voor zouden kunnen planten. K's baas luitenant Joshi (Robin Wright) geeft de opdracht om uit te zoeken wat er gaande is en de waarheid te begraven oftewel het kind opsporen en uit te schakelen. Want Joshi vreest dat wanneer het nieuws naar buiten komt dat replicants zich kunnen voortplanten er een oorlog tussen de mensheid en robots kan uitbreken. K's eerste stop is Wallace Corporation, waar hij leert dat deze vrouwelijke replicant haar gegevens zo goed als verloren zijn tijdens een EMP-evenement genaamd "The Black Out", waarbij alle elektronica doorbranden en hierdoor zijn er weinig gegevens bekend, maar gelukkig is er Luv (onze 'eigen' Sylvia Hoeks) die de rechterhand is van Niander Wallace (Jared Leto) en hem kan voorzien van de nodige informatie om zijn onderzoek voort te zetten, maar niet wetende dat Niander ook het kind in handen wilt krijgen voor zijn eigen agenda.

K's speurtocht leidt hem door het verleden van de eerste film en daarbij leren we dat Rachael (Sean Young) de dode vrouw is en de vader van het kind Rick Deckard (Harrison Ford) is en deze geboorte een wonder is. Alleen wie het kind is wordt pas op het einde van de film duidelijk, maar voor het zover is zal er een hoop gebeuren en wordt K geconfronteerd met zijn eigen herinneringen en persoonlijke betrokkenheid van deze zaak die een bijna Bijbelse betekenis heeft. Hoe dit afloop is iets wat je uiteraard nu zelf thuis kan gaan bekijken.

Blade Runner 2049 is een waardig vervolg op een filmklassieker die zijn stempel op het genre heeft gezet en zelfs vandaag de dag nog op eenzame hoogte staat. Ik kan over beide films nu waarschijnlijk een boek schrijven, maar ik zal het vrij simpel houden om je niet te vervelen. De vibe van Blade Runner 2049 is iets anders (eigenlijk wat leger) dan de grimmige film noir van het eerste deel, maar weet nog steeds een vieze deprimerend Los Angeles neer te zetten. Want zo zien we dat K door zijn politiecollega's niet gerespecteerd wordt en in een 'Mega Building' woont vol tuig en andere weirde lui. Ook dat zijn huis vrij basic en simpel is ingericht en zijn enige gezelschap is Joi (Ana de Armas), een holografische A.I. die verliefd op hem is en alles doet en zich verkleed om hem tevreden te houden en advies te geven. Want nadat ze een upgrade krijgt is het mogelijk voor K om haar overal mee naartoe te nemen en het advies wat ze daar geeft is soms ronduit levensgevaarlijk. Dit geldt ook voor Luv, die eerst onschuldig en heel behulpzaam lijkt, maar zich steeds meer ontpopt als een moormachine die zich niet makkelijk laat tegen houden.

Voor fans als mijzelf was het zo cool om Harrison Ford weer terug te zien in zijn oude rol, want ondanks dat hij alweer 76 is, weet hij gewoon nog steeds indruk te maken met zijn karakter die verscheurd is door verlies en zich schuil houdt in een totaal verlaten Las Vegas die door een straling nu onbewoonbaar is geworden en een perfecte hideout is voor Decker. Ook de manier hoe deze verlaten stad in beeld gebracht wordt is visueel stunning te noemen en met dit soort prachtige shots en scènes zit de film vol en heb ik echt spijt dat ik dit niet in de bioscoop (door omstandigheden) heb kunnen zien. Het beeld van deze Blu-ray is zoals je al verwacht perfect, het vuil, stof, krassen, haren en de iris van pupillen komen zo vol detail in beeld. Ook de kleuren die continue veranderen van grijs grauw tot de felle neonverlichting in Los Angels laten je zien wat je HDTV echt kan en daar valt dan ook verder niks op aan te merken. Dit gaat ook op voor het geluid dat komt in 5.1 DTS-HD MA (Master Audio) die ongelofelijk goed is. Zo hoor je bijna heel de film door het regenen en met de juiste surround (head)set zit je er echt midden in, net als sommige stadsgeluiden of juist echoënde voetstappen of de wind. Dit alles geeft je een welverdiende filmervaring.

Naast de film staan er trouwens ook de volgende extra's op het schijfje:
  • Designing the World of Blade Runner 2049
  • Prologues: Drie korte video's die je meer inzicht geven in de wereld van Blade Runner 2049 en wat de Black Out veroorzaakte
  • To Be Human: Casting Blade Runner 2049
  • Blade Runner 101

Hoewel ik iets meer had verwacht van de extra's is een kijkje achter de schermen van bijna anderhalf uur eigenlijk meer dan genoeg en voor mij persoonlijk was Designing the World en de prologues het beste ervan. Sterker, dit is verplichte kost voor iedereen die de film heeft gezien.